Welcome to eyploia.aigaio-net.gr!

     On Line Πλοία
Για να δείτε τα πλοία
On line στο Αιγαίο
πατήστε εδώ.

     Ανακοίνωση
 ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ
Για να σωθεί η Σαντορίνη
και το Αιγαίο από
την τοξική βόμβα βυθού
Sea Diamond

 SIGN the PETITION
and help protect Santorini
and the Aegean Sea
from toxic dangers
 


     Κατηγορίες
?γρια Ζωή
Αεροδρόμια Λιμάνια
Αιολικά Πάρκα
Αλιεία
Ανανεώσιμες Π. Ε.
Απόβλητα
Απορ/τα-Ανακύκλωση
Απόψεις-Ιδέες
Βιοτοποι/βιοπ/λότητα
?γρια Ανάπτυξη
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Δάση
Διάνοιξεις Δρόμων
Διατροφή
Διάφορα
Δίκτυο
Εκδηλώσεις-Ενημέρωση
Ενέργεια
Έρωτας και Αιγαίο
Θάλασσα-Ακτές
Κεραίες
Κλίμα
Κοινωνία Πολιτών
Κτηνοτροφία
Κυνήγι
Μ.Μ.Ε.
Νερό
Οικολογική Γεωργία
Παραδοσιακοί Οικισμοί
Περιβάλλον
Πολιτισμός
Ρύπανση
Συγκοινωνία
Τουρισμός
Φίλοι των ζώων
Φυσικοί Πόροι
Χωροταξία

     Νησιά


     Επιλογές
·Θέματα
·Αρχείο ?ρθρων

·1ο Τεύχος
·2ο Τεύχος
·3ο Τεύχος
·4ο Τεύχος
·5ο Τεύχος
·6ο Τεύχος
·7ο Τεύχος
·8ο Τεύχος
·9ο Τεύχος
·10ο Τεύχος
·11ο Τεύχος
·12ο Τεύχος
·13ο Τεύχος
·14ο Τεύχος
·15ο Τεύχος
·16ο Τεύχος
·17ο Τεύχος
·18ο Τεύχος
·19ο Τεύχος
·20ο Τεύχος
·21ο Τεύχος
·22ο Τεύχος

     Who's Online
Υπάρχουν επί του παρόντος 10 Επισκέπτης(ες) και 0 Μέλος(η) που είναι συνδεδεμένος(οι)

Είσαστε ανώνυμος χρήστης. Μπορείτε να εγγραφείτε πατώντας εδώ

     Search



     Έπαθλο

Το περιοδικό της Πελοποννήσου


 Απόψεις - Ιδέες: Σύρος - Zound Systems Studio: του μπι ορ νο του μπι

Σύρος

Απόψεις-ιδέες:

    συνέντευξη
   Του μπι ορ νοτ το μπι

Την πρώτη φορά που επισκέφτηκα το Zound Systems Studio στο Δανακό της Σύρου μου ήρθε στο μυαλό το φίλμ του Wim Wenders  “μέχρι το τέλος του κόσμου”. Σε ένα αγροτικό- κτηνοτροφικό  περιβάλλον και σε ένα κτήμα γεμάτο αμυγδαλιές και μάραθα ο Ζάχος σε συνεργασία με τον Γρηγόρη και τον Ορέστη έχουν στήσει ένα στούντιο. Παράγουν αντικείμενα, κατασκευές αλλά και ιδέες.


 



Ένα ήσυχο απόγευμα του Ιούνη επισκέφτηκα τον Ζαχο στην κοιλάδα του Δανακού και μέσα στην απόλυτη ησυχία, μεταξύ ουρανού και γης  κάναμε την παρακάτω συζήτηση.
 

Γ.Μ  Μου έλεγες πριν ότι τη περυσινή χρονιά δούλευες στο Atelier Van Lieshout στην Ολλανδία. Πως βρέθηκες εκεί;

Ζ. Την πρώτη φορά που επισκέφτηκα το ατελιέ ήταν το 2001. Εκείνη τη στιγμή στο στούντιο  υπήρχε ένα πολύ μεγάλο πρότζεκτ που λεγόταν AVL ville . Το στούντιο βρίσκεται σε μια αποβάθρα στο Ρότερνταμ. Σε αυτό το πρότζεκτ το ατελιέ είχε μετατραπεί σε ένα ανεξάρτητο κρατίδιο. Με δικό του σύνταγμα δικά του νομίσματα και δικούς του νόμους και ήτανε αυτόνομο από την υπόλοιπη Ολλανδία. Δηλαδή όταν κλείνανε οι πόρτες του ατελιέ δεν έμπαινε κανένας.

Γ.Μ Και από νομική άποψη, δεν υπήρξε πρόβλημα;

Ζ. Το είχανε πάνω κάτω καταφέρει. Βάλε και ότι ένα τόσο διάσημο ατελιέ έχει αρκετές γνωριμίες και επειδή είναι πολύ μπροστά στη τέχνη και επειδή η Ολλανδία είναι μια χώρα που υποστηρίζει γενικά την τέχνη. Το πρόβλημα συνήθως σε αυτά τα κρατίδια ή στην νοοτροπία αυτών των κρατιδίων, εννοώ τι είναι αυτό που φοβάται η κοινωνία, είναι οι χοντρές απαγορεύσεις. Αλλά σε μια κοινωνία σαν της Ολλανδίας που δεν υπάρχουν απαγορεύσεις με θέμα ναρκωτικά δεν υπάρχει και μεγάλος φόβος για τέτοια πράγματα. Αν  σκεφτείς είναι λίγα τα πράγματα που ζητάει πλέον ο ελεύθερος άνθρωπος. Η μάχη της ελευθερίας βρίσκεται στην ελευθερία του λόγου που σε ένα τέτοιο πρότζεκτ. όμως είναι περιορισμένη, άρα δεν ενοχλεί. Έχουν πάρει ότι φόρους χρειάζονται από σένα, δεν ενοχλείς κανένα, οπότε σ’ αφήνουν. Γι αυτό έγινε στην Ολλανδία και δεν έγινε στην Ελλάδα. Εκείνη την εποχή ήμουν δευτεροετής φοιτητής στην Αρχιτεκτονική και πήγαμε μαζί με το πανεπιστήμιο, εγώ μέχρι τότε δεν μπορούσα να φανταστώ ότι η τέχνη μπορεί να έχει τέτοιο πρόσωπο, πραγματικά  δεν μπορούσα να το φανταστώ, δεν ήξερα ακόμα ότι μπορείς να είσαι ειλικρινής με τα αντικείμενα που παράγεις χωρίς να σε φάνε. Ήταν η πρώτη φορά που έβλεπα κάποιους  να τολμάνε  τέτοια πράγματα. Τι κάνουν;  Κόντρα πλακέ, εμφανείς βίδες,  ωραία πράγματα, και αν σκεφτείς  το περιβάλλον της  ξεπεσμένης αστικής κουλτούρας που μεγάλωσα εγώ στην Αθήνα, όπου υπάρχει γενικά ένας φαινομενισμός και  μια ψεύτικη κυρίλα, κρυμμένη πίσω από άπειρες ελλείψεις και προβλήματα, τότε καταλαβαίνεις που βρέθηκα. Τι μου άρεσε πάρα πολύ σ’ αυτούς; Ότι ρίξανε πόρτα στους καθηγητές μας, λέγοντάς τους εδώ μέσα εμείς δεν βάζουμε κολλημένα μυαλά, μόνο οι φοιτητές σας θα μπούνε.
Και συμπτωματικά καταλήγω να δουλεύω γι αυτούς πέρυσι το χειμώνα. Λοιπόν πως έγινε το ατύχημα. Βρέθηκα  στο Ρότερνταμ για  μια έκθεση που συμμετείχα πρόπερσι, ήθελα να τους δω να τους μιλήσω μιας και ήμουνα εκεί πέρα και συμπτωματικά πήρα τη δουλειά. Έγινε πολύ συγκυριακά το όλο θέμα, δηλαδή έγινε τόσο γρήγορα που και εγώ δεν κατάλαβα τι είχε γίνει. Κατέληξα λοιπόν να πηγαίνω εκεί πέρα σαν ανειδίκευτος. Ξεκίνησα ώς βοηθός καλλιτέχνη και μετά από τρεις μήνες με πολύ κόπο κατάφερα να πάρω τα πρώτα δικά μου πρότζεκτ, οπότε πήρα ένα σκαλοπάτι στην ιεραρχία και μετά από τρεις μήνες μετά τα Χριστούγεννα δούλευα με τον Joep Van Lieshout  στο προσωπικό του γραφείο, ως βοηθός του. Ε σε αυτή τη φάση  έπρεπε να γυρίσω στην Ελλάδα και γύρισα στην Ελλάδα, η θέση μου είναι ακόμα ανοικτή αλλά έπρεπε να γυρίσω. Κατά βάθος είχα κουραστεί πάρα πολύ, δεν μπορώ να πω ψέματα σ’ αυτό, δούλευα 14 ώρες την ημέρα και Σαββατοκύριακο. Δεν είχα άλλη ζωή. Ζήτημα όσο έκατσα στην Ολλανδία να βγήκα 20 φορές. Ήμασταν οικογένεια εκεί πέρα κοιμόμασταν εκεί, τρώγαμε εκεί, όταν βγαίναμε βγαίναμε μόνο μετά από μεγάλες παραδόσεις, όλοι μαζί. Που βέβαια το ατελιέ πλήρωνε τα ποτά μας, δεν το χω ξαναδεί αυτό σε εταιρία. Σου λέει θα πεθάνετε αλλά όταν βγείτε ρε παιδί μου και θα έχετε παραδώσει  το πρότζεκτ να φύγει, μπορείτε να πάτε το βράδυ να γίνετε κομμάτια και την άλλη μέρα φυσικά μεγάλη κατανόηση. Γενικά μεγάλη κατανόηση σ’ αυτό το γραφείο, πολύ μεγάλη κατανόηση. Μπορείς να δούλευες πάρα πολύ αλλά άμα έλεγες παιδιά εγώ θα φύγω γιατί έχω λιώσει και θέλω να πάω σπίτι μου να κοιμηθώ, δεν υπήρχε πρόβλημα.

Γ.Μ Από ότι είδα στο κατάλογο το στούντιο  κινείται πολύ στο χώρο του ντιζάιν.

Ζ. Ακου να δεις, τι κάνουνε ποιο είναι το μυστικό τους. Το ατελιέ AVL κάνει τέχνη- ντιζάιν- αρχιτεκτονική. Κάνει και τα τρία. Τι καταφέρνει μ’ αυτό; Η τέχνη ανεβάζει τις τιμές στο ντιζάιν και το ντιζάιν μπαίνει μέσα στην αρχιτεκτονική. Δηλαδή που θα στεγάζουμε τα αντικείμενα που φτιάξαμε; Στα κτίριά μας. Πως θα ανεβάσουμε τις τιμές μας; Θα φτιάξουμε τέχνη. Είναι δηλαδή ξεκάθαρη η συνάρτηση μην γελιόμαστε. Μιλάμε για ένα πολύ μεγάλο γραφείο μόνο τα εργαστήρια μας εκεί πέρα είχανε εκατό χιλιάδες ευρώ κόστος το μήνα, μόνο η συντήρηση των εργαστηρίων.


Γ.Μ  Οπότε κατά κάποιο τρόπο έχεις επηρεαστεί από το ατελιέ.


Ζ. Σίγουρα αλλά όπως έλεγα και πριν δεν μπορώ να πω ξεκάθαρα ότι έχω επηρεαστεί,  μπορώ  να πω  ότι έχω βελτιωθεί. Ότι αυτές είναι ιδέες που δεν σου έρχονται από την μια μέρα στην άλλη. Μεγαλώνεις μ’ αυτά τα πράγματα. Πρέπει να το αγαπάς το τροχόσπιτο για να αρχίζεις να σχεδιάζεις για το τροχόσπιτο, πρέπει να είσαι άνετος με τη φύση για να πεις ότι δεν θα ζήσω με τις συμβάσεις του σπιτιού που θα μου δώσουνε, ας πούμε στην Αθήνα, με τους τέσσερις  τοίχους. Πρέπει να είσαι άνετος για να φτιάχνεις το σπίτι σου και με άλλα υλικά εκτός από τσιμέντο.

Γ.Μ  Έχει κάποια σχέση το μέρος που διάλεξες να νοικιάσεις σπίτι και εργαστήριο με αυτό που θέλεις να κάνεις σε καλλιτεχνικό επίπεδο ή ήταν απλώς το πρώτο σπίτι που βρήκες;

Ζ. Αυτό έγινε επειδή  αποφάσισα να μεγαλώσω το εργαστήριο γιατί μέχρι να μετακομίσουμε σε αυτούς τους χώρους δούλευα και εγώ πάνω στο κρεβάτι μου, στο τραπέζι που έτρωγα, γενικά ήτανε μια κατάσταση δύσκολη για πάρα πολλά χρόνια. Αποφάσισα πλέον ότι δεν μπορούσα να χωρέσω έτσι και δεν μπορούσα να χωρέσω έτσι και στο κοινωνικό σύνολο της Ερμούπολης. Ποια ήταν τα προβλήματα; Ήταν η φασαρία, ήταν οι περίεργες ώρες που δουλεύω, ήταν η φάτσα μου, δεν ξέρω τι μπορεί να ήτανε αλλά αντιμετώπιζα πάρα πολλά προβλήματα και πάρα πολλά προβλήματα με τις αρχές χωρίς λόγο. Σε οποιοδήποτε μέρος και αν πάω στην Ελλάδα νοιώθω σημαδεμένος χωρίς να υπάρχει κάποιος λόγος, ξέρεις είναι σαν να έχω κάνει κάτι, είναι πως το λένε, λες και έχω τις καθολικές τύψεις, δηλαδή με το που γεννιέσαι υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Μετακομίσαμε εδώ πέρα επειδή θέλαμε να είμαστε κοντά στη φύση. Δεν ήτανε δηλαδή μόνο η ησυχία. Θέλαμε να είμαστε  κοντά στη φύση να ήμαστε σε ένα μέρος το οποίο να είναι σχετικά μακριά από τα πράγματα γιατί το στούντιο θέλουμε να το βλέπουμε ότι στέκει λίγο σαν κυματοθραύστης. Δηλαδή  μένουμε έξω από τα πράγματα για να έχουμε αυτή τη στιγμή καλύτερη κατανόηση του τι συμβαίνει στο αστικό  περιβάλλον. Η Αθήνα που αυτή τη στιγμή γίνονται πράγματα είναι μια απίστευτα επιταχυνόμενη πόλη και η επιτάχυνση δεν σημαίνει ότι έχεις αυτογνωσία του τι γίνεται. Πρέπει να μπορείς να μένεις έξω από τα πράγματα για να καταλαβαίνεις τι γίνεται και σίγουρα, όπως μας έχουν κατηγορήσει στο παρελθόν δεν είμαστε λιποτάχτες της Αθήνας, δεν είναι ο εύκολος τρόπος εδώ πέρα, μάλλον είναι ο δύσκολος.

Γ.Μ Πιστεύεις  ότι η τέχνη μπορεί να υπάρξει οπουδήποτε, ότι  είναι μια διαδικασία που δεν καθορίζεται άμεσα από το μέρος που βρίσκεται κανείς αλλά απ’ αυτό που προσλαμβάνει;

Ζ. Σίγουρα! Και ακόμα ο οποιοσδήποτε που ασχολείται με την τέχνη και βρίσκεται σε ένα φυσικό περιβάλλον σαν κι αυτό φιλτράρεται, καθαρίζεται από την ανωμαλία από την ασχήμια και  την μιζέρια της μεγαλούπολης. Χωρίς να το καταλάβει και ο ίδιος τα πράγματα που παράγει είναι λίγο πιο αγνά…

Γ.Μ Είναι εμφανές  ένα πνεύμα έρευνας και πειραματισμού στο στούντιο. Υπάρχει κατεύθυνση στην έρευνα ή το πεδίο είναι τελείως ανοικτό;

Ζ. Το πεδίο είναι απόλυτα ανοικτό, δεν υπάρχει καμία φραγή και κανένας φόβος μπροστά σε οποιαδήποτε επιστήμη, οποιαδήποτε τεχνοτροπία, υπάρχουν βέβαια μερικοί τομείς που βάζουν τα πράγματα σε μια ροή. Δεν θα αφιερώσουμε χρόνο σε κάτι που δεν είναι οικολογικό, δεν θα αφιερώσουμε χρόνο για κάτι που πάει τα πράγματα πίσω, θα ανακαλύψουμε τον τροχό σε πολλά πράγματα και δεν φοβόμαστε να το κάνουμε αυτό, δεν είμαστε σε μια κατάσταση που λέμε αυτό το έχουνε κάνει ας πάμε από κει και πέρα, όχι. Αναθεωρούμε τα πάντα κάθε στιγμή και κάνουμε ότι βγει από μια άποψη.

Γ.Μ Τι είναι για σένα το τυχαίο;

Ζ. Πολύ σημαντικό! Λέγοντας τυχαίο να μην δούμε μόνο το ράντομ, αυτή είναι μια μικρή κατηγορία. Το τυχαίο να το δούμε περισσότερο σαν το τυχαίο στη θεωρία του χάους. Είναι κομμάτι του συνόλου, είναι κομμάτι του εαυτού μας δεν μπορούμε να το αποφύγουμε δεν έχει νόημα να το αποφύγουμε.


Γ.Μ Εννοείς ότι ενυπάρχει στα πράγματα;

Ζ. Ναι και πρέπει να αφήνουμε τις καταστάσεις να μας οδηγούν κάπου. Ποτέ δεν θα είμαστε σε θέση να ξέρουμε τις καταστάσεις. το που οδηγούν και τι θα καταφέρουμε και τι θα γίνει αύριο. Πρέπει λοιπόν να ζούμε κάθε μέρα με μια τυχαία κατάσταση. Να τη χρησιμοποιούμε όμως αυτή τη τυχαία κατάσταση. Να μας αρέσει αυτό το πράγμα. Γιατί όταν πλέον σου αρέσει η τυχαιότητα σου αρέσει το χάος, η ζωή σου αναγκαστικά γίνεται μια περιπέτεια.Και είναι πολύ ωραίο αυτό το συναίσθημα.

Γ.Μ Είναι σαν να καβαλάς ένα κύμα…


Ζ. Ακριβώς είναι κάπως έτσι. Καβαλάς το κύμα και όπου σε πάει. Θα αυτοσχεδιάσεις πάρα πολύ για να τα καταφέρεις αλλιώς θα πέσεις και άμα πέσεις οι συνέπειες είναι βαριές.

Γ.Μ Βλέπω ότι έχεις μια ιδιαίτερη σχέση με τα αντικείμενα και μάλιστα κάπου μιλάς για αντικείμενα που έχουν την τύχη της παραγωγής. Τι πάει να πει αυτό;

Ζ. Τα αντικείμενα έχουν προσωπικότητα, δημιουργούνται γεννιούνται από διάφορους λόγους και ένας από αυτούς τους πολύ σημαντικούς λόγους για να φτιαχτεί κάτι είναι οι συγκυρίες. Ο σχεδιαστής σχεδιάζει εικοσιτέσσερις  ώρες το εικοσιτετράωρο, είναι κομμάτι της ζωής του, δηλαδή είναι κάτι που εμείς λέμε brainstorming, είναι οι ιδέες οι οποίες δεν φιλτράρονται, απλώς βγαίνουν, μαθαίνουμε να είμαστε ελεύθεροι στα πράγματα, όσο βλακεία κι αν είναι, καλό η άσχημο. Οπότε έχουν « χαθεί» απίστευτα όμορφα αντικείμενα τα τελευταία χρόνια μόνο και μόνο γιατί οι συγκυρίες δεν βοήθησαν για να πάνε από τη θεωρία στη πράξη. Οπότε για εμάς λοιπόν τα αντικείμενα τα οποία παράγονται δεν είναι μόνο το ίδιο το αντικείμενο αλλά είναι οι επίλεκτοι ας πούμε που ήρθαν στον πραγματικό κόσμο. Κάπως έτσι.

Γ.Μ Ο Γιούνγκ λέει ότι τα αντικείμενα είναι η σύνδεση του εξωτερικού κόσμου με το ασυνείδητο. Τι θα έλεγες γι αυτό; Δηλαδή τι είναι ένα αντικείμενο για σένα;

Ζ. Θα συμφωνήσω από μια άποψη με τον Γιούνγκ. Αλλά θέλω να προσθέσω ότι αυτός που φέρνει τα αντικείμενα σ’ αυτό τον κόσμο πρέπει να είναι ειλικρινής με τον εαυτό του. Όταν  υπάρχουν ψέματα, όταν  υπάρχουν αυξομειώσεις ή κολλήματα και ξεκινήσει το αντικείμενο να έρθει πηγαία από μέσα μας έξω μας, και εμείς βάλουμε τον εγωισμό μας εκεί πέρα, όχι δεν μ’ αρέσει αυτό, όχι αυτό δεν φαίνεται καλά ή αυτό μου ξινίζει αυτό μου βρωμάει τότε το αντικείμενο δεν έχει ακριβώς σχέση με το ασυνείδητο έχει σχέση με την προσωπική μας εγωιστική παράνοια.

Γ.Μ Ναι αλλά επειδή το αντικείμενο εκτός από τον παραγωγό έχει  και αυτόν που το βλέπει ή το χρησιμοποιεί υπάρχει ένα δεύτερο επίπεδο ελέγχου γι αυτό που λες…

Ζ. Ναι αλλά τα αντικείμενα είναι συνταξιδιώτες. Δεν μπορώ να πω στα αντικείμενα που φτιάχνουμε  εδώ πέρα τι θα γίνουν όταν θα μεγαλώσουν. Δεν θα γίνει το παιδί μας γιατρός ή δικηγόρος. Ο κάθε άνθρωπος που θα το χρησιμοποιήσει, θα το χρησιμοποιήσει με άλλο τρόπο. Θα του αρέσει δεν θα του αρέσει. Θα του αρέσει τώρα δεν θα του αρέσει μετά, η δεν θα του αρέσει τώρα και θα του αρέσει μετά. Δεν θεωρώ απαραίτητο να έχουμε εμείς οι σχεδιαστές το βάρος του μέλλοντος του αντικειμένου μας.

Γ.Μ Αυτό που λες για τα αντικείμενα ως προϊόντα ενός συστημικού κόσμου βασισμένου στον εκφυλισμό της ενέργειας. Θες να πεις ότι η επαναδιάταξη του υλικού υποβαθμίζει την ενέργεια ή κάτι περισσότερο;

Ζ. Όχι μόνο έτσι. Λέγοντας σε ένα συστημικό κόσμο εννοώ την μοντέρνα θεώρηση των πραγμάτων που είναι η συστημική θεωρία. Ο κόσμος άρχισε  να ασχολείται με τα συστήματα, βλέποντας δηλαδή εισροές, εκροές, αναδράσεις  φτιάχνοντας  διαγράμματα  γιατί κατάλαβε ότι σε ένα σύστημα  ή κάθε κίνηση επηρεάζει την εξέλιξη και τη ζωή του συστήματος. Είναι ένα μεγάλο εργαλείο η συστημική θεωρία. Ο εκφυλισμός της ενέργειας αφορά το κοινωνικό σύνολο. Είμαστε βρικόλακες αυτή τη στιγμή. Δηλαδή έχουμε  την ενεργειακή υπεροχή στον πλανήτη, νοιώθουμε ότι έχουμε δαμάσει την ενέργεια και την σπαταλάμε σε οτιδήποτε. Είτε είναι το να χρησιμοποιούμε το αμάξι μας εκατό ώρες την εβδομάδα είτε είναι να θεωρούμε π.χ ότι εντάξει αφήσαμε τη βρύση ανοικτή για δυο λεπτά, δεν έγινε κάτι, δηλαδή πλέον δεν μας ενδιαφέρει η ενέργεια. Θεωρούμε ότι είναι ένα δεδομένο πράγμα. Δεν τη σεβόμαστε.

Γ.Μ  Αυτό έχει συμβεί  δυο γενιές τώρα..

Ζ. Ακριβώς.Ο κόσμος πριν έβλεπε ότι η ενέργεια είναι δύσκολο πράγμα Ότι για να διαβάσεις το βράδυ πρέπει να κάτσεις δίπλα στο καντήλι. Και ότι αυτό το καντήλι δουλεύει με λάδι που πρέπει να το έχεις βρει κάπου.

Γ.Μ Η να το χεις παράγει ο ίδιος..
 
Ζ. Ακριβώς. Οπότε έχεις μια σχέση καλύτερη με την ενέργεια. Ζεις από την ενέργεια τη χρησιμοποιείς. Δεν μπορείς ρε παιδί μου να χρησιμοποιείς ένα πλανήτη έτσι απλά.  Δεν μπορείς να το κάνεις αυτό το πράγμα. Πρέπει να υπάρξει σεβασμός. Και ως προς  τον εαυτό μας και ως προς το αντικείμενο και εμείς πιστεύουμε στην ύβρη και στην νέμεση. Ισχύουν αυτά τα πράγματα. Π.χ όταν πεις ψέματα σε ένα αντικείμενό σου, θα έρθει και η ώρα σου να το πληρώσεις. Εμείς εδώ τη θεωρία τη δουλεύουμε όσο δουλεύουμε και το αντικείμενο. Κάθε μέρα.

Γ.Μ Η βιολογική μηχανή τι είναι;

Ζ. Είναι η απόλυτη μηχανή. Είναι η έννοια της μηχανής. Είναι ο τρόπος που κυλάει η ζωή, είναι το ανθρώπινο σώμα ή οποιοδήποτε σώμα που κινείται, έχει μια ζωή μέσα του, είναι μια διαδικασία. Είναι πάλι μια συστημική διαδικασία  μπορούμε δηλαδή να την καταγράψουμε όπως έχουν κάνει στην μοντέρνα ιατρική, μας ιντριγκάρει αυτό, μας εξιτάρει πάρα πολύ όσο και να σχεδιάζουμε.

Γ.Μ Είναι ένας ανοικτός σχεδιασμός η βιολογική μηχανή; Η είναι ένα αντικείμενο;

Ζ. Σίγουρα ένας ανοικτός σχεδιασμός. Επαναπροσδιορίζεται Είναι αυτόνομος,  κανείς δεν του λέει τι να κάνει, έχει ένα  δρόμο, κάθε άνθρωπος κάθε ον είναι διαφορετικό είναι ξεχωριστό, παίρνει κατευθείαν τη θέση  του στο σύνολο, αυτόματα, δεν χρειάζεται να προσπαθήσει. Ο άνθρωπος και ο οποιοσδήποτε οργανισμός εντάσσεται. Έτσι είναι φτιαγμένη αυτή η μηχανή. Είναι απίστευτα ωραίο αυτό. Και φυσικά από τη βιολογική μηχανή μπορείς να κατανοήσεις πάρα πολλά πράγματα.

Γ.Μ  Στην ουσία η βιολογική μηχανή είναι μια κατασκευή που προσομοιάζει λειτουργίες της ζωής;

Ζ. Ναι όταν τη χρησιμοποιούμε εμείς για το σχεδιασμό, ακριβώς αυτό. Προσπαθούμε να φέρουμε τις λειτουργίες της ζωής σε ένα άλλο υλικό επίπεδο πιο άμεσο επικοινωνιακά γιατί πλέον έχει χαθεί η ανασκόπηση στον άνθρωπο.

Γ.Μ  Αυτή η ιδέα  είναι ενδιαφέρουσα να τη διδάξεις  και στα παιδιά!

Ζ. Εγώ νομίζω ότι τα παιδιά δεν έχουν τέτοιο ζήτημα. Τα παιδιά έχουν ωραία βιβλία που τους τα δείχνουν αυτά. Εμείς δουλεύουμε για ενήλικες που έχουν ξεχάσει τι είναι αυτά τα πράγματα. Είναι πολύ σημαντικό. Και όχι απλώς έχουν ξεχάσει τι είναι αυτά τα πράγματα, έχουν ξεχάσει να βλέπουν, να καταλαβαίνουν. Δηλαδή άμα δώσεις σε ένα ενήλικα ένα παιδικό βιβλίο δεν θα καταφέρει να πάρει πληροφορία από αυτό το βιβλίο γιατί έχει μπλοκάρει αυτή τη δίοδο. Του φαίνεται απλός και γελοίος. Και τον φέρνουμε σε ένα τρόπο που τον βρίσκει πιο ελκυστικό.

Γ.Μ Αυτά που λέμε μου θυμίζουν τον Μπόϊς ο οποίος επίσης είχε ένα κόλλημα με  τη σχέση φύσης ενέργειας και έκανε  στόχο τη συνειδητοποίηση αυτής της σχέσης. Ήταν  επίσης από τους πρώτους που πρότεινε να συμπεριλάβει η τέχνη και την επιστήμη. Εσύ χρησιμοποιείς τον όρο επιστημονικοφανής πρωτογονισμός (έχει πολύ πλάκα!). Περί τίνος πρόκειται;

Ζ. Ο όρος είναι δικός μας και μας εκφράζει απόλυτα. Εξηγώ πρώτα το επιστημονικοφανές. Όπως είπαμε στο στούντιο παράγουμε και θεωρία. Οπότε δεν δεχόμαστε έτοιμα θεωρήματα αλγόριθμους και τύπους. Ένα και ένα μπορεί να μην κάνει δύο για μας, αν δεν ανακαλύψουμε εμείς ότι κάνει δύο. Οπότε τι γίνεται; Εμείς παράγουμε μια επιστήμη δηλαδή  συνθήκες, εξισώσεις, ροές σκέψης οι οποίες στο τέλος χρησιμοποιούν τα ίδια μέρη  της επιστήμης που γνωρίζουμε όλοι. Αλλά μπορεί και να μην έχουνε καμία σχέση με το αποτέλεσμα που θα έβγαζε αν τα βάζαμε κάτω.

Γ.Μ Μπορείς να δώσεις ένα παράδειγμα;

Ζ. Μπορεί π.χ να έχουμε ένα μοτέρ. Τι μπορεί να είναι ένα μοτέρ; Μπορεί να είναι μηχανή για ένα αυτοκίνητο ή να κινεί οτιδήποτε χρησιμοποιώντας ηλεκτρομαγνητισμό. Το μοτέρ αυτό στην δικιά μας περίπτωση μπορεί να έχει αναλυθεί αλλιώς και ο ηλεκτρομαγνητισμός να μην παράγει μια κίνηση περιστροφική που κινεί κάποιο άξονα, αλλά αυτός ο ηλεκτρομαγνητισμός να δίνει κάποιες εισροές σε ένα ηχητικό σύστημα και  το αποτέλεσμα να είναι τελείως διαφορετικό. Μπορεί να παράγει ήχο ή να είναι μια σκανδάλη για κάποιο άλλο σύστημα ή για κάποιο άλλο αντικείμενο. Θέλω να πω το επιστημονικοφανές είναι το εξής. Προσπαθούμε να σπάσουμε τις συνδέσεις που υπάρχουν μέσα μας σχετικά με  τα αντικείμενα και τη χρήση τους. Τα νοιώθουμε οικεία αλλά κατά βάθος δεν ξέρουμε τι κάνουν πλέον. Μπορεί να κάνουν κάτι καινούργιο. Τώρα ο πρωτογονισμός τι είναι. Ο πρωτογονισμός είναι η επιστροφή στην απλότητα. Τίποτα παραπάνω. Δηλαδή να σου δώσω ένα ξεκάθαρο παράδειγμα για να συνδέσουμε τον πρωτογονισμό με το επιστημονικοφανές. Έχουμε ένα πλυντήριο ρούχων. Το πλυντήριο ρούχων ξέρουμε όλοι πως δουλεύει. Έχει ένα κάδο ένα μοτέρ βάζει νερό βγάζει νερό βάζει απορρυπαντικό, στεγνώνει. Ωραία. Τι είναι το πλυντήριο ρούχων; Ένας περιστρεφόμενος κάδος μια παροχή νερού και μια έξοδος και μια παροχή του καθαριστικού και μια έξοδος. Αυτό το πράγμα αν το ξανασχεδιάσουμε και βάλουμε έναν κουβά, ένα λάστιχο, ένα ποδήλατο που γυρίζει τον κουβά ένα χωνί το οποίο επάνω έχει ένα κουτί απορρυπαντικό με μια τρύπα αυτό το πράγμα είναι επιστημονικοφανής πρωτογονισμός. Ίδιες λειτουργίες, διαφορετική διαδικασία.

Γ.Μ Ποιο από τα πολιτικά κινήματα θαυμάζεις ανεξάρτητα από εποχή;

Ζ. Δεν μπορώ να απαντήσω αυτή την ερώτηση. Θεωρώ πάντως ότι η δημοκρατία είναι ένα ψέμα, η ολιγαρχία είναι ένα μικρότερο (σε κλίμακα) ψέμα αλλά πάλι ψέμα, η μοναρχία είναι ένα αστείο, ο κομμουνισμός είναι μια δυστοπία, η αναρχία είναι μια τρύπα στο νερό. Το μόνο που θέλω να πω είναι ότι αν οι άνθρωποι σεβόντουσαν ο ένας τον άλλο δεν θα υπήρχε ανάγκη πολιτικού κινήματος. Δεν χρειάζεται τα πράγματα να είναι όλα σε μεγάλη κλίμακα. Το πώς ζούμε εμείς σ’ αυτό το χωριό που είμαστε 20 άτομα είναι το ίδιο που θα δείξει μια στατιστική ότι ζούνε 10 εκατομμύρια άτομα σε μια χώρα. Τα προβλήματα είναι παντού τα ίδια. Όταν εμένα με ενοχλεί η γειτόνισσα που έβαλε δυνατά τη μουσική και εγώ το βράδυ βάζω πιο δυνατά τη μουσική από τη γειτόνισσα, δεν βγάζουμε άκρη. Τι νόημα έχει; Καταλαβαίνεις τι εννοώ. Αν εγώ με τη γειτόνισσα  ήμασταν κουλ και άνετοι, ούτε αυτή έμπαινε στις δουλειές μου ούτε έμπαινα στις δικές της, βοηθούσαμε ο ένας τον άλλον στους χρόνους που μπορεί ο καθένας να το κάνει, δεν απαιτούμε πράγματα αλλά δεν ζητάμε κιόλας, απλώς συμβιώνουμε, τότε τι νόημα έχει να μιλάμε για πολιτικό σύστημα; Τα πολιτικά συστήματα είναι διακίνηση χρημάτων, είναι διακίνηση αγαθών. Χέστηκα να έχω και δέκα διαφορετικά εξωτικά φρούτα. Θα μπορούσα να ζήσω και με τα φρούτα που έχει η Σύρος. Και τι με νοιάζει τώρα που κάποιος  πρέπει να φέρει με νταλίκα από το Περού παπάγια;

Γ.Μ Λοιπόν το θέμα του εργαλείου τώρα. Φαίνεται να σε προβληματίζει και να σε κινητοποιεί. Η ερώτηση μου είναι τι είναι πιο σημαντικό. Το εργαλείο που χαράζει την πέτρα ή η αλλοίωση στην πέτρα;

Ζ. Κοίτα τίποτα από τα δύο δεν είναι σημαντικό. Ίσως η πράξη είναι σημαντική. Η πέτρα και να μην τη χαράξει κάποιος θα τη χαράξει μια άλλη πέτρα. Αργά ή γρήγορα η πέτρα θα γίνει άμμος και μετά θα ξαναγίνει βράχος. Αυτό που θέλω να πω ότι έχει νόημα να κάνουμε πράγματα. Το εργαλείο είναι εκεί για να μας λύσει τα χέρια. Εάν δεν υπάρχει το εργαλείο θα το φτιάξουμε. Αυτό κάνουμε τόσες χιλιάδες χρόνια. Αυτό είμαστε. Είμαστε ένας βλαμμένος οργανισμός που ξέρει να φτιάχνει πράγματα. Κάπως έτσι. Δεν μπορώ να πω ότι τα πράγματα είναι ωραία έτσι που τα έχουμε καταφέρει αλλά δεν μπορώ να πω κιόλας ότι φταίμε που έγιναν έτσι. Εμείς τα κάναμε και άμα δεν τα κάναμε εμείς μπορεί και να μην γινόντουσαν. Γι αυτό λέω ότι είναι σημαντική η πράξη. Αν ο κόσμος ξέρει τι κάνει, νοιώθει γιατί σκαλίζει την πέτρα η ξέρει γιατί χρησιμοποιεί αυτό το εργαλείο, τότε τα πράγματα έχουν κάποιο νόημα. Μας φαίνεται ότι είναι χάλια επειδή νομίζουμε ότι όλα πριν από μας δεν είχαν κανένα νόημα. Σίγουρα στο καιρό τους είχαν κάποιο νόημα. Τώρα το γενικότερο καλό ή κακό των πραγμάτων δεν μπορώ να το κρίνω εγώ, το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να ξέρω ποιο είναι το δικό μου καλό και κακό και να παράγω όπως παράγω.

Γ.Μ Ζωή είναι αυτό που υπάρχει;

Ζ. Ακριβώς. Δεν είναι κισμέτ δεν είναι τίποτα. Είναι αυτό που γίνεται. Σήμερα είναι αύριο δεν είναι. Δεν είναι κακό να σκέφτεσαι  αυτά τα πράγματα. Στο τέλος σε  απελευθερώνουν.

Γ.Μ Έχεις μια προτίμηση στο ξύλο ή μου φάνηκε; Και γενικότερα στα ελαφρά υλικά;

Ζ. Έχω μια προτίμηση στο ξύλο επειδή μεγάλωσα με το ξύλο. Εννοώ ότι το ξύλο είναι το απόλυτο υλικό για να μάθει κάποιος. Όταν ξεκινάς να κάνεις  κατασκευές τι μπορείς να βρεις γύρω σου;  Μπορείς να βρεις κλαριά μπορείς να βρεις σπάγκο, καρφιά, αυτά είναι τα βασικά. Το ξύλο είναι πάρα πολύ ωραίο υλικό, είναι αθάνατο, ζει. Στην πορεία βέβαια που βρέθηκα να έχω σχέση με το σίδερο, το αγάπησα όσο και το ξύλο. Το  σίδερο θέλει πειθαρχία, και μένα μ’ αρέσει η πειθαρχία που θέλει. Μπορείς να το φορμάρεις, έχει αντοχές. Υπήρξε και μια παρένθεση στη δουλειά μας όταν  ασχοληθήκαμε με πολυμερή υλικά πολυεστέρας, πολυπροπυλένιο, πολυουρεθάνη τα οποία είναι βρώμικα υλικά. Είναι πάρα πολύ τοξικά είναι πάρα πολύ εύκολα από μια άποψη. Δηλαδή το λάθος διορθώνεται εύκολα είναι γρήγορα, δηλαδή είναι τόσο γρήγορα που δικαιολογούν την μαζική παραγωγή. Δεν έχει νόημα να χρησιμοποιείς πολυμερή. Κάνεις κακό στον εαυτό σου και  τίποτε άλλο. Είναι ασύλληπτο, μπορείς να πας μια βόλτα στα μαγαζιά και να βρεις πολυεστερικές λάμπες για βρεφικά δωμάτια. Υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν ότι βάζουν μια τοξική λάμπα τίγκα στο στυρένιο που «καίγεται» αργά  λόγω της υψηλής θερμοκρασίας και το παιδί τους αναπνέει όλες αυτές τις αναθυμιάσεις. Και όλα αυτά μόνο και μόνο γιατί είναι όμορφη;

Γ.Μ Βέβαια ο κόσμος παίρνει αυτό που του προτείνουν να πάρει..

Ζ. Ο κόσμος την πατάει. Το ξύλο δεν του αρέσει, του αρέσει ο πολυεστέρας γιατί κατά βάση δεν ξέρει τι γίνεται, πως λειτουργεί, πως φτιάχτηκε. Είναι κάτι μοντέρνο έχει ένα μύθο από πίσω, και έτσι  απλώς το βάζει στο σπίτι του δεν βλέπει τους κινδύνους. Και η μεγάλη παγίδα με την οποία μπορούν να εξηγηθούν όλα αυτά  είναι ο χρόνος. Δεν μπορεί να περιμένει κάποιος είτε είναι μάστορας είτε πελάτης είτε χρήστης είτε σχεδιαστής, δεν μπορεί πλέον να περιμένει. Για παράδειγμα  ένα τραπεζάκι μπορεί να χρειάζεται δύο μήνες αλλά τώρα δεν μπορεί να υπάρξει αυτό γιατί ο κόσμος τα θέλει εδώ και τώρα τα πράγματα, οπότε τι ταιριάζει στο εδώ και τώρα : η μαζική παραγωγή. Πήραμε το εδώ και τώρα και θυσιάσαμε την προσωπικότητα.. Αυτό είναι, τίποτα άλλο. Και αφού το εδώ και τώρα ισχύει σήμερα αλλά θα ισχύει και του χρόνου στα μυαλά μας δεν μας ενδιαφέρει να κρατήσουμε αυτό το έπιπλο και να γεράσει μαζί μας, γιατί του χρόνου θα θελήσουμε ένα καινούργιο και θα πετάξουμε το παλιό και θα πάμε σε όλα αυτά τα καταστήματα μαζικής παραγωγής και μαζικής κουλτούρας να κοιτάξουμε ένα τεράστιο κατάλογο ο οποίος είναι τόσο καλοφτιαγμένα τεράστιος που λειτουργεί σαν λεξικό. Διαβάζοντας ένα τόσο μεγάλο κατάλογο έχεις φορτώσει στο κεφάλι σου εικόνες σχεδόν σαν να έχεις σβήσει όλες τις παλιές και να έχεις περάσει καινούργιες. Γιατί είναι τόσο ολοκληρωμένη η εικόνα που σου προσφέρουνε που σε κεντρίζει, οπότε είναι εύκολο για σένα να θυσιάσεις τα πάντα,  ξεχνάς.

Γ.Μ Υπάρχει διαφορά μεταξύ τέχνης και τεχνικής η δεν υπάρχει;

Ζ. Αυτή η ερώτηση δεν απαντιέται αλλά μπορώ να σου πω ότι πιστεύω ότι το λάθος είναι ανώτερο της τέχνης. Και επειδή το λάθος είναι θέμα τεχνικής, η τεχνική είναι πολύ σημαντική στη τέχνη. Δεν ζει το ένα χωρίς το άλλο, δεν μπορείς να το γλιτώσεις. Θέλεις δεν θέλεις θα αποκτήσεις τεχνική και θέλεις δεν θέλεις χρησιμοποιώντας μια τεχνική θα κάνεις τέχνη στο τέλος. Ο μάστορας ο οποίος χαράζει ξύλο τα τελευταία 40 χρόνια είναι καλλιτέχνης, ο άνθρωπος. Τόσο απλά. Επειδή κάθε μέρα μιλάει με το υλικό του. Στο τέλος το ξέρει. Μπορεί και να του μιλήσει το υλικό πίσω. Και το υλικό γνωρίζει τι θέλει να γίνει.

Γ.Μ Στη Σύρο πως ήρθες;

Ζ. Για το πανεπιστήμιο. Θεωρούσα  ότι η Σύρος ήταν το ιδανικό μέρος για να στεγάσει την πρώτη σχολή σχεδιασμού στην Ελλάδα.  Θεωρούσα  ότι η Σύρος είχε την κουλτούρα και την παράδοση που θα βοηθούσε τη Σχολή να κρατήσει  ένα δικό της ύφος και ήθος. Δεν μπορώ να πω ότι έπεσα μέσα. Και εδώ οι άνθρωποι είναι τυχοδιώκτες. Μιλάω και για το πανεπιστήμιο και για το πολιτιστικό σύνολο αυτής της πόλης. Όλα τα πράγματα γίνονται για το τώρα. Για το σήμερα. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για το τι θα κάνουμε αύριο. Ότι κάτσει.

Γ.Μ Ελληνικό σύστημα..

Ζ. Κάπως έτσι. Τώρα πως καταφέρνει αυτός ο λαός να επιβιώνει και να πηγαίνει μπροστά μάλλον εκεί μπαίνει το χάος που λέγαμε και πριν. Μάλλον μας αρέσει το χάος, είμαστε χαοτικοί κατά βάθος, οπότε γίνονται μόνα τους τα πράγματα. Το μόνο πράγμα που κάνουμε λάθος είναι ότι το χαλάμε, δηλαδή αν το αφήναμε χωρίς να το ζορίζουμε θα ήταν τέλεια.  Ίσως πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε την αμερικανική εκδοχή του κούλ. Όταν  αυτός ο λαός γίνει κουλ θα κάνει αριστουργήματα.

Γ.Μ Τι πιστεύεις ότι είναι πιο σημαντικό στη ζωή;

Ζ. Η ψυχική ηρεμία. Ξεκάθαρα. Όλα τα άλλα έρχονται και φεύγουν. Η ψυχική ηρεμία είναι το μόνο πράγμα που είναι αιώνιο και ατέρμονο. Για διάφορους λόγους έφτασα στη ζωή μου πολύ νωρίς να κυνηγάω φαντάσματα. Η ψυχική ηρεμία είναι η διαδικασία και  αυτό είναι που σε ικανοποιεί στο τέλος. Δεν σου δίνει παραδείγματα δεν σου δίνει ανέσεις στη ζωή ίσα  ισα που σε δυσκολεύει. Γιατί  είναι πιο εύκολο να είσαι ψεύτης με τον εαυτό σου. Είναι πιο εύκολο να βάλεις το πορτρέτο πίσω από την κουρτίνα και να ζήσεις τη ζωή σου.

Γ.Μ Και στο επαγγελματικο πεδίο; Τι γίνεται;

Ζ. Αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να βρούμε ή να φτιάξουμε το αγοραστικό κοινό μας. Είναι πολύ σκληρό και δύσκολο. Όμως αφού πρέπει να το κάνουμε θα το κάνουμε. Τα πράγματα είναι σκληρά παντού. Κάνουμε  πράγματα που μας  αρέσουν, παίρνουμε και δουλίες..

Γ.Μ Αυτή τη στιγμή το στούντιο από πού ζεί;

Ζ. Από το θέατρο. Από τις ειδικές κατασκευές. Αλλά για να είμαστε τίμιοι με το στούντιο νοιώθουμε ότι αυτή τη στιγμή είμαστε σε προεργασία. Τα προσεχή χρόνια θα βρεθούμε να αντιμετωπίσουμε το αγοραστικό κοινό μας. Δηλαδή έχουμε πάει πολύ χαλαρά με αργά βήματα και σταθερά για να αποκτήσουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα στο τι θέλουμε να δώσουμε. Όπως είπαμε και πριν ασχολούμαστε αρκετά με τη θεωρία που παίρνει χρόνο. Το κάθε πράγμα παίρνει χρόνο. Το στούντιο δουλεύει με κόνσεπτ  δηλαδή με ιδέες. Δουλεύει με χαραχτήρες. Δηλαδή τα αντικείμενα που φτιάχνονται ξέρουν μάλλον ήδη σε ποιόν ανήκουν. Τώρα τι χαρακτήρες βρίσκουμε εμείς ότι αιωρούνται πάνω από τα πράγματα; Ε αυτή  είναι η επιτυχία μας. Πρέπει να φτάσουμε βαθιά μέσα στον άνθρωπο με τις δουλειές μας. Αν δεν το κάνουμε αυτό είμαστε εφήμεροι οπότε έχουμε λάθος. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο κοινωνικό υποσύνολο για το οποίο σχεδιάζουμε. π.χ πλούσιοι ή φτωχοί κλπ εμείς σχεδιάσουμε για υπαρκτές περσόνες π.χ ο τεχνοκράτης ο συναισθηματικός ο άνετος κλπ

Γ.Μ Και οι σπουδές;

Ζ. Οι πρώτες ήταν στην Αγγλία αρχιτεκτονική και οι δεύτερες στη Σύρο σχεδιασμό. Οι πρώτες σπουδές με φέρανε αντιμέτωπο με το πανεπιστήμιο όπως υπάρχει σήμερα και σε μια σκληροπυρηνική χώρα την Αγγλία, είχα πολλά προβλήματα όχι μόνο στις σπουδές αυτές καθαυτές αλλά και με τους καθηγητές που αρνούνται να δεχτούν ότι οι φοιτητές τους μπορούν να ασχοληθούν με το κόνσεπτ. Είναι ένα κομμάτι που δεν δέχονται. Σε θεωρούν αυθάδη.

Γ.Μ Και η Ολλανδία;

Ζ. Ηταν μια πολύ σημαντική επαγγελματική εμπειρία, ήταν ένα σχολείο μάνατζμεντ  γιατί βλέπεις πως παίρνεις το χόμπι σου ή τις σπουδές σου και τις κάνεις ζωή.

Γ.Μ Για τις σπουδές γενικά τι λές;

Ζ. Είμαι και ήμουν χομπίστας φοιτητής. Από το νήπιο. Έχει χαβαλέ το σχολείο, έχει πλάκα να μαθαίνεις. Εγώ έτσι το βλέπω. Δεν το είδα ποτέ καριέρα ούτε ότι θα φτιάξω ένα πορτφόλιο γνώσεων και θα γίνω ο ειδικός,  δεν το είδα ποτέ έτσι. Σπουδάζω γιατί μου αρέσει να είμαι σε χώρο που υπάρχει αυτή η κίνηση. Και δεν βάζω χρονικούς περιορισμούς. Μην λέω κλισέ αλλά το χαρτί είναι κυριολεκτικά χαρτί. Πλέον δεν υπάρχει πτυχίο. Σφραγίδα υπάρχει. Εγώ αυτό που βλέπω στην αγορά είναι ότι ο κόσμος ζητά τη δέσμευση. Εμείς στο στούντιο το προσφέρουμε αυτό. Είμαστε υποστηρικτές της ολοκληρωμένης εργασίας. Θα έρθεις θα σου σχεδιάσω θα σου παραδώσω και θα μιλάς με έναν.

Γ.Μ Είσαι οπαδός της ζωής..

Γ.Μ Ναι γουστάρω να ζω. Τόσο απλά. Γουστάρω το τραπεζάκι μου να το χω φτιάξει, γουστάρω να ναι κακοφτιαγμένο άμα το χα φτιάξει έτσι, γουστάρω να χει στάξει το χρώμα πάνω άμα έπεσε ή γουστάρω να κάτσω τέσσερις βδομάδες και να το κάνω τέλειο. Αυτά είναι το ημερολόγιο της ζωής μου είναι η σκηνογραφία του θεατρικού μου. Αυτά είναι δικά μου και όταν φύγω εγώ θα γίνουν κάποιου άλλου.

Τη συνέντευξη πήρε ο Γ. ΜΠΙΝΕΤΟΣ


Zound Systems Studio

To Zound Systems Studio είναι ένας δημιουργικός χώρος, με βάση του το χωριό Δανακός της Σύρου. Το όνομα του studio είναι δανεισμένο από την θεατρική γλώσσα του Shakespeare και είναι ένα επιφώνημα που δηλώνει έκπληξη ή οργή. Η ομάδα δράσης εμπνέεται από τον επιστημονικοφανή πρωτογονισμό, την ανακύκλωση αντικειμένων-ανθρώπων και τη βιολογική μηχανή. Τα αντικείμενα, που έχουν την τύχη της παραγωγής, λειτουργούν ως αποδείξεις φαντασιακών χαρακτήρων, μετατρέποντας τους θεατές/χρήστες σε εφήμερους τυχοδιώκτες ενός συστημικού κόσμου, βασισμένου στον εκφυλισμό της ενέργειας.  Ταξιδεύοντας στα μονοπάτια της επίκαιρης αστικής κουλτούρας, είναι εύκολο κάποιος να λησμονήσει την αρχέγονη σχέση ανθρώπου-εργαλείου. Το Zound Systems Studio στέκει σαν μονόλιθος, ικανός να δεχτεί τις προσκρούσεις επιταχυνόμενων και νηφάλια δυστοπικών αντιλήψεων, όπως είναι η ταύτιση της τέχνης με τον άνθρωπο και του σχεδιασμού με το εργαλείο.

---------------------------------------------------------
http://sindetiras.wordpress.com/συνεντεύξεις/




 
     Συσχετιζόμενοι Σύνδεσμοι
· Περισσότερα για Σύρος
· Νέα administrator


Πιο δημοφιλής είδηση για Σύρος:
Η ερωτική ζωή στην Απάνω Μεριά


     Article Rating
Average Score: 0
Αριθμός Ψήφων: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


     Επιλογές

 Εκτύπωση αρχικής σελίδας Εκτύπωση αρχικής σελίδας


"Σύρος - Zound Systems Studio: του μπι ορ νο του μπι" | Κωδικός Εισόδου / Δημιουργία Λογαριασμού | 0 Παρατηρήσεις
Οι παρατηρήσεις είναι ιδιοκτησία του αποστολέα. Δεν ευθυνόμαστε για το περιεχόμενο τους.

Δεν επιτρέπεται η αποστολή σχολίων για τους Ανώνυμους Χρήστες. Παρακαλώ γραφτείτε πρώτα στην υπηρεσία.




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Παραγωγή Σελίδας: 1.59 Δευτερόλεπτα