Νάξος - Ενάντια στο μεγάλο αεροδρόμιο στη Νάξο
Ημερομηνία Monday, June 12 @ 17:07:56 UTC
Θέμα Νάξος


ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΝΑΞΟΥ
ΧΩΡΑ ΝΑΞΟΥ
84300
Νάξος, 9.02 . 2005

Ενάντια στην προώθηση νέου μεγάλου Αεροδρομίου στη Νάξο
Δέκα χρόνια έχουν περάσει από την πρώτη φορά που άνοιξε το ζήτημα του νέου αεροδρομίου στη Νάξο και που η ναξιακή κοινωνία είχε αποφανθεί ότι θεωρούσε άχρηστη την κατασκευή ενός τέτοιου έργου. Σ όλη αυτήν την περίοδο, οι τοπικές αρχές και ορισμένοι οπαδοί της άνευ όρων και ορίων ανάπτυξης, προσπαθούν να δημιουργήσουν μια ψευδή εικόνα σύμπνοιας όλης της κοινωνίας ότι επιθυμούμε την πραγματοποίηση ενός τέτοιου έργου .

Η έντονη κινητικότητα που παρατηρείται τελευταία, από υπηρεσιακούς παράγοντες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας αλλά και συλλόγων επαγγελματιών του νησιού, για να προωθήσουν την κατασκευή νέου μεγάλου αεροδρομίου στα Αυλιά της Μ.Βίγλας, που θα φέρνει charter από την Ευρώπη, δημιουργούν ορισμένες απορίες.

Είναι επιδίωξη των ιθυνόντων του νησιού η δημιουργία υποδομής για την υποδοχή τουριστικών πακέτων, κάτι που βέβαια θα ωφελήσει τους tour operators που καρπώνονται τα κέρδη του συμβολαιακού τουρισμού, αλλά θα συμπιέσει ακόμα περισσότερο τα έσοδα των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων που αποτελούν την ραχοκοκαλιά του τουριστικού κλάδου στη Νάξο;
Έχει συνταχθεί οικονομοτεχνική μελέτη σκοπιμότητας; Αν ναι, έχουν δοθεί τα αποτελέσματά της στη δημοσιότητα ώστε να επακολουθήσει κάποιος έστω και υποτυπώδης κοινωνικός διάλογος;
Οι έννοιες της αειφορίας και της φέρουσας ικανότητας είναι σταθερές αναφορές τόσο στη σύλληψη όσο και στην εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου;

Ο τουρισμός σαν δραστηριότητα είναι ασταθής από τη φύση του και οι παράγοντες που τον καθορίζουν αστάθμητοι και πολυσχιδείς, ενώ την τελευταία δεκαετία βρίσκεται σε συνεχή κρίση. Θέλουμε να εξαρτηθεί η Νάξος αποκλειστικά από αυτόν τον προβληματικό τομέα;

Από την άλλη πλευρά, διερωτάται κανείς τι οφέλη θ αποκομίσουν οι ίδιοι οι κάτοικοι του νησιού.

Έτσι κι αλλιώς, τα αεροπορικά εισιτήρια είναι τόσο ακριβά που δεν υπάρχει καμία απολύτως περίπτωση ν αντικατασταθεί το καράβι για την μετακίνησή μας, και βέβαια δεν μας εξυπηρετεί ότι είναι αδύνατο να μεταφέρουμε και τα οχήματά μας αεροπορικώς. Όσο για το επιχείρημα ότι αν γίνει μεγάλο αεροδρόμιο θα φτηνύνουν τα εισιτήρια είναι τουλάχιστον αστείο, αφού ακόμα κι αν αυτό συμβεί αφορά αποκλειστικά τα charter των θερινών μηνών και δεν θα έχει καμιά επίπτωση σε μας. Επιπλέον, η σύνδεση με την Αττική θα συνεχίσει να κατανέμεται μέσα στον χρόνο όπως και τώρα, εν ολίγοις τον χειμώνα που κυρίως θα χρησιμοποιούσαμε, ίσως, αεροπλάνο (λόγω των απαγορευτικών, π.χ.), οι πτήσεις θα περιορίζονται στο ελάχιστο εφ όσον δεν συμφέρουν. Κι ένα μεγάλο αεροδρόμιο έχει και μεγάλο κόστος λειτουργίας.

Το 1995 οι αρχές υπόσχονταν στα γειτονικά χωριά της περιοχής ότι θα δώσουν δουλειά στους ντόπιους χωρίς να τους εξηγήσουν ότι ένα αεροδρόμιο απαιτεί εξειδικευμένο και εκπαιδευμένο προσωπικό, χαρακτηριστικά που, φυσικά, δεν πληρούν οι ανειδίκευτοι χωρικοί. Εκτός αν αναφέρονται στους αχθοφόρους που θα χρειάζονται το καλοκαίρι για να κουβαλούν τις βαλίτσες των τουριστών, και πόσοι θα είναι αυτοί και τι μισθούς θα παίρνουν.

Θεωρούμε ότι θα ήταν προτιμότερο να αναπτυχθούν μορφές ήπιου εναλλακτικού τουρισμού που σέβονται το περιβάλλον και τον άνθρωπο, ενώ συμβάλλουν στην αύξηση του εισοδήματος των κατοίκων κι όχι των πολυεθνικών τουριστικών οργανισμών.

Στις 24 Μαρτίου του 2001, η Περιβαλλοντική Κίνηση πραγματοποίησε εκδήλωση με θέμα «Τουρισμός και Ανάπτυξη» με την συμμετοχή γνωστών επιστημόνων, (Πάρις Τσάρτας, Αναπλ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου, Κίμων Χατζημπίρος, Καθηγητής ΕΜΠ, Ειρήνη Κλαμπατσέα, Υπ. Διδάκτωρ ΕΜΠ).
Σας αναφέρουμε, λοιπόν, τα συμπεράσματα, όπως καταγράφτηκαν στη συζήτηση:
1. Η Νάξος έχει ήδη περάσει το σημείο καμπής αναφορικά με την άκρατη ανάπτυξη του μαζικού τουρισμού και αν θέλουμε να στραφούμε σε άλλου τύπου ανάπτυξη, δηλαδή στην βιώσιμη ανάπτυξη, θα πρέπει αυτό να γίνει άμεσα.
2. Επίσης, ότι το νησί δεν χρειάζεται νέο μεγάλο αεροδρόμιο.
3. Τέλος, η δημιουργία περιφερειακού δρόμου στο νησί, αποκλείει την αειφόρο ανάπτυξη και θα έχει ολέθριες συνέπειες για το περιβάλλον και τους φυσικούς πόρους.

Επίσης, θα καταβάλλουμε όλες τις δυνατές προσπάθειες να περισώσουμε την όμορφη και τουριστικά αναπτυσσόμενη περιοχή της Μικρής Βίγλας από την ολοκληρωτική καταστροφή που θα επιφέρει η δημιουργία ενός μεγάλου αεροδρομίου εκεί.

ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΝΑΞΟΥ

 

Μια πιο επίκαιρη και σύντομη καταγραφή για το νέο μεγάλο λιμάνι στη Νάξο

Εδώ και πέντε μήνες βασικό θέμα που απασχολεί του κατοίκους της Νάξου είναι η κατασκευή ή όχι μεγάλου λιμανιού στη Χώρα. Η προσφυγή στο ΣτΕ μερίδας πολιτών ενάντια στο έργο έχει οδηγήσει σε έντονες συζητήσεις που εντέλει καταλήγουν να θέτουν το πραγματικό πρόβλημα: Τι είδους ανάπτυξη θα εφαρμοστεί στο νησί, αυτή που διακατέχεται από την κερδοφρένεια (όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην αίτηση ακυρώσεως του έργου) ή η ήπια και βιώσιμη που σέβεται το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής;

Επίσης ένα σημαντικό ζήτημα που τίθεται εκ των πραγμάτων είναι αυτές καθαυτές οι διαδικασίες με τις οποίες λαμβάνονται αποφάσεις από τις τοπικές αρχές για τόσο σημαντικές παρεμβάσεις στο νησί που θα καθορίσουν το μέλλον του και μάλιστα χωρίς να είναι αντιστρέψιμες. Θα περίμενε κανείς ότι
κάτι τέτοιο θα είχε συζητηθεί ενδελεχώς μέσα στην κοινωνία ή και στα διάφορα συμβούλια. Αντίθετα, εκτός από μια προκαταρκτική συζήτηση προ τεσσάρων ετών, η τοπική εξουσία κινήθηκε αθόρυβα προκειμένου να εξασφαλίσει αποτελεσματικότητα στις επιδιώξεις της για άγρια ανάπτυξη, αδιαφορώντας όμως για την οποιαδήποτε άποψη των κατοίκων.

Η σκοπιμότητα για την κατασκευή μεγάλου λιμανιού στη Νάξο είναι ασαφής και προβληματική, σίγουρα όμως συνδέεται τόσο με το μεγαλοϊδεατισμό και τη ματαιοδοξία των τοπικών αρχών, όσο και με την αύξηση της απορροφητικότητας των κονδυλίων.

Ωστόσο ένα δεδομένο που δεν πρέπει να αποκρύβεται είναι η μετατροπή του λιμενικού ταμείου Νάξου σε ανώνυμη εταιρεία και η τελική κατάληξη της διαχείρισης του λιμανιού από ιδιώτες. Σ’ αυτά τα πλαίσια η «αναβάθμιση» του λιμανιού του νησιού είναι εύλογη, αφού ένα ακόμα έργο που θα έχει γίνει με χρήματα του κράτους θα παραδοθεί σε ιδιώτες  «επενδυτές» προς εκμετάλλευση, μια ακόμη κίνηση στο γαϊτανάκι της ελεύθερης αγοράς.

Και είναι πολλά τα λεφτά, με προϋπολογισμό 7,9 εκατομμύρια ευρώ χρηματοδοτείται από την Ε.Ε. κατά 75% και με φορέα υλοποίησης την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, αποτελεί το μεγαλύτερο λιμενικό έργο της περιφέρειας.
Βασισμένο σε μια πρόχειρη και επιπόλαια περιβαλλοντική μελέτη, η οποία παραδέχεται ότι εντός μικρού χρονικού διαστήματος πρέπει ν’ αναζητηθεί χώρος για την κατασκευή και δεύτερου εμπορικού λιμανιού, το νέο λιμάνι θα είναι υπερδιπλάσιο του υπάρχοντος με συνολική επιφάνεια 19 στρέμματα που θα μπαζωθούν μέσα στη θάλασσα. Δηλαδή θα προστεθούν 12,5 στρ. μπετόν στα υπάρχοντα επτά, θα καταστραφούν ενάλιες αρχαιότητες με τις εκβαθύνσεις 10,5 μέτρων στο βυθό, θα δημιουργηθεί προβλήτα στη νότια πλευρά του λιμανιού, κάτω από το νεόδμητο Δημαρχείο, όπου θα διακινούνται επικίνδυνα φορτία (πετρέλαιο, βενζίνη, υγραέριο) και μάλιστα στην πιο τουριστική περιοχή  της πόλης, με πολλά ξενοδοχεία και δίπλα στην οργανωμένη παραλία του Αη Γιώργη.

Όλο αυτό το έργο γίνεται ώστε να μπορούν να ελλιμενίζονται τέσσερα πλοία μήκους 120μ. και ένα κρουαζιερόπλοιο μήκους 160μ. ταυτόχρονα και με ασφάλεια. Ωστόσο, το τεράστιο κυκλοφοριακό χάος που θα προκύψει εάν δένουν τόσο πλοία ταυτόχρονα όταν ξεφορτώνουν τα οχήματα, παραμένει άλυτο πρόβλημα για γερούς λύτες, εκτός εάν καταστρέψουν την αρχαιολογική περιοχή της Γρόττας που βρίσκεται στην έξοδο του λιμανιού. Εξάλλου, αν το δούμε και από την μεριά των επισκεπτών, οι οποίοι θα στοιβάζονται μέσα στο λιοπύρι και θα προσπαθούν να προσανατολιστούν μέσα στο κυκλοφοριακό κομφούζιο της χώρας, δεν θα αποκομίζουν σίγουρα την καλύτερη δυνατή εντύπωση....

Κι επίσης άγνωστο παραμένει πώς θα ελίσσονται ταυτόχρονα τέσσερα πλοία μέσα στο λιμάνι ώστε να μπορούν να δέσουν την ίδια ώρα αφού δεν υπάρχει επαρκής χώρος ανάμεσα στους κυματοθραύστες.

Όταν μάλιστα χρόνο με το χρόνο η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών είτε με τον Πειραιά είτε μεταξύ τους γίνεται όλο και χειρότερη, όταν κινδυνεύει να κηρυχτεί το χειμώνα άγονη γραμμή ακόμα και η Παροναξία (κάτω από τους εκβιασμούς των εφοπλιστών που απαιτούν μεγαλύτερες επιδοτήσεις), τότε είναι ανεξήγητο πού θα βρεθούν όλα αυτά τα πλοία που θα χρειάζονται επιτακτικά λιμάνι τέτοιου μεγέθους και προδιαγραφών.

Κανείς στη Νάξο δεν αμφισβητεί την αναγκαιότητα να γίνουν ήπιες βελτιωτικές παρεμβάσεις που θα καταστήσουν το υπάρχον λιμάνι ασφαλέστερο. Ούτε οι προσφεύγοντες στο ΣτΕ, ούτε η Επιτροπή ενάντια στο μεγάλο λιμάνι που  έχει συσταθεί μετά από ανοιχτές διαδικασίες και η οποία ουσιαστικά έχει επιφορτιστεί με την ενημέρωση του κόσμου για το έργο, ενώ αυτό υποτίθεται ότι είναι επιβεβλημένο καθήκον των τοπικών αρχών.

Όμως εδώ πρόκειται για μια καταστροφική κατασκευή που δεν εντάσσεται στον ιστό της πόλης, που επιβαρύνει ήδη υπάρχοντα προβλήματα και δημιουργεί και καινούργια, που θα αποτελειώσει οριστικά αυτό που κάποτε λεγόταν Παραλία της Χώρας, που θ'' αλλοιώσει για πάντα τη φυσιογνωμία της πόλης στοιβάζοντας ακαλαίσθητες εγκαταστάσεις αναντίστοιχες στην κλίμακα του τόπου, με τα
πλοία να δεσπόζουν στον ορίζοντα σφιχταγκαλιάζοντας την πόλη και αλλοιώνοντας τις οπτικές αξίες.

Ο Δήμος, συχνό φαινόμενο σε τέτοιες περιπτώσεις, εκβιάζει ότι αν σταματήσει το έργο στο ΣτΕ θα χαθούν οριστικά τα χρήματα κι έτσι δε θα γίνουν τα έργα, άλλωστε μόνο για το χρήμα ανησυχούν. Οι κάτοικοι αντιτείνουν στον εκβιασμό ότι όταν σχεδίαζαν με αμετροέπεια κι έξω από τις πραγματικές ανάγκες του τόπου, πάλι μόνο για το πώς θ’ απορροφήσουν περισσότερα χρήματα από τα κοινοτικά κονδύλια ανησυχούσαν. Ο δικός τους σχεδιασμός τελικά έστρεψε μεγάλο μέρος της κοινωνίας (από επαγγελματίες κι εργαζόμενους στον τουρισμό, μέχρι δικηγόρους και μηχανικούς) εναντίον του μεγάλου λιμανιού προκειμένου να περιφρουρηθεί ό, τι ακόμα  σώζεται από την αναπτυξιακή λαίλαπα, και εξαιτίας τους δυστυχώς δεν θα γίνουν οι απαραίτητες βελτιωτικές παρεμβάσεις ώστε να εξασφαλιστεί καλύτερο λιμάνι στο νησί.

Το ΣτΕ με παλαιότερες αποφάσεις είχε παγώσει την επέκταση του λιμανιού  της Ραφήνας λόγω του φόρτου που θα προκαλούσε στην περιοχή, ενώ για λόγους που σχετίζονται με τη φέρουσα ικανότητα του ευαίσθητου κυκλαδικού οικοσυστήματος ματαίωσε την κατασκευή μεγάλων αεροδρομίων στην Πάρο και στη Μήλο. Αυτό τον καιρό θα δώσει απάντηση στα ασφαλιστικά μέτρα που έχουν καταθέσει οι ναξιώτες ενάντια στο μεγάλο λιμάνι και η αίτηση αναστολής του έργου θα εξεταστεί στις 14 Νοεμβρίου 2007 απ’ όσο είναι γνωστό σήμερα.

 



6ο Τεύχος



Το άρθρο αυτό προέρχεται από eyploia.aigaio-net.gr
old.eyploia.gr

Το URL της ιστορίας αυτής είναι ο εξής
old.eyploia.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=276