Welcome to eyploia.aigaio-net.gr!

     On Line Πλοία
Για να δείτε τα πλοία
On line στο Αιγαίο
πατήστε εδώ.

     Ανακοίνωση
 ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ
Για να σωθεί η Σαντορίνη
και το Αιγαίο από
την τοξική βόμβα βυθού
Sea Diamond

 SIGN the PETITION
and help protect Santorini
and the Aegean Sea
from toxic dangers
 


     Κατηγορίες
?γρια Ζωή
Αεροδρόμια Λιμάνια
Αιολικά Πάρκα
Αλιεία
Ανανεώσιμες Π. Ε.
Απόβλητα
Απορ/τα-Ανακύκλωση
Απόψεις-Ιδέες
Βιοτοποι/βιοπ/λότητα
?γρια Ανάπτυξη
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Δάση
Διάνοιξεις Δρόμων
Διατροφή
Διάφορα
Δίκτυο
Εκδηλώσεις-Ενημέρωση
Ενέργεια
Έρωτας και Αιγαίο
Θάλασσα-Ακτές
Κεραίες
Κλίμα
Κοινωνία Πολιτών
Κτηνοτροφία
Κυνήγι
Μ.Μ.Ε.
Νερό
Οικολογική Γεωργία
Παραδοσιακοί Οικισμοί
Περιβάλλον
Πολιτισμός
Ρύπανση
Συγκοινωνία
Τουρισμός
Φίλοι των ζώων
Φυσικοί Πόροι
Χωροταξία

     Νησιά


     Επιλογές
·Θέματα
·Αρχείο ?ρθρων

·1ο Τεύχος
·2ο Τεύχος
·3ο Τεύχος
·4ο Τεύχος
·5ο Τεύχος
·6ο Τεύχος
·7ο Τεύχος
·8ο Τεύχος
·9ο Τεύχος
·10ο Τεύχος
·11ο Τεύχος
·12ο Τεύχος
·13ο Τεύχος
·14ο Τεύχος
·15ο Τεύχος
·16ο Τεύχος
·17ο Τεύχος
·18ο Τεύχος
·19ο Τεύχος
·20ο Τεύχος
·21ο Τεύχος
·22ο Τεύχος

     Who's Online
Υπάρχουν επί του παρόντος 10 Επισκέπτης(ες) και 0 Μέλος(η) που είναι συνδεδεμένος(οι)

Είσαστε ανώνυμος χρήστης. Μπορείτε να εγγραφείτε πατώντας εδώ

     Search



     Έπαθλο

Το περιοδικό της Πελοποννήσου


 Χωροταξία: Σύρος - Έρμη Ερμούπολη!

ΣύροςΠολεοδομική αυθαιρεσία και δικαστικές διώξεις όσων υπερασπίζονται τον παραδοσιακό οικισμό
Είναι γνωστό ότι η οικοδομική δραστηριότητα ειδικά σε περιοχές με τουριστική ανάπτυξη διενεργείται σε μεγάλο βαθμό κάτω από όρους αυθαιρεσίας. Η πίεση των ιδιοκτητών ακινήτων να αξιοποιήσουν την περιουσία τους συνδυάζεται με την προθυμία των τοπικών αρχών να ικανοποιήσουν την εκλογική πελατεία τους και το αποτέλεσμα είναι αυτό που όλοι ξέρουμε. Τα πράγματα χειροτερεύουν όταν το νομοθετικό πλαίσιο που προσδιορίζει τους όρους δόμησης σε κάποια περιοχή στηρίζεται σε ασάφειες ή αποτελείται από ένα αξεδιάλυτο κουβάρι νόμων, διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων αντιφατικών και αλληλοαποκλειόμενων. Τότε επιλέγεται «ό,τι συμφέρει» και διατηρείται το μπλέξιμο για το κοινό καλό.

Είναι γνωστό ότι η οικοδομική δραστηριότητα ειδικά σε περιοχές με τουριστική ανάπτυξη διενεργείται σε μεγάλο βαθμό κάτω από όρους αυθαιρεσίας. Η πίεση των ιδιοκτητών ακινήτων να αξιοποιήσουν την περιουσία τους συνδυάζεται με την προθυμία των τοπικών αρχών να ικανοποιήσουν την εκλογική πελατεία τους και το αποτέλεσμα είναι αυτό που όλοι ξέρουμε.

Τα πράγματα χειροτερεύουν όταν το νομοθετικό πλαίσιο που προσδιορίζει τους όρους δόμησης σε κάποια περιοχή στηρίζεται σε ασάφειες ή αποτελείται από ένα αξεδιάλυτο κουβάρι νόμων, διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων αντιφατικών και αλληλοαποκλειόμενων. Τότε επιλέγεται «ό,τι συμφέρει» και διατηρείται το μπλέξιμο για το κοινό καλό.

Αυτή είναι η περίπτωση της όμορφης και ιστορικής Ερμούπολης στη Σύρο. Επιχειρώντας να ξεδιαλύνει το κουβάρι των νόμων που σχετίζονται με την πολεοδομική οργάνωση της πόλης, ο αρχιτέκτονας πολεοδόμος Μάριος Κατσουρός διαπίστωσε πριν από λίγα χρόνια ότι όλες οι οικοδομικές άδειες που εκδίδονταν από το πολεοδομικό γραφείο της Σύρου για την Ερμούπολη ήταν κυριολεκτικά στον αέρα. Την άποψή του αυτή δημοσιοποίησε ο κ. Κατσουρός σε μελέτη που εκδόθηκε το 2001 («Τα ρυμοτομικά διατάγματα της Ερμούπολης») και περιλαμβάνει το σύνολο των σχετικών διαταγμάτων από το 1837 μέχρι σήμερα. Στη μελέτη αμφισβητείται η ύπαρξη ισχύοντος ρυμοτομικού σχεδίου στην Ερμούπολη. Κατά συνέπεια αμφισβητείται ανοιχτά η νομιμότητα των οικοδομικών αδειών που εκδίδονταν μέχρι τότε για την Ερμούπολη και τους περιαστικούς οικισμούς της. Για την έκδοση των αδειών εφαρμοζόταν από την πολεοδομία το σχετικό Π.Δ. του 1976, το οποίο προβλέπει συντελεστή δόμησης (σ.δ.) 2,1 για όλα τα κτίρια.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας
Στα μέσα του 2000 ο Συνήγορος του Πολίτη είχε εξετάσει τη σχετική αναφορά του κ. Κατσουρού και είχε διαπιστώσει «την επιλεκτική εφαρμογή της πολεοδομικής νομοθεσίας στην πόλη της Ερμούπολης». Στο έγγραφο προς τον τότε υπουργό Αιγαίου Νίκο Σηφουνάκη, ο βοηθός Συνήγορος του Πολίτη Γιάννης Μιχαήλ παρατηρεί: «Συγκεκριμένα, φαίνεται να καταστρατηγείται η αρτιότητα των 200 τ.μ. και να μην ισχύουν οι όροι δόμησης των παραδοσιακών οικισμών, οι οποίοι θα πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες του συνόλου του νομοθετημένου ορίου οικισμού της Ερμούπολης. Δεδομένου του ιστορικού και παραδοσιακού χαρακτήρα της περιοχής και της διάθεσης κοινοτικών πόρων που τον ενισχύουν, παρακαλούμε να διερευνήσετε το θέμα και να οριστικοποιήσετε τους πλέον κατάλληλους όρους δόμησης με σκοπό την προστασία της» (14/6/2000).

Την ίδια χρονιά (2001) εκδίδεται η απόφαση 84/2001 του 5ου τμήματος του ΣτΕ, στην οποία ορίζεται ότι η εφαρμοστέα πολεοδομική νομοθεσία στην Ερμούπολη είναι αυτή του Π.Δ. του 1989 περί παραδοσιακών οικισμών και όχι αυτή του Π.Δ. του 1976. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή καθίστανται ακυρωτέες όλες οι άδειες οικοδομής στην πόλη από το 1989 μέχρι το 2001. Η βασική διαφορά είναι ότι ο σ.δ. περιορίζεται από 2,1 σε 0,8. Με δυο λόγια, το ΣτΕ κρίνει ότι παρανόμως έχτιζαν στην Ερμούπολη σχεδόν τριπλάσιες οικοδομές απ' αυτές που επιτρέπονταν στα συγκεκριμένα οικόπεδα.

Ακολούθησε φυσικά μεγάλη αναταραχή στους ιδιοκτήτες και τους επιχειρηματίες της οικοδομής στο νησί. Κάτω από την πίεση τοπικών παραγόντων περνάει τροπολογία σε άσχετο νόμο στη Βουλή (ν. 2940/01, αρ. 5, παρ. 12) που θέτει σε ισχύ για την Ερμούπολη το Π.Δ. 1976, και μάλιστα «αναδρομικά» από το 1976 έως τις 31/7/2002. Την επόμενη χρονιά (2002) με άλλη τροπολογία (ν. 3044/02, αρ. 14, παρ. 5) θα επεκταθεί η χρονική ισχύς της επίμαχης ρύθμισης έως τις 31/7/2003. Τη διετία 2002-2003 σημειώνεται έκρηξη της οικοδομικής δραστηριότητας, εφόσον δίνεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες να χτίζουν με σ.δ. 2,1, αντί του 0,8. Σ' αυτό το διάστημα εκδίδονται περίπου 800 άδειες οικοδομής στον οικισμό της Ερμούπολης και τους περιαστικούς οικισμούς της.

Μετά από νέα προσφυγή κατοίκου η υπόθεση φτάνει στην ολομέλεια του ΣτΕ, η οποία εκδίδει την απόφαση 2526/2003 και κρίνει παράνομες και αντισυνταγματικές τις δύο τροπολογίες στους νόμους του 2001 και 2002. Σύμφωνα με την ομόφωνη αιτιολογία του δικαστηρίου, η ρύθμιση αυτή «είναι ανίσχυρη ως αντίθετη προς τη διάταξη της παρ. 6 του άρθρου 24 του Συντάγματος, εφόσον με αυτή τίθενται εκποδών όροι και περιορισμοί δομήσεως του οικισμού της Ερμουπόλεως που είχαν θεσπισθεί εν όψει του χαρακτηρισμού της ως παραδοσιακού και επανέρχονται σε ισχύ για περιορισμένο χρονικό διάστημα κανόνες δομήσεως οι οποίοι είχαν θεσπισθεί πριν από το χαρακτηρισμό του, χωρίς η μεταβολή αυτή να στηρίζεται σε εκτίμηση της φυσιογνωμίας και των εδικότερων χαρακτηριστικών του οικισμού αφού μελέτη για τον πολεοδομικό σχεδιασμό της Ερμουπόλεως δεν είχε προηγηθεί».

Η αντίδραση
Με την απόφαση αυτή του ΣτΕ δικαιώθηκε ο κ. Κατσουρός, αλλά το πρόβλημα δεν αντιμετωπίστηκε, γιατί κανείς δεν ήταν πρόθυμος να συμμορφωθεί στους περιορισμούς που επιβάλλει η νομοθεσία για τους παραδοσιακούς οικισμούς και ιδιαίτερα τον περιορισμό του σ.δ. Ο νομάρχης Κυκλάδων Δ. Μπάιλας έστειλε προς τη Δ/νση Πολεοδομίας και Περιβάλλοντος έγγραφο (3647/4-8-03) με το οποίο υποστήριζε ότι «δεν υφίσταται πλέον νομοθετικό πλαίσιο που να καθορίζει την έκδοση αδειών στην Ερμούπολη», ζητούσε να μη γίνονται πλέον δεκτές μελέτες για έκδοση οικοδομικής άδειας και κατέληγε ότι «μελέτες θα γίνονται δεκτές μετά την ολοκλήρωση της επιστημονικής έρευνας από το ΕΜΠ και την έκδοση του νέου Π.Δ. της Ερμούπολης».

Στις αρχές του 2004 το ΥΠΕΧΩΔΕ δίνει οδηγίες για τον τρόπο έκδοσης και αναθεώρησης οικοδομικών αδειών στην Ερμούπολη, αφήνοντας κάποιο σαφές παραθυράκι: «Δεν απαγορεύεται η χορήγηση οικοδομικών αδειών με βάση τις διατάξεις των ν. 2940/01 και 3044/02 (ήτοι του Π.Δ. του 1976) εφόσον συντρέχουν οι σχετικές προϋποθέσεις υποβολής τους πριν την 31/7/03». Με βάση αυτή τη γνωμάτευση εξακολούθησαν να εκδίδονται άδειες οικοδομής με βάση τις (καταργημένες από το ΣτΕ) τροπολογίες των ν. 2940/01 και 3044/02 και μάλιστα χωρίς να έχει υποβληθεί ο φάκελός τους μέχρι τις 31/7/03.

Σε όλο αυτό το διάστημα δημοσιεύονται πολλά άρθρα στον τοπικό Τύπο για το πολεοδομικό ζήτημα της Ερμούπολης. Αναλυτικά ρεπορτάζ δημοσιεύει και το περιοδικό «Αντί», ενώ το θέμα έχει φτάσει και στις αθηναϊκές εφημερίδες («Ο ξεπεσμός μιας αρχόντισσας, όργιο αυθαιρεσιών στην Ερμούπολη», Ελευθεροτυπία 2/10/01, «Το έγκλημα της Ερμούπολης, η αρχόντισσα των Κυκλάδων έγινε αρχόντισσα της πολεοδομικής αναρχίας και αυθαιρεσίας», Το Βήμα, 21/10/01).

Τελικά στις 7/10/05 ο νομάρχης Δ. Μπάιλας κατέθεσε μήνυση για συκοφαντική δυσφήμηση εναντίον του αρχιτέκτονα Μ. Κατσουρού για δημοσίευμα της 17/6/05 στη δεκαπενθήμερη εφημερίδα της Σύρου «Αποψη». Η υπόθεση πλέον παίρνει και άλλες διαστάσεις, εφόσον τίθεται σε αμφισβήτηση το δικαίωμα των πολιτών να ασκούν έστω και σκληρή κριτική στις ενέργειες της διοίκησης.

Η δίκη
Η υπόθεση έφτασε στο ακροατήριο του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Σύρου στις 22 του περασμένου Μαρτίου. Το πρώτο που κάνει εντύπωση είναι ότι η μήνυση έγινε δεκτή, παρά το γεγονός ότι είχε παρέλθει το τρίμηνο που ορίζει ο νόμος από τη δημοσίευση του επίδικου άρθρου. Ο μηνυτής νομάρχης υποστήριξε ότι έλαβε καθυστερημένα γνώση, και αυτός ο ισχυρισμός έγινε δεκτός από το δικαστήριο. Στο πλευρό του νομάρχη κατέθεσε ο δήμαρχος της πόλης Ιωάννης Δεκαβάλας, αν και ο ίδιος είχε επιλέξει σε ανάλογη περίπτωση να ακολουθήσει το δρόμο του διαλόγου, απαντώντας με επιστολή του σε ανάλογα δημοσιεύματα. Τελικά το δικαστήριο μετέτρεψε την κατηγορία σε απλή δυσφήμηση, αναγνωρίζοντας έμμεσα ότι όσα κατέγραφε στο άρθρο του ο κ. Κατσουρός δεν αποδείχτηκαν ανακριβή και καταδίκασε τον κατηγορούμενο αρχιτέκτονα σε φυλάκιση 8 μηνών. Διαβάζοντας το σκεπτικό της δικαστικής απόφασης μπορεί κανείς να καταλάβει τη δυσκολία των δικαστών να τεκμηριώσουν ακόμα και την απλή δυσφήμηση. Αναφέρουμε μόνο ένα απόσπασμα της απόφασης για να γίνει σαφές αυτό που λέμε:

«Αυτή η διάταξη της παρ. 12 του άρθρου 5 του ν. 2940/2001 κρίθηκε, με την 2526/2003 απόφαση της Ολομελείας του ΣτΕ ανίσχυρη ως αντίθετη προς το Σύνταγμα, εφόσον με αυτή τίθενται εκποδών όροι και περιορισμοί δόμησης του οικισμού της Ερμούπολης που έχει χαρακτηρισθεί ως παραδοσιακός. Ομως, την έκδοση της ως άνω απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ επακολούθησε η έκδοση του ν. 3044/2002, με το οποίο παρατάθηκε η ισχύς κ.λπ., κ.λπ.».

Με άλλα λόγια, το δικαστήριο θεωρεί ότι νόμος του 2002 έπεται απόφασης του 2003!

Μετά την άσκηση έφεσης από τον κ. Κατσουρό, η υπόθεση θα εκδικαστεί σε δεύτερο βαθμό. Και θα κληθεί το Εφετείο να απαντήσει σε ένα κρίσιμο ζήτημα: αν είναι δικαίωμα των πολιτών να ελέγχουν τη διοίκηση -ακόμα και με αυστηρούς χαρακτηρισμούς-όταν το κίνητρό τους είναι να διασώσουν ό,τι μπορεί ακόμα να σωθεί στο δομημένο περιβάλλον της χώρας.
πηγή: Ελευθεροτυπία, 10/6/2006



Σημείωση 6ο Τεύχος



 
     Συσχετιζόμενοι Σύνδεσμοι
· Περισσότερα για Σύρος
· Νέα administrator


Πιο δημοφιλής είδηση για Σύρος:
Η ερωτική ζωή στην Απάνω Μεριά


     Article Rating
Average Score: 0
Αριθμός Ψήφων: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


     Επιλογές

 Εκτύπωση αρχικής σελίδας Εκτύπωση αρχικής σελίδας


Associated Topics

Σύρος

"Σύρος - Έρμη Ερμούπολη!" | Κωδικός Εισόδου / Δημιουργία Λογαριασμού | 0 Παρατηρήσεις
Οι παρατηρήσεις είναι ιδιοκτησία του αποστολέα. Δεν ευθυνόμαστε για το περιεχόμενο τους.

Δεν επιτρέπεται η αποστολή σχολίων για τους Ανώνυμους Χρήστες. Παρακαλώ γραφτείτε πρώτα στην υπηρεσία.




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Παραγωγή Σελίδας: 0.03 Δευτερόλεπτα