Nάξος. Φρένο
Της Λουΐζας Κορνάρου
Πριν λίγους μήνες μια μερίδα πολιτών της Νάξου, αντιτάχθηκε στους όρους και το σκεπτικό της «επέκτασης» του λιμανιού στο νησί τους. Μάλιστα, σε επίσημη σύσκεψη για την αντιμετώπιση των διαφωνούντων, οι πρόεδροι του Εμπορικού και του Επισιτιστικού Συλλόγου, απείλησαν και απαίτησαν την απομόνωσή τους και τον εντοπισμό των αδυναμιών τους για να τους κλείσουν τα στόματα.
Γνωστές πρακτικές, των γνωστών αναπτυξιολογούντων που μεριμνούν για την αύξηση του τζίρου σε βάρος του τόπου, του κοινωνικού του ιστού, της κλίμακάς του, της ιστορίας του, χωρίς να αναρωτιούνται σε βάθος ποιες είναι τέλος πάντων οι προσδοκίες τους από αυτήν την βίαιη ανάπτυξη που παρακάμπτει νόμους, ιστορία, γεωγραφία και ιδιαιτερότητες αυτών των ευαίσθητων κυττάρων, όπως είναι τα νησιά.Το άλλο θέμα βεβαίως είναι η μέθοδος του εκφοβισμού και της περιθωριοποίησης που μπαίνουν σε εφαρμογή όταν κάποιος τολμήσει να σταθεί απέναντι, να διαφωνήσει και να εκφέρει δημόσια μια διαφορετική άποψη, πολύ δε περισσότερο, αν αρχίσει –έστω και με σφεντόνες- να παλεύει γι αυτή.Ευτυχώς, η απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας ήρθε να δικαιώσει αυτούς τους λίγους.
Συγκεκριμένα: Με απόφαση του ΣτΕ, φρένο στην επέκταση του λιμανιού της Νάξου
Την απόφαση (6/8/2003) των υπουργών ΠΕΧΩΔΕ, Εμπορικής Ναυτιλίας και Πολιτισμού, με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για τη βελτίωση και επέκταση του λιμανιού της Νάξου, ακύρωσε το Ε' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Το ΣτΕ ακύρωσε επίσης την από 28/9/2005 απόφαση της διεύθυνσης δημοσίων έργων περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, με την οποία αναδείχθηκε ανάδοχος του έργου επέκτασης κ.λπ. του λιμένα της Νάξου.
Στο σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ αναφέρεται, μεταξύ άλλων, από το μέγεθος του λιμένα που θα προκύψει μετά την εκτέλεση του επίδικου έργου, με το διπλασιασμό των θέσεων ελλιμενισμού, την αύξηση των χερσαίων εγκαταστάσεων και την αναμενόμενη αύξηση της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τεχνικής Έκθεσης και της ΜΠΕ του έργου, προκύπτει ότι σκοπείται, κατ' ουσίαν, η δημιουργία ενός νέου, υπερτοπικής σημασίας λιμένα και όχι η επέκταση και βελτίωση του υπάρχοντος τοπικού λιμένα.
Με λίγα λόγια πήγαν να περάσουν ένα τεράστιο κομβικό έργο, ένα νέο –στην ουσία- λιμάνι, σπρώχνοντάς το απ’ το παράθυρο σαν «επέκταση του υπάρχοντος», παραβλέποντας και πηδώντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και την αλλοίωση της ακτογραμμής αλλά και χωρίς να έχει προηγηθεί συνολική εκτίμηση για τις συνέπειες στην ζωή των κατοίκων του νησιού και κατ’ επέκταση των Κυκλάδων.
?λλη μια τρικλοποδιά, με το λουστρίνι της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Κι όλα αυτά προς όφελος των ολίγων, που συνήθως δεν είναι άμεσα οι ντόπιοι, αλλά οι αετονύχηδες που θα κόψουν τη γη σε μπακλαβά, οι μεγαλοπράκτορες που θα νέμονται τα πακέτα, οι μπαμπάδες της νύχτας που θα φύγουν πρώτοι, όταν ρουφήξουν και την τελευταία σταγόνα ομορφιάς, όταν εξαντλήσουν και τον τελευταίο πόρο προς όφελος της τσέπης τους και όχι προς όφελος του τόπου.
Τα έργα και η αναπτυξιακή πολιτική προς την κατεύθυνση του τουρισμού, του να εμπορευόμαστε δηλαδή, το φυσικό και αρχιτεκτονικό τοπίο και την ιστορία μας, αλλά και τον τρόπο ζωής μας – γιατί τι άλλο πουλάμε;- θα πρέπει να σχεδιάζονται στο φως του οράματος και όχι στη σκιά του κέρδους.
Να λαμβάνεται υπ’ όψην η ποιότητα ζωής των κατοίκων, το αύριο των παιδιών και οι φυσικοί πόροι – που δεν είναι ανεξάντλητοι.
Αν οι κάτοικοι, οι πολίτες του κάθε τόπου δεν απολαμβάνουμε τη θάλασσα, τα τραγούδια μας, τις κοινότητες μας, το δικαίωμα στην αντίρρηση, τότε τι θα έχουμε να πουλήσουμε;
Για ένα ρουμ με πεντάστερο μπρέκφαστ, ούτε τα παιδιά μας δεν θα έρχονται να μας δουν.
Από ντροπή κυρίως.
---------------------------------------
http://zoolouisa.blogspot.com/