Welcome to eyploia.aigaio-net.gr!

     On Line Πλοία
Για να δείτε τα πλοία
On line στο Αιγαίο
πατήστε εδώ.

     Ανακοίνωση
 ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ
Για να σωθεί η Σαντορίνη
και το Αιγαίο από
την τοξική βόμβα βυθού
Sea Diamond

 SIGN the PETITION
and help protect Santorini
and the Aegean Sea
from toxic dangers
 


     Κατηγορίες
?γρια Ζωή
Αεροδρόμια Λιμάνια
Αιολικά Πάρκα
Αλιεία
Ανανεώσιμες Π. Ε.
Απόβλητα
Απορ/τα-Ανακύκλωση
Απόψεις-Ιδέες
Βιοτοποι/βιοπ/λότητα
?γρια Ανάπτυξη
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Δάση
Διάνοιξεις Δρόμων
Διατροφή
Διάφορα
Δίκτυο
Εκδηλώσεις-Ενημέρωση
Ενέργεια
Έρωτας και Αιγαίο
Θάλασσα-Ακτές
Κεραίες
Κλίμα
Κοινωνία Πολιτών
Κτηνοτροφία
Κυνήγι
Μ.Μ.Ε.
Νερό
Οικολογική Γεωργία
Παραδοσιακοί Οικισμοί
Περιβάλλον
Πολιτισμός
Ρύπανση
Συγκοινωνία
Τουρισμός
Φίλοι των ζώων
Φυσικοί Πόροι
Χωροταξία

     Νησιά


     Επιλογές
·Θέματα
·Αρχείο ?ρθρων

·1ο Τεύχος
·2ο Τεύχος
·3ο Τεύχος
·4ο Τεύχος
·5ο Τεύχος
·6ο Τεύχος
·7ο Τεύχος
·8ο Τεύχος
·9ο Τεύχος
·10ο Τεύχος
·11ο Τεύχος
·12ο Τεύχος
·13ο Τεύχος
·14ο Τεύχος
·15ο Τεύχος
·16ο Τεύχος
·17ο Τεύχος
·18ο Τεύχος
·19ο Τεύχος
·20ο Τεύχος
·21ο Τεύχος
·22ο Τεύχος

     Who's Online
Υπάρχουν επί του παρόντος 10 Επισκέπτης(ες) και 0 Μέλος(η) που είναι συνδεδεμένος(οι)

Είσαστε ανώνυμος χρήστης. Μπορείτε να εγγραφείτε πατώντας εδώ

     Search



     Έπαθλο

Το περιοδικό της Πελοποννήσου


 Δάση: Φρένο στο νόμο για τα δάση

Νησιά

της Βάνας Φωτοπούλου

Μπλόκο στο νόμο Δρυ για τα δάση, που έχει καταγγελθεί ως δασοκτόνος, αλλά και στην ερμηνευτική εγκύκλιο Μπασιάκου, που έχει οδηγήσει στον αποχαρακτηρισμό και την οικοπεδοποίηση τεράστιων δασικών εκτάσεων, βάζουν εισηγήσεις ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Σε περίπτωση που υιοθετηθούν από την Ολομέλεια οι εισηγήσεις, με τις οποίες κρίνεται αντισυνταγματική η δασική νομοθεσία, θα βρεθούν στον αέρα οι αναγνωρίσεις δασικών εκτάσεων που έχουν γίνει βάσει της εγκυκλίου του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, η οποία άρχισε να εφαρμόζεται τον Οκτώβριο του 2004.



Την ίδια ώρα αναδεικνύονται οι μεγάλες πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης και του ίδιου του πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή, ο οποίος αποκήρυσσε το νόμο 3208/2003 ως δασοκτόνο και ψηφοθηρικό, αλλά εξακολούθησε να τον διατηρεί σε ισχύ, παρά τις προεκλογικές του δεσμεύσεις ότι θα τον καταργήσει. Ενδεικτικό είναι ότι την προσφυγή κατά του νόμου του 2003 είχε καταθέσει στο ΣτΕ η Πανελλήνια Ενωση Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων, υπό τον Κ. Μπέση, συνδικαλιστικό στέλεχος της ΔΑΚΕ.
Σύμφωνα με τις εισηγήσεις των συμβούλων Π. Πικραμμένου και Ν. Ρόζου, βασικές διατάξεις του νέου δασικού νόμου είναι αντισυνταγματικές. Το ίδιο συμβαίνει και με την ερμηνευτική εγκύκλιο, η οποία περιλαμβάνει νέους κανόνες δικαίου, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι αντίθετοι με το Σύνταγμα για την προστασία των δασών.
Αν και κατά τον εισηγητή ο ορισμός του δάσους που γίνεται με το νόμο του 2003 είναι σύμφωνος με τις συνταγματικές επιταγές, είναι εκτός Συντάγματος ρυθμίσεις με τις οποίες:

- Καθορίζονται τα είδη των δασών που διατηρούν το δημόσιο χαρακτήρα τους.

- Νομιμοποιούνται παράνομες πράξεις της διοίκησης, με τις οποίες αποδόθηκαν, για άλλες χρήσεις, εκτάσεις οι οποίες έπρεπε να είχαν κηρυχθεί αναδασωτέες, σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές.

- Δεν λαμβάνονται υπόψη κατά την κατάρτιση των δασικών χαρτών τα προβλεπόμενα βιβλία για τις παραχωρήσεις δασικών εκτάσεων, χορήγησης αδειών εκχέρσωσης.

Οσον αφορά τους δασωθέντες αγρούς, τονίζεται ότι δεν μπορεί να γίνει ανάκληση των αποφάσεων αναδάσωσής τους χωρίς να ερευνηθεί από τη Δασική Υπηρεσία το ιστορικό των εκτάσεων.
Στην πρότασή του ο κ. Πικραμμένος αναφέρει ότι η επίμαχη εγκύκλιος είναι ανίσχυρη, διότι δεν έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αλλά το γεγονός ότι έχει εφαρμοστεί, αφού κοινοποιήθηκε στις αρμόδιες υπηρεσίες, καθιστά αναγκαία την ακύρωσή της. Κατά την άποψή του, είναι παράνομες οι ρυθμίσεις που προβλέπουν ότι μπορούν να ανοιχθούν δασικοί δρόμοι μήκους μέχρι και 500 μέτρα και ότι για τη μεταβίβαση δασικών εκτάσεων δεν απαιτείται η μεταγραφή τους στο υποθηκοφυλακείο.
Για τις προσφυγές που έχει καταθέσει το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο, με τις οποίες ζητεί να ακυρωθούν οι αποφάσεις του υπουργού Γεωργίας για την κατάρτιση και τήρηση Δασολογίου, ο κ. Πικραμμένος θα προτείνει να απορριφθούν.
πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 03/10/2006


ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΕΜΠΛΟΚΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 3208 ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ ΤΟ 2003
Στο έλεος σκοπιμοτήτων ο δασικός πλούτος
της Παναγιώτας Μπίτσικα
Στο έλεος του... χάους έχει παραδοθεί ο δασικός πλούτος της χώρας από τον Δεκέμβριο του 2003, οπότε τέθηκε εν ισχύι - παρά τις αντιδράσεις επιστημόνων, νομικών και περιβαλλοντικών οργανώσεων - ο νέος δασικός νόμος. H έγγραφη εντολή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης προς τις υπηρεσίες της είναι η εφαρμογή του νόμου, τον οποίο η Νέα Δημοκρατία απέρριπτε ως αντιπολίτευση. Τα δασαρχεία επιχειρώντας να τον εφαρμόσουν έπεσαν πάνω σε ασάφειες και κενά που ζητούν ερμηνευτική εγκύκλιο, η οποία υπάρχει αλλά είναι κλειδωμένη στα συρτάρια του υπουργείου. Την ίδια ώρα μεγαλώνει η προς τα δασαρχεία πίεση από αιτήματα πολιτών, οι οποίοι σπεύδουν να επωφεληθούν ζητώντας χαρακτηρισμό εκτάσεων με τους ευνοϊκούς για τις διεκδικήσεις τους όρους των νέων διατάξεων. H κεντρική υπηρεσία των Δασών στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης «βομβαρδίζεται» από ερωτήματα δασαρχείων που δεν ξέρουν αν πρέπει να ερμηνεύσουν έτσι ή αλλιώς διατάξεις του νόμου, για να κάνουν πράξεις χαρακτηρισμού εκτάσεων ως δασικών ή μη. Οπότε, θολού τοπίου επιτρέποντος, οι αποχαρακτηρισμοί δασικών εκτάσεων γίνονται... στα τυφλά για να χαίρονται οι ανοιχτομάτηδες - και οι αετονύχηδες. Και ο νόμος έχει πάρει τον δρόμο των δικαστηρίων, με την τύχη του να κρίνεται από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας. H δικάσιμος ορίστηκε για τον Φεβρουάριο του 2005.

Μόλις πριν από λίγες ημέρες, ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Σ. Τσιτουρίδης ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να γίνει αλλαγή του δασικού νόμου, ότι εφαρμόζεται και καταγράφονται τα όποια προβλήματα προκύπτουν. Νωρίτερα, στις 27 Μαΐου 2004, ο νυν υπουργός κ. Ευ. Μπασιάκος είχε στείλει ως αρμόδιος υφυπουργός έγγραφο προς τις περιφερειακές δασικές υπηρεσίες με εντολή «να διεκπεραιώνουν τα αιτήματα των πολιτών για την εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας άμεσα, εντός των προθεσμιών που προβλέπονται και στα πλαίσια των υπαρχουσών διατάξεων». Μάλιστα, η εντολή εδόθη, όπως διευκρίνιζε στην ίδια εγκύκλιο, «επειδή καθημερινά πολλοί πολίτες παραπονούνται ότι ορισμένες περιφερειακές δασικές υπηρεσίες καθυστερούν αδικαιολόγητα».

Ωστόσο με δεδομένη τη μεταστροφή στην αντιμετώπιση του νόμου - για το αντιπολιτευτικό θεαθήναι ήταν, ως φαίνεται, οι κορώνες αντίθεσης προς τον νόμο τότε που ψηφιζόταν - το υπουργείο καλλιέργησε την αδράνεια... H εγκύκλιος, που ως είθισται εκδίδεται με διευκρινίσεις και ερμηνευτικές διατυπώσεις, ουδέποτε έφθασε στις διευθύνσεις δασών και στα δασαρχεία, με αποτέλεσμα οι δασικοί να εφαρμόζουν τον νόμο κατά το δοκούν. «Είναι τραγελαφικό», όπως μας έλεγε υπάλληλος του υπουργείου, «στον ίδιο νομό, διαφορετικά δασαρχεία να κρίνουν πράξεις χαρακτηρισμού με διαφορετικά κριτήρια». Μάλιστα, δύο σχέδια εγκυκλίου τα οποία είναι έτοιμα έχουν μείνει εδώ και καιρό σε... νιρβάνα στο συρτάρι του γραφείου του υφυπουργού.

Ετσι, τα ερωτήματα πέφτουν «βροχή» από τις δασικές υπηρεσίες στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου για διευκρινίσεις σε σημεία του νόμου 3208/2003, όπως:

* η έννοια του δάσους και της δασικής έκτασης κατά το άρθρο 1 περί ορισμού τους, τα 3 στρέμματα για τον χαρακτηρισμό μιας έκτασης δασικής σε συνδυασμό με την αλληλεξάρτηση και αλληλεπίδραση του φυσικού τοπίου ως ενιαίου συνόλου,

* το άρθρο 12 για τους δασωθέντες αγρούς - ποιο είναι το αρμόδιο όργανο για την πιστοποίηση ότι ανήκει στην περίπτωση του άρθρου 12 η συγκεκριμένη έκταση, ποιες είναι οι διαδικασίες, ποιοι θεωρούνται τίτλοι πριν από το 1946, και

* το άρθρο 17 περί παραχωρητηρίων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ορισμένα ερωτήματα οι υπηρεσίες του υπουργείου μη μπορώντας να δώσουν σαφείς απαντήσεις έσπευδαν να ζητήσουν τη συνδρομή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, αλλά τα έγγραφα - ερωτήματα δεν είχαν φθάσει εκεί, γιατί «κολλούσαν» στη διαδρομή της επόμενης τελικής υπογραφής... Προφανώς επειδή δεν είχε ληφθεί πολιτική απόφαση για την εφαρμογή, η κατάργησή του δεν προωθούνταν.

Πάντως υπήρξε πρόταση σε υπηρεσιακό επίπεδο στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για κατάργηση του άρθρου 1 με επαναφορά όσων ίσχυαν πριν. Την άποψη αυτή εξέφρασε, επίσης, πρόσφατα και η Πανελλήνια Ενωση Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΔΔΥ). «Δεν θα μπορούσε να γίνει κάτι αντίστοιχο με την τακτική του κ. Γ. Σουφλιά, υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, σχετικά με άρθρα του νόμου για τα αυθαίρετα, η εφαρμογή των οποίων ανεστάλη;» αναρωτιούνται πολλοί στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.


ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ
H κρισιμότητα της απόφασης του ΣτΕ
Οι προσφυγές στο ΣτΕ με στόχο τον παροπλισμό και εν τέλει την ακύρωση των νέων κριτηρίων για τον ορισμό του δάσους και της δασικής έκτασης δεν είναι άνευ σημασίας. Είναι ενδεικτικό ότι πρόσφατα διαγράφηκε από το πινάκιο του E' Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας η αίτηση ακυρώσεως που είχε καταθέσει η ΠΕΔΔΥ κατά απόφασης του πρώην υφυπουργού κ. Φ. Χατζημιχάλη, η οποία ζητούσε την εφαρμογή διατάξεων του πρόσφατου δασικού νόμου. «Λόγω μείζονος σπουδαιότητος», όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΣτΕ κ. Χρ. Γεραρής σε έγγραφο απόφασής του (1614/2004) που επιδόθηκε στην ΠΕΔΔΥ στις 13.9.2004, η υπόθεση θα συζητηθεί - αντί στο E' Τμήμα - στην Ολομέλεια του ΣτΕ στις 4 Φεβρουαρίου του 2005.

Τι όριζε όμως η διοικητική πράξη κατά της οποίας είχε προσφύγει στο ΣτΕ η ΠΕΔΔΥ με αίτηση αναστολής εκτέλεσης (ασφαλιστικά μέτρα) και ακύρωσης - αντίστοιχη προσφυγή είχε γίνει και από το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΓΕΩΤΕΕ); Οτι οι αρμόδιες δασικές αρχές πρέπει να επανελέγξουν άμεσα τους ως τώρα καταρτισθέντες δασικούς χάρτες και να τους προσαρμόσουν αναδρομικά στις νέες διατάξεις του πρόσφατου δασικού νόμου.

Το σκεπτικό με το οποίο ζητείται η ακύρωση αναφέρει ότι η υπουργική απόφαση στο πλαίσιο του νόμου 3208/2003 είναι αντίθετη προς τις διατάξεις του Συντάγματος, καθώς αφήνει εκτός δασοπροστασίας δάση και δασικές εκτάσεις επί βλάβη του δημοσίου συμφέροντος. Και αυτό γιατί με βάση τον δασικό νόμο, θα πρέπει να απαλειφθούν από τους δασικούς χάρτες οι εκτάσεις οι οποίες έχουν δασοκάλυψη κάτω του 25% (συγκόμωση) - ως τώρα ίσχυε 15% και κάτω -, εκείνες που καλύπτονται από δασικά είδη αλλά έχουν εμβαδόν μικρότερο των 3 στρεμμάτων κ.ά.

H κρισιμότητα της απόφασης του ΣτΕ για την υπόθεση είναι προφανής, αφού αν το ΣτΕ κρίνει ότι δεν πρέπει να διορθωθούν οι δασικοί χάρτες, τότε θα σημαίνει ότι δεν αποδέχεται τη λογική του άρθρου 1 του δασικού νόμου περί ορισμού δασών και δασικών εκτάσεων. Και επομένως ο νόμος καθίσταται ανίσχυρος. Ο «δασο-νόμος», όπως εξαρχής είχαν επισημάνει νομικοί και ειδικοί της δασικής επιστήμης, είχε προδιαγεγραμμένη την πορεία αμφισβήτησης της συνταγματικότητάς του, λόγω της διεύρυνσης (λάστιχο, το είπαν αλλιώς) του ορισμού της έννοιας του δάσους με... εκπτώσεις σε βάρος του δασικού πλούτου (μείωση δασικού χώρου), με ό,τι συνεπάγεται αυτό.


Ας αποφασίσει η κυβέρνηση
ΝΙΚΟΣ ΧΛΥΚΑΣ Δασολόγος - Περιβαλλοντολόγος και πρόεδρος του Πανελλαδικού Συνδέσμου Μελετητών Γεωτεχνικών
«Ο νέος νόμος που αφορά την προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων της χώρας μετράει ήδη 8 μήνες από την ψήφισή του (την άποψή μας την έχουμε εκφράσει πολλές φορές). Αυτό που διαπιστώνουμε σήμερα είναι η ελλιπής εφαρμογή του από τις δασικές υπηρεσίες. Είναι απαραίτητο να ληφθούν κάποιες πολιτικές αποφάσεις για να μπορέσει να λειτουργήσει η διοίκηση (Δασική Υπηρεσία). Αν η κυβέρνηση θεωρεί ότι ο νόμος είναι σωστός, πρέπει άμεσα να προβεί στην έκδοση της ερμηνευτικής εγκυκλίου και να απαντήσει στα ερωτήματα των υπηρεσιών ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει η Δασική Υπηρεσία με τους ίδιους κανόνες πανελλαδικά. Αν η κυβέρνηση θεωρεί ότι ο νόμος είναι αντισυνταγματικός και δασοκτόνος, πρέπει να σταματήσει την εφαρμογή του και να λάβει τις αποφάσεις της.

Σε καμία περίπτωση πάντως δεν μπορεί να συνεχίζεται αυτή η κατάσταση και να έχουμε αποσπασματικές αντιμετωπίσεις, σύμφωνα με την ερμηνεία του νόμου που δίδει ο εκάστοτε δασάρχης, διότι θα φθάσουμε σε ένα σημείο όπου θα έχουμε πράξεις της διοίκησης τριών ταχυτήτων. Π.χ.:
* Πράξη χαρακτηρισμού πριν από την ψήφιση του νόμου.
* Πράξη χαρακτηρισμού μετά την ψήφιση του νόμου, όπως ήθελε ερμηνεύσει ο κάθε δασάρχης.
* Πράξη χαρακτηρισμού μετά την απόφαση του ΣτΕ.
Αντιλαμβανόμαστε ότι έχουμε διαφορετικά δεδομένα για την ίδια διαδικασία με τα οποία θα πρέπει να αποφασίσουν οι Επιτροπές Επίλυσης Δασικών Αμφισβητήσεων, δηλαδή χάος. Απαιτείται λοιπόν άμεσα πολιτική βούληση, είτε προς τη μία είτε προς την άλλη κατεύθυνση, για να μπορέσει να λειτουργήσει ενιαία η διοίκηση (Δασική Υπηρεσία)».

Να σταματήσει η παροχολογία
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ καθηγητής Δασικής Πολιτικής του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος στο ΑΠΘ
«Οι ειδικοί σε ζητήματα της δασικής επιστήμης είχαμε προειδοποιήσει ότι πάσχει ο δασικός νόμος, ο οποίος δημιουργεί σύγχυση επί σκοπό, ενώ έχει αντισυνταγματικές διατάξεις ιδιαίτερα όσον αφορά τον ορισμό της έννοιας του δάσους και της δασικής έκτασης. Είναι πλέον νόμος του κράτους, αν και αντέδρασαν όλοι οι οικολογικοί φορείς, οι επιστήμονες και η αντιπολίτευση τότε που ψηφιζόταν. Κατηγοριοποίηση δασών και υποδιαιρέσεις δεν μπορεί να γίνουν, αφού ο δασικός χώρος είναι ενιαίος και αδιάσπαστος. Αποτέλεσμα; Αποδυνάμωση της δασικής προστασίας, ποσοστό δάσωσης 10% για να χαρακτηριστεί μια περιοχή δασική - όταν στην Ευρωπαϊκή Ενωση έχει τεθεί το 15% -, απεμπόληση του τεκμηρίου υπέρ του Δημοσίου, αντί να διατηρηθεί ως υποχρεωτική η απόδειξη του εμπράγματου δικαιώματος από τα νομικά ή φυσικά πρόσωπα που διεκδικούν εκτάσεις του Δημοσίου. Αναμένουμε τις αποφάσεις του ΣτΕ. Θεωρώ όμως ότι πρέπει να γίνουν νομοθετικές αλλαγές, να σταματήσει η παροχολογία εις βάρος των δασικών εκτάσεων και του δημοσίου συμφέροντος. Προτεραιότητα αποτελεί η σύνταξη δασολογίου και κτηματολογίου. Με τον πρόσφατο δασικό νόμο το έργο σύνταξης των δασικών χαρτών αλλά και τα χρήματα που δόθηκαν γι' αυτό πάνε χαμένα...».

πηγή: Το ΒΗΜΑ, 26/09/2004


 



Σημείωση 11ο Τεύχος



 
     Συσχετιζόμενοι Σύνδεσμοι
· Περισσότερα για Νησιά
· Νέα administrator


Πιο δημοφιλής είδηση για Νησιά:
Για τη φώκια μονάχους - μονάχους, της Ναυσικάς Καραγιαννίδη


     Article Rating
Average Score: 0
Αριθμός Ψήφων: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


     Επιλογές

 Εκτύπωση αρχικής σελίδας Εκτύπωση αρχικής σελίδας


"Φρένο στο νόμο για τα δάση" | Κωδικός Εισόδου / Δημιουργία Λογαριασμού | 0 Παρατηρήσεις
Οι παρατηρήσεις είναι ιδιοκτησία του αποστολέα. Δεν ευθυνόμαστε για το περιεχόμενο τους.

Δεν επιτρέπεται η αποστολή σχολίων για τους Ανώνυμους Χρήστες. Παρακαλώ γραφτείτε πρώτα στην υπηρεσία.




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Παραγωγή Σελίδας: 0.06 Δευτερόλεπτα