Welcome to eyploia.aigaio-net.gr!

     On Line Πλοία
Για να δείτε τα πλοία
On line στο Αιγαίο
πατήστε εδώ.

     Ανακοίνωση
 ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ
Για να σωθεί η Σαντορίνη
και το Αιγαίο από
την τοξική βόμβα βυθού
Sea Diamond

 SIGN the PETITION
and help protect Santorini
and the Aegean Sea
from toxic dangers
 


     Κατηγορίες
?γρια Ζωή
Αεροδρόμια Λιμάνια
Αιολικά Πάρκα
Αλιεία
Ανανεώσιμες Π. Ε.
Απόβλητα
Απορ/τα-Ανακύκλωση
Απόψεις-Ιδέες
Βιοτοποι/βιοπ/λότητα
?γρια Ανάπτυξη
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Δάση
Διάνοιξεις Δρόμων
Διατροφή
Διάφορα
Δίκτυο
Εκδηλώσεις-Ενημέρωση
Ενέργεια
Έρωτας και Αιγαίο
Θάλασσα-Ακτές
Κεραίες
Κλίμα
Κοινωνία Πολιτών
Κτηνοτροφία
Κυνήγι
Μ.Μ.Ε.
Νερό
Οικολογική Γεωργία
Παραδοσιακοί Οικισμοί
Περιβάλλον
Πολιτισμός
Ρύπανση
Συγκοινωνία
Τουρισμός
Φίλοι των ζώων
Φυσικοί Πόροι
Χωροταξία

     Νησιά


     Επιλογές
·Θέματα
·Αρχείο ?ρθρων

·1ο Τεύχος
·2ο Τεύχος
·3ο Τεύχος
·4ο Τεύχος
·5ο Τεύχος
·6ο Τεύχος
·7ο Τεύχος
·8ο Τεύχος
·9ο Τεύχος
·10ο Τεύχος
·11ο Τεύχος
·12ο Τεύχος
·13ο Τεύχος
·14ο Τεύχος
·15ο Τεύχος
·16ο Τεύχος
·17ο Τεύχος
·18ο Τεύχος
·19ο Τεύχος
·20ο Τεύχος
·21ο Τεύχος
·22ο Τεύχος

     Who's Online
Υπάρχουν επί του παρόντος 10 Επισκέπτης(ες) και 0 Μέλος(η) που είναι συνδεδεμένος(οι)

Είσαστε ανώνυμος χρήστης. Μπορείτε να εγγραφείτε πατώντας εδώ

     Search



     Έπαθλο

Το περιοδικό της Πελοποννήσου


 Απόψεις - Ιδέες: Ο μυστικός κήπος

ΝησιάH επιστροφή στην Αίγινα και το πνεύμα των τόπων
Toυ Νίκου Μπακουνάκη

Τελευταία Κυριακή. Θα επιστρέψω πάλι τον Σεπτέμβριο. Καιρός να ξαναβρώ την Αίγινα, τον μυστικό μου κήπο, το αποσπασματικό νησί μου. Είναι γενναιόδωρη η γη της Αίγινας. Αντέχει και σε ανταμείβει, αν ξέρεις να τη δεις. Είναι γενναίο το τοπίο της. Αντιστέκεται. Επιβίωσε μετά την εισβολή της παράγκας και του ελενίτ, από εκείνη την ηρωοποιημένη «φτωχολογιά» του '60. Κατάφερε να επιβιώσει παρ' ότι οι ίδιοι της οι κάτοικοι δεν χάνουν ευκαιρία να την ξεζουμίζουν. Επιβίωσε από τα χτυπήματα της Εκκλησίας, που μετέτρεψε τον ταπεινό Αγιο Νεκτάριο σε ένα μεγαθήριο, ίσως την πιο κιτς και τερατώδη εκκλησία του ελληνικού χώρου. Ελπίζω ότι θα επιβιώσει και από τη νέα επέλαση των νεοπλούτων, που χτίζουν νεοκλασικά παλατάκια, με περιστύλια και αετώματα, μέσα στους αγρούς.

Γιατί μας αρέσει ένας τόπος είναι υπόθεση τρομερά προσωπική. H Αίγινα είναι πραγματικότητα, αλλά είναι και φαντασία ή φαντασίωση. Οταν από τον Μαραθώνα κοιτάζω το περίκλειστο τοπίο της θάλασσας - δεξιά το Αγκίστρι, πίσω τα βουνά της Πελοποννήσου, απέναντι η βουλκανοστεφανωμένη χερσόνησος των Μεθάνων, αριστερά η Μονή και ο Πόρος - δεν μπορώ παρά να σκέφτομαι τους ποιητές που βούτηξαν τα πόδια τους σε αυτά τα νερά, να καταλάβω την έκπληξη των φιλοσόφων όταν την αντικρίζουν. Εκεί που βρίσκω όμως το πνεύμα της Αίγινας είναι στην ενδοχώρα της, στους μικρούς δρόμους με τις μάντρες, ανάμεσα στα φιστικοχώραφα όπου μ' αρέσει να γυρίζω με το ποδήλατό μου, ξέροντας ότι σε μια στροφή μπορεί να παραμονεύει μια έκπληξη. Γιατί παρ' όλο που τόσα χρόνια είμαι στην Αίγινα δεν έχω πάψει να εκπλήσσομαι.

Πριν από κάθε ταξίδι για παραμονή στην Αίγινα ξαναδιαβάζω το δοκίμιο Διαμονές του γερμανού φιλοσόφου Μάρτιν Χάιντεγκερ (στα ελληνικά στις εκδόσεις Κριτική). Κοιτάζω το Ορος της Αίγινας, στην ακουαρέλα της γυναίκας τού Χάιντεγκερ Ελφρίντε Πέτρι, που περιλαμβάνεται στην ελληνική έκδοση. Για τον γερμανό φιλόσοφο η εντύπωση που του δημιούργησε το Ορος, το βουνό της Αίγινας, υπήρξε ισχυρότερη από την ανάμνηση της ναυμαχίας στον Κόλπο της Σαλαμίνας.

Είναι συνταρακτικό αυτό το ολιγοσέλιδο κείμενο του γερμανού φιλοσόφου γιατί μας δείχνει τι σημαίνει να κατοικείς έναν «τόπο» και ένα «τοπίο» και όχι να το ενοικείς, τι σημαίνει να αντιλαμβάνεσαι ένα τοπίο όχι ως περιβάλλον αλλά ως κάτι το ποιητικό και επομένως φιλοσοφικό, τι σημαίνει να αναζητείς στο ελληνικό τοπίο μια εμπειρία της σκέψης. Οπως περίπου ενάμιση αιώνα πριν από τον Χάιντεγκερ ο ποιητής Χέλντερλιν ανακάλυπτε την Ελλάδα, όχι σωματικά - δεν είχε ταξιδέψει ποτέ σε αυτήν - αλλά διανοητικά, ο Χάιντεγκερ θέλησε να ψαύσει με τον ίδιο τρόπο τη δική του Ελλάδα, μόνο που τώρα το ταξίδι ήταν απαραίτητο. Ισως γιατί, όπως ο ίδιος γράφει, οι σύγχρονοι είναι φτωχότεροι σε ποιητικές σκέψεις και έχουν ανάγκη από την επίσκεψη στη «νήσο των νήσων» για να ξαναβρούν το κρυμμένο πεδίο της ελληνικότητας. Ταξίδεψε λοιπόν και «στέγασε» τις εντυπώσεις του κάτω από τον τίτλο Διαμονές, λέξη που δηλώνει, όπως σημειώνει ο μεταφραστής Γιώργος Φαράκλας στον πρόλογό του, ότι «το ταξίδι προσεγγίζει τα τοπία στοχαστικά, όταν συνδέει το αίσθημα του ποιητή και την έννοια του διανοητή».

Το ταξίδι του Χάιντεγκερ προς την Ελλάδα ξεκίνησε την Κυριακή των Βαΐων του 1962 από τη Βενετία με το πλοίο... «Γιουγκοσλαβία». Στο ταξίδι αυτό η Βενετία - «αντικείμενο ιστορικής σπουδής, ελκυστική εικόνα για αμήχανους συγγραφείς, σκηνικό διεθνών συνεδρίων και εκθέσεων, χώρος που λυμαίνεται η τουριστική βιομηχανία» - λειτούργησε σαν ένα αλλόκοτο αλλά στοχαστικό προοίμιο. Αυτή η εντύπωση θεάματος που δημιουργεί η πόλη των δόγηδων και των φαντασμάτων έκανε τον Χάιντεγκερ να σημειώσει: «Ολα ήσαν πεπαλαιωμένα και όμως όχι παλαιά· όλα ανήκαν στο παρελθόν αλλά όχι σε ένα παρελθόν που εξακολουθεί να υπάρχει και το οποίο συλλέγεται σε κάτι μόνιμο ώστε να δωρίζεται εκ νέου σε αυτόν που αναμένει». Τι έψαχνε ο Χάιντεγκερ στην Ελλάδα και στο ελληνικό τοπίο; Μα αυτό το παρελθόν που μπορεί να προσφερθεί και πάλι ως δώρο στον σημερινό άνθρωπο.

Από αυτή την Κυριακή και ως την πρώτη Κυριακή του Σεπτεμβρίου θα βρίσκετε στο κέντρο των «Βιβλίων» κείμενα και εικόνες της καλοκαιρινής σειράς «Συγγραφείς και πρόσωπα». Επτά συγγραφείς, για τις επτά Κυριακές που ακολουθούν, συναντούν επτά «ζωντανούς» ήρωες της λογοτεχνίας, συνομιλούν μαζί τους, προσπαθούν να φανταστούν το πρόσωπό τους, πέρα από τις περιγραφές που δίνει ο δημιουργός τους. Υπάρχουν λογοτεχνικοί ήρωες που νομίζεις ότι είναι υπαρκτά πρόσωπα, πρόσωπα που έχουν ζήσει σε κάποιο χρόνο, σε κάποιο τόπο. Σίγουρα ο Ρασκόλνικοφ κάπου κινείται στους δρόμους της Πετρούπολης. Ζει. Το ίδιο και ο Γιούγκερμαν. Το ίδιο και ο Ροβινσών Κρούσος. Το ίδιο και ο πλοίαρχος Νέμο. Το ίδιο και ο Σέρλοκ Χολμς. Δεν είναι δυνατόν να μην έζησε ποτέ ο Σέρλοκ Χολμς. Αυτή είναι η δύναμη της λογοτεχνίας. Επτά συγγραφείς, ο ίδιος ζωγράφος. H Ρέα Γαλανάκη, ο Αύγουστος Κορτώ, η Ευγενία Φακίνου, ο Αλέξανδρος Ασωνίτης, ο Χρήστος Χωμενίδης, η Βασιλική Αλμπάνη και ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης παραδίδουν τα πρόσωπα των φανταστικών συναντήσεών τους στον ζωγράφο Αχιλλέα Χρηστίδη, που προσπαθεί να φανταστεί τη μορφή τους. Ενα παιχνίδι φανταστικών συναντήσεων και αναπαραστάσεων ανάμεσα σε επτά συγγραφείς, έναν ζωγράφο και επτά λογοτεχνικούς ήρωες.
 
(πηγή :Το ΒΗΜΑ, 27/07/2003)



Σημείωση 15ο Τεύχος



 
     Συσχετιζόμενοι Σύνδεσμοι
· Περισσότερα για Νησιά
· Νέα administrator


Πιο δημοφιλής είδηση για Νησιά:
Για τη φώκια μονάχους - μονάχους, της Ναυσικάς Καραγιαννίδη


     Article Rating
Average Score: 0
Αριθμός Ψήφων: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


     Επιλογές

 Εκτύπωση αρχικής σελίδας Εκτύπωση αρχικής σελίδας


"Ο μυστικός κήπος" | Κωδικός Εισόδου / Δημιουργία Λογαριασμού | 0 Παρατηρήσεις
Οι παρατηρήσεις είναι ιδιοκτησία του αποστολέα. Δεν ευθυνόμαστε για το περιεχόμενο τους.

Δεν επιτρέπεται η αποστολή σχολίων για τους Ανώνυμους Χρήστες. Παρακαλώ γραφτείτε πρώτα στην υπηρεσία.




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Παραγωγή Σελίδας: 0.03 Δευτερόλεπτα