ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ - ACTION FOR SANTORINI
Εμπορείο 4.05.2008
Ναυάγιο Sea Diamond - Τοξικό απόβλητο στη Σαντορίνη
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Το κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond της εταιρίας «Louis Hellenic Cruises» βούλιαξε στις 5 Απριλίου 2007 στη Σαντορίνη, μετά από πρόσκρουση σε χαρτογραφημένο ύφαλο κοντά στο λιμάνι των Φυρών. Στο πλοίο επέβαιναν 1.500 άτομα και από τότε αγνοούνται δύο Γάλλοι επιβάτες. Ο πλοίαρχος, σύμφωνα με την αρχική του κατάθεση, ανέλαβε την ευθύνη του ναυαγίου λόγω λανθασμένου χειρισμού.
Μετά την αποβίβαση των επιβατών και ενώ το πλοίο θα μπορούσε να οδηγηθεί στα αβαθή και να σωθεί, εγκαταλείφθηκε και αφέθηκε να βυθιστεί σε απόσταση 100 μέτρων από την ακτή. Ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η εισαγγελική ανάκριση για τα αίτια του ναυαγίου και δεν έχει βγεί πόρισμα για την απόδοση ευθυνών. Την διοικητική ευθύνη για τον χειρισμό της υπόθεσης έχει το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σαντορίνης, υπηρεσία απροετοίμαστη να χειριστεί πρόβλημα τέτοιου μεγέθους.
Η οργάνωση «ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ» με επιστολές-παρέμβαση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Περιβάλλον, στο Επιμελλητήριο Περιβάλλοντος και στο Συνήγορο για το Περιβάλλον ενεργοποίησε τις κρατικές υπηρεσίες. Η επιτροπή μετά από επιστημονική έρευνα χαρακτηρίστηκε το ναυάγιο ως ρυπογόνο απόβλητο και ακολουθώντας το Ευρωπαϊκό δίκαιο, κάλεσε τις ελληνικές αρχές να επέμβουν άμεσα.
Σήμερα, ένα χρόνο μετά, το ναυάγιο παραμένει εγκαταλειμμένο στο βυθό της καλντέρας δίπλα στο λιμάνι Αθηνιός, σε βάθος περίπου 100 μέτρων. Στίς δεξαμενές υπάρχουν 300 τόνοι πετρέλαιο και στα υλικά κατασκευής και εξοπλισμού υπάρχουν μεγάλες ποσότητες τοξικών ουσιών, επικίνδυνων για το θαλάσσιο περιβάλλον και την υγεία του ανθρώπου.
Οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες, ακολουθώντας χρονοβόρες διαδικασίες ακόμη συσκέπτονται για τον τρόπο αντιμετώπισης του τοξικού κινδύνου και ενώ είναι αυτονόητο, ακόμα συζητάνε την αναγκαιότητα ή όχι της ανέλκυσης. Παράλληλα προσπαθούν να πείσουν την εταιρία «Louis Hellenic Cruises» και τον αλληλασφαλιστικό της οργανισμό να αναλάβει το κόστος των εργασιών για την απάντληση και ανέλκυση σύμφωνα με μελετες που έχουν υποβληθεί από εταιρίες, μετά από διεθνή πρόσκληση ενδιαφέροντος. Την ίδια στιγμή η πλοιοκτήτρια εταιρεία προσπαθεί να απαλλαγεί από την ευθύνη, επικαλούμενη λανθασμένη χαρτογράφηση των υφάλων (αντίθετα από την κατάθεση του πλοιάρχου), δεν έχει πληρώσει πρόστιμα 5,7 εκατομμυρίων ευρώ από 327 παραβάσεις που έχουν διαπιστωθεί έως τώρα και, ένα έτος μετά την βύθιση εκδίδει για το ναυάγιο αμφισβητούμενες βεβαιώσεις μη επικινδυνότητας(!) των υλικών κατασκευής και του εξοπλισμού του.
Το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), είναι ο κρατικός επιστημονικός φορέας που έχει ασχοληθεί με την υπόθεση. Πρόσφατα ο Πρόεδρος κος. Γιώργος Χρόνης δήλωσε ότι μακροπρόθεσμα, εάν δεν γίνει ανέλκυση, η όλη κατάσταση θα είναι μη αναστρέψιμη.
Η οργάνωση «ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ» σε συνεργασία με Το «Αρχιπέλαγος» Ινστιτούτο Θαλάσσιας & Περιβαλλοντικής Έρευνας Αιγαίου και την «Επιτροπή Θηραίων Πολιτών», κρατούν το θέμα στην επικαιρότητα, ασκώντας πίεση για την μοναδική λύση που είναι η ανέλκυση. Η μακροπρόθεσμη οικολογική καταστροφή στο ευρύτερο θαλάσσιο περιβάλλον θέτει σε άμεσο κίνδυνο την υγεία του ανθρώπου, τον τουρισμό και την οικονομία του νησιού.
«ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ»
http://actionforsantorini.blogspot.com