Στο Δημοτικό Συμβούλιο Λαμίας
η αλλαγή της χάραξης του Ε65
http://oikologiki-lamia.blogspot.com
Στο Δημοτικό Συμβούλιο της Λαμίας συζητήθηκαν χθες 11/2/2009:
1. η έρευνα του ΕΛΚΕΘΕ και τα αποτελέσματά της σε σχέση με τη θέση "RODITSA" και τη λειτουργία του Βιολογικού Καθαρισμού Λαμίας
2. ο παροπλισμός των καραβιών στο Μαλιακό Κόλπο
3. η νέα χάραξη του Ε65
Σε ό,τι αφορά τα σχόλιά μας
1. Ο κ Δήμαρχος δεν αμφισβήτησε τα αποτελέσματα των στοιχείων της έρευνας του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ). Έμεσα παραδέχτηκε ότι υπάρχει πρόβλημα στον Βιολογικό Καθαρισμό της Λαμίας λόγω υπερφόρτωσης και κορεσμού. Δέχεται σήμερα παραπάνω λύματα από αυτά που θα μπορούσε να επεξεργαστεί. Γι' αυτό και ζήτησε, στη συνάντηση με τον νέο Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, την έκτακτη χρηματοδότηση για την επέκταση του Βιολογικού και πήρε την υπόσχεση των 600.000 ευρώ.
Να πούμε εδώ ότι η θέση δειγματοληψίας "RODITSA" της έρευνας του ΕΛΚΕΘΕ είναι στο σημείο που συναντάει η Γερμανική Τάφρος (η οποία δέχεται τα λύματα του Βιολογικού…) την Μεσαία Ανακουφιστική κοίτη του Σπερχειού. Στο σημείο αυτό η ποιότητα των νερών στην πενταβάθμια κλίμακα της έρευνας(υψηλή, καλή, μέτρια, ελλιπής, κακή) ήταν κακή Παραθέτουμε ακριβώς το κείμενο της έρευνας, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις:
"Ο σταθμός RODITSA, στην «ανακουφιστική» τάφρο της Λαμίας, βρίσκεται 4,5 χιλιόμετρα πριν τις εκβολές στον Μαλιακό και δέχεται τα επεξεργασμένα (;) λύματα του βιολογικού σταθμού της Λαμίας. Το δείγμα βενθικών μακροασπονδύλων, σύμφωνα με τον δείκτη ποιότητας, βρέθηκε κακό (Σχήμα 5). Σε σύνολο 610 δειγμάτων από τους ποταμούς της χώρας, μόλις το 1,2% βρέθηκε σε κακή κατάσταση, γεγονός που δείχνει την δραματική κατάσταση στο σταθμό RODITSA. Η συγκέντρωση των αμμωνιακών ιόντων βρέθηκε μια κλάση υψηλότερη από την μέγιστη επιτρεπτή τιμή γεγονός που καθιστά αμφίβολη την αποτελεσματικότητα στη λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού της Λαμίας".
?ρα γιατί πρέπει να είμαστε ήσυχοι; Γιατί τόσο καιρό ο δήμος Λαμίας δεν πήρε μέτρα για την επέκταση του Βιολογικού. Γιατί η πρώτη απάντησή του, μετά τη δημοσίευση των στοιχείων της έρευνας, ήταν "άλλα λόγια να αγαπιόμαστε" και ότι αποτελεί το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο της Φθιώτιδας; Αλήθεια, θα απευθύνονταν στην Περιφέρεια για τη χρηματοδότηση, αν δεν είχαμε δημοσιεύσει τα στοιχεία του ΕΛΚΕΘΕ; Και το περίεργο είναι ότι δεν βρήκε το σθένος ο κ δήμαρχος να αναγνωρίσει, ότι τα στοιχεία τα δημοσίευσαν και τα σχολίασαν οι Οικολόγοι Πράσινοι και όχι "ομάδα συμπολιτών μας".
2. Για τον παροπλισμό των καραβιών. Κανένα σχόλιο. Αλλωστε όλοι οι φορείς της Φθιώτιδας είναι αντίθετοι. Αυτό που θα μπορούσαμε να επισημάνουμε είναι ότι, τόσο καιρό που φωνάζουμε κυριολεκτικά για τη ρύπανση του Μαλιακού, το δημοτικό συμβούλιο της Λαμίας δεν βρήκε μια φορά θέμα να συζητήσει. Ούτε για τον Σπερχειό, ούτε για τα βιομηχανικά λύματα των εργοστασίων, ούτε για τα λύματα των ελαιοτριβείων... Όμως κάλλιο αργά παρά ποτέ! Έστω και έμεσα ας αναγνωρίσουν κάποιοι ότι υπάρχει πρόβλημα
3. Σε ότι αφορά τώρα τη νέα χάραξη του Ε65. Αυτό που τονίσαμε είναι ότι είναι περίεργο, που κανένας στην αίθουσα δεν ανέφερε τη λέξη NATURA. Όλοι γνωρίζουν ότι η Κοιλάδα του Σπερχειού είναι ενταγμένη στο Δίκτυο NATURA 2000 ως Προστατευόμενη Περιοχή και ότι αυτό πρέπει να το σεβαστούμε και να λειτουργήσουμε ανάλογα. Η Κοιλάδα του Σπερχειού και ο ίδιος ο Σπερχειός είναι μια παραγωγικότατη πηγή, ένα πλούσιο οικοσύστημα, ανεκτίμητο δώρο της φύσης και μια πηγή πλούτου που δίνει εισόδημα, αιώνες τώρα, στους αγρότες της περιοχής και ανεβάζει το βιοτικό επίπεδο και το κατακεφαλή ΑΕΠ των κατοίκων πάνω από το πανελλαδικό μέσο όρο. Εμείς θα το αγνοήσουμε; Αυτό λέγεται "αειφορία";;
Η νέα πρόταση για την χάραξη του Ε65, όπως παρουσιάστηκε, δεν λαμβάνει αυτά υπόψη της και συνεχίζει, στην ουσία, να απαξιώνει την κοιλάδα και να υποβαθμίζει την προστατευόμενη περιοχή οικολογικά - περιβαλλοντικά. Θα πρέπει να δούμε την Λαμία μετά από είκοσι, τριάντα και πενήντα χρόνια με τον ευρωπαικό αυτοκινητόδρομο να αγγίζει κυριολεκτικά την πόλη στο νότιο τμήμα της.
Υπόψη ότι το Ευρωπαικό Δικαστήριο (ΔΕΚ) πρόσφατα εξέδωσε απόφαση με την οποία αναφέρει ότι τέτοια έργα πρέπει να μελετώνται επαρκώς και να κατασκευάζονται εκτός Προστατευόμενων Περιοχών. Ανάλογη ήταν η απόφαση του ΔΕΚ που αφορούσε την Ιονία Οδό στην περιοχή του Καϊάφα στην Ηλεία. Δεν είμαστε αντίθετοι με την κατασκευή του Ε65. Εκφράζοντας τις ενστάσεις μας και τις ανησυχίες για το έργο και τη συγκεκριμένη χάραξη προτείναμε να μελετηθεί η λύση της χάραξης του Ε65 βόρεια της Λαμίας με σήραγγες και κοιλαδογέφυρες. Σίγουρα θα μειωθεί το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος των απαλλοτριώσεων.
Στέφανος Σταμέλλος
μέλος των Οικολόγων Πράσινων
http://oikologiki-lamia.blogspot.co