«Το ποτό με είχε κάνει συναισθηματική, τώρα μ' έκανε τολμηρή.Πήγα κατευθείαν πάνω στον Αμερικανό, τράβηξα ένα απ' τα πιστόλια μου και τον σημάδεψα: "Ακολούθησέ με - Για ποιο λόγο; - Για να κάνουμε έρωτα" σ.σ.: λίγο αργότερα: Σκέφτηκα φευγαλέα τον Κολοκοτρώνη και μου ήρθαν δάκρυα στα μάτια. Ρίχτηκα τότε στον Αμερικανό και του έβγαλα με λύσσα τα ρούχα...».
Είναι η Μπουμπουλίνα, ναι, ναι, η Σπετσιώτισσα ηρωίδα, στα 54 της, και ο νεαρός Αμερικανός γιατρός Σάμουελ Αλεξάντερ, Έτσι τους «είδε» ο πρίγκιψ - συγγραφεύς Μιχαήλ της Ελλάδος, για τις ανάγκες του μυθιστορήματός του «Μπουμπουλίνα», που μεταφράστηκε στα ελληνικά και κυκλοφόρησε από τον «ΚΑΚΤΟ».
Το γεγονός προκάλεσε την έκρηξη της σπετσιώτικης κοινωνίας και του ιδρυτή του μουσείου της Μπουμπουλίνας και απογόνου της, Φίλιππου Δεμερτζή-Μπούμπουλη, που έστειλαν γραπτή διαμαρτυρία στα υπουργεία Πολιτισμού και Παιδείας, στην Ακαδημία Αθηνών, στον ελληνικό αλλά και στον γαλλικό Τύπο.
Όπως σημειώνει στην επιστολή του ο κ. Μπούμπουλης:
«Ο εν λόγω "κύριος" τον οποίο συνάντησα δύο φορές την άνοιξη του 1992, δεν δίστασε να πλαστογραφήσει την ιστορία και να σπιλώσει με τον πιο φτηνό τρόπο το πρόσωπο μιας ηρωίδας παγκοσμίως καταξιωμένης καλυμμένος πίσω από τον χαρακτηρισμό του βιβλίου ως "μυθιστορήματος". (...) Η ωμή αυτή περιγραφή δεν είναι η μόνη. Το "αλατοπίπερό" του ο συγγραφέας το χρησιμοποιεί και σε πολλές άλλες περιπτώσεις. (...) Επιπλέον η Μπουμπουλίνα παρουσιάζεται ως φιλοχρήματος εις το έπακρον, λαφυραγωγός, αιμοσταγής και, στο τέλος, αλκοολική.
Αυτός ο "κύριος" δεν διστάζει ακόμα να αποκαλεί τους Υδραίους και Σπετσιώτες Αλβανούς, χωρίς να μπει στον κόπο να διαχωρίσει την έννοια του Αρβανίτη από τον Αλβανό».
Όσο για τις γνωστές σε όλους αρετές της Μπουμπουλίνας όπως είναι ο πατριωτισμός της, αυτές αναφέρονται βέβαια από τον συγγραφέα, «διότι δεν μπορούσε να τις παρακάμψει» αλλά αποτελούν το «χρυσό χάπι» για τον αναγνώστη.
Ο κ. Μπούμπουλης εσωκλείει τέλος στην επιστολή του, τις διαμαρτυρίες του Δημοτικού Συμβουλίου Σπετσών, των Συλλόγων Γυναικών, Γονέων, Πολιτισμού κ.ά. Επίσης τη λεπτομερή ανάλυση του Γιώργου Σταματίου, μελετητή της ιστορίας των Σπετσών ο οποίος, διορθώνοντας τον Μισέλ Ντε Γκρες, διευκρινίζει ότι: Η Μπουμπουλίνα ήταν Αρβανίτισσα (όχι Αλβανή) και μάλιστα εξ αγχιστείας, αλλά με συνείδηση πέρα για πέρα ελληνική (το βεβαιώνουν κορυφαίοι αρβανιτολόγοι).
«Το καλοκαίρι που πέρασε, καταλήγει απ' την πλευρά του ο κ. Μπούμπουλης, Γάλλοι επισκέπτες του μουσείου ρωτούσαν να μάθουν για τους έρωτες της Μπουμπουλίνας κι αυτό ήταν πραγματική ντροπή για όλους εμάς και προσβολή για τον βαμμένο με αίμα Αγώνα της Ελευθερίας».
------------------------------------
Πηγή: εφ. ΤΑ ΝΕΑ 18/1/1994
20ο Τεύχος