Ναυάγιο Sea Diamond : Tρομοκρατία με Eξώδικα
«Εκεί που μας χρωστάγανε μας πήραν και το βόδι»
Της Μάρας Κορινθίου
Εξώδικο-πρόκληση στη μοναδική οικολογική οργάνωση που τολμά ακόμα να διαμαρτύρεται για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην ανέλκυση του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου έστειλε η Louis Hellenic Cruises σε μια προσπάθεια να κλείσει και τα τελευταία στόματα που κάνουν ζημιά στη τσέπη της. Κι όλα αυτά, ενώ έχουν περάσει σχεδόν εννέα μήνες από το ναυάγιο του Sea Diamond στη Σαντορίνη και το πλοίο- φάντασμα μοιάζει σαν τοξική βόμβα έτοιμη να εκραγεί.
Το νέο θύμα της Louis Hellenic Cruises είναι το Ινστιτούτο Θαλάσσιας και Περιβαλλοντικής Έρευνας Αιγαίου «Αρχιπέλαγος», στο οποίο η εταιρεία απέστειλε εξώδικη διαμαρτυρία, ζητώντας από τη μη κυβερνητική οργάνωση να θέσει τέλος στην «παραπληροφόρηση» με αναφορές περί ενδεχόμενων περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το ναυάγιο του Sea Diamond. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία κάνει λόγο για αβάσιμα στοιχεία και απαιτεί την αποκατάσταση της «αλήθειας».
Πριν από ένα μηνα περίπου, η ίδια εταιρεία προκαλούσε ξανά, καθώς σχετική ανακοίνωση της προσπάθησε να ρίξει τις ευθύνες του ναυαγίου στην Υδρογραφική Υπηρεσία της Ελλάδας, κατηγορώντας τη για λανθασμένη χαρτογράφηση του βυθού της θαλάσσιας περιοχής στα ανοιχτά της Σαντορίνης. Μάλιστα επικαλούμενος τον ισχυρισμό αυτό, ο οικονομικός σύμβουλος της εταιρείας κ. Γίωργος Ιατρίδης-Ρουμαντάνης άφηνε τότε υπονοούμενα για αποζημιώσεις που όφειλε να καταβάλει το ελληνικό κράτος στη Louis Hellenic Cruises!
«Είμαστε η μόνη φωνή που διατηρεί στην επικαιρότητα το θέμα»
Προσπάθεια φίμωσης καταγέλλει ο διευθυντής του «Αρχιπελάγους» κ. Θοδωρής Τσιμπίδης. «Είμαστε η μόνη φωνή που διατηρεί στην επικαιρότητα το θέμα της επικινδυνότητας του ναυαγίου του Sea Diamond. Καμία άλλη οικολογική οργάνωση και κανένας αρμόδιος κυβερνητικός φορέας δεν ασχολείται με την ενδεχόμενη ρύπανση που μπορεί να προκαλέσει το βυθισμένο πλοίο. Αν μας σταματήσουν και εμάς, τότε το θέμα θα θαφτεί». Σχεδόν εννέα μήνες μετά το τραγικό συμβάν που στοίχισε τη ζωή σε έναν 45χρονο Γάλλο τουρίστα και τη 16χρονη κόρη του, το κρουαζιερόπλοιο παραμένει στον πάτο της θάλασσας, ενάντια στην ευρωπαϊκή νομοθεσία που προβλέπει την άμεση ανέλκυση του. «Υπάρχουν βάσιμες υποψίες για την ύπαρξη και άλλων τοξικών ουσιών που αποτελούν απειλή για το θαλάσσιο περιβάλλον της περιοχής τονίζει ο κ. Τσιμπίδης. Στην αντίπερα όχθη η Louis Hellenic Cruises επικαλείται μελέτη που εκπονήθηκε τν Νοέμβριο από το ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών, σύμφωνα με την οποία, βάσει δειγματοληπτικών ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν στον χώρο του ναυαγίου και στην ευρύτερη περιοχή της Σαντορίνης, πιστοποιήθηκε οτι δεν υφίσαται καμία περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία, ανάμεσα στα άλλα, στο εξώδικο που απέστειλε στο «Αρχιπέλαγος» συμπεριλαμβάνει και ανακοίνωση της κατασκευάστριας σκανδιναβικής εταιρείας, στην οποία αναφέραται οτι κατά τη διάρκεια της κατασκευής του Sea Diamond δεν χρησιμοποιήθηκε αμίαντος. Ωστόσο, έμπειροι επιστήμονες επισημαίνουν στο «ΑΡΘΡΟ» ότι κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατόν, καθώς ο αμίαντος χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια κατασκευής της συντριπτικής πλειονότητας των πλοίων. Πηγές αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι όταν έρθει η στιγμή ανέλκυσης του κρουαζιερόπλοιου και γίνει εξονυχιστικός χημικός έλεγχος, ο αμίαντος θα είναι ένα από τα πρώτα ευρήματα των ερευνών. Φυσικά αυτό το γνωρίζει η πλοιοκτήτρια εταιρεία που, όπως όλα δείχνουν θα τρέξει τότε να ρίξει στάχτη στα μάτια του κόσμου, κάνοντας λόγο για προϊόντα αμιάντου και όχι αυτό καθαυτό καθαρό αμίαντο.
Βραδυφλεγής βόμβα
Τον περασμένο Οκτώβριο, το «Αρχιπέλαγος» έθεσε, μεταξύ άλλων, στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιώργο Βουλγαράκη το θέμα της ανέλκυσης του ναυαγισμένου πλοίου. Η πολιτεία όμως συνεχίζει να αγνοεί τις φωνές διαμαρτυρίας για την ανέλκυση που θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί σε διάστημα τριών μηνών από την ημέρα του ναυαγίου, όπως ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με τα όσο καταγγέλει ο κ. Τσιμπίδης, το ναυάγιο συνεχίζει να παραμένει στο βυθό, φέροντας τεράστιες ποσότητες τοξικών χημικών ουσιών. Η έντονη ηλεκτρόλυση επιταχύνει τη διάβρωση των διαφόρων τμημάτων του ναυαγίου (σκελετός πλοίου, δίκτυα σωληνώσεων, δεξαμενές, χώροι αποθήκευσης, ηλεκτρονικές συσκευές), με αποτέλεσμα να υπάξει αναπόφευκτα, αργά ή γρήγορα, διαρροή και απορόφηση τοξικών ουσιών από τα θαλάσσια οικοσυστήματα, καθώς θα έχουν διαλυθεί οι δομές που τα συγκρατούν. Πέρα από τα πετρελαιοειδή, τα οποία αποτελούν το μικρότερο κίνδυνο, δεδομένου ότι η ρύπανση που προκαλούν είναι ορατή και υδατοδιαλυτή, στο ναυάγιο υπάρχουν μια σειρά από άλλες ρυπογόνες και επικίνδυνες ουσίες. Την αδιαφορία και την προκλητική συμπεριφορά της πλοιοκτήτριας εταιρείας καταγγέλουν και οι τοπικοί παράγοντες, οι οποίοι κατηγορούν την πλοιοκτήτρια εταιρεία για «τρομοκρατία» με τη μορφή απειλής εξωδίκων για όποιον τολμάει να διαμαρτυρηθεί για τις επιπτώσεις της παραμονής του Sea Diamond στον πάτο της θαλάσσιας περιοχής της Σαντορίνης. Τοπικοί φορείς προσπαθούν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους, αναζητώντας υποψήφιες εταιρείες που θα μπορούσαν να αναλάβουν την ανέλκυση του ναυαγίου, ωστόσο μια τέτοια διαδικασία είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα με αποτέλεσμα, μέχρι την ολοκλήρωση της, να έχει επέλθει η οικολογική ρύπανση της θαλάσσιας περιοχής.
Η επέμβαση των αρμόδιων φορέων κρίνεται κάτι παραπάνω από επιτακτική, καθώς δεν πρέπει να επιτραπεί στη Louis Hellenic Cruises να συντελέσει ακόμα ένα έγκλημα, κουκουλώνοντας την υπόθεση του ναυαγίου και να αποποιηθεί τις ευθύνες τις, φεύγοντας με τις τσέπες γεμάτες από τα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που εισέπραξε από την ασφάλεια του πλοίου.
16/12/2007