Κυκλάδες ......μόνο κοπηλατώντας
Ημερομηνία Thursday, June 05 @ 17:30:41 UTC
Θέμα Νησιά




Όλο και μακρύτερα στέλνουν τα νησιά του Αιγαίου οι τιμές των εισιτηρίων των πλοίων. Κι ακόμη μακρύτερα τα νησιά που συγκεντρώνουν την προτίμηση ελλήνων και αλλοδαπών παραθεριστών.

Από την Πρωτομαγιά αυξάνονται και πάλι τα εισιτήρια κατά 8%, αλλά αυτή είναι η  επίσημη αύξηση, αυτή που ανακοίνωσε το υπουργείο Ναυτιλίας και αφορά τις γραμμές που δεν έχουν απελευθερωθεί και οι τιμές των εισιτηρίων δεν καθορίζονται ελεύθερα από τις εταιρείες και τον... ανταγωνισμό. Περί ποίου ανταγωνισμού μιλάνε, είναι «άλλο ανέκδοτο».

Τυπικά, την ύπαρξη ή όχι του ανταγωνισμού, ώστε να χαρακτηριστεί μια γραμμή απελευθερωμένη, καθορίζουν δυο παράμετροι: αν το συγκεκριμένο νησί εξυπηρετείται από πλοία τουλάχιστον δυο διαφορετικών εταιρειών και αν το σύνολο των ετησίως μετακινουμένων προς και από το συγκεκριμένο νησί υπερβαίνει τις 150.000 άτομα. Δυο προϋποθέσεις που καλύπτουν πλέον τα περισσότερα νησιά της χώρας και είναι αυτές που δίνουν «αέρα στα πανιά» των τιμών των εισιτηρίων. Και απόδειξη περί τούτου είναι ότι εφέτος απελευθερώθηκαν και άλλες γραμμές.

Ουσιαστικά ανταγωνισμός δεν υπάρχει, αφού η ελληνική ακτοπλοΐα χαρακτηρίζεται από ολιγοπωλιακό καθεστώς, καθώς οι άνθρωποι που κάνουν κουμάντο μετριούνται στα δάκτυλα των δυο χεριών και από αυτούς 4-5 εμφανίζονται να έχουν το «πάνω χέρι». Οι ίδιοι συμβαίνει, μάλιστα, να ελέγχουν τον «μπούσουλα» καθώς είναι από κοινού μέτοχοι στις μεγαλύτερες από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Η διαπλοκή αναπόφευκτη, αδιαμφισβήτητη και σε κανέναν άλλο τομέα περισσότερο ισχυρή, ενώ από την άλλη η υποταγή του επιβατικού μια αναπόδραστη ανάγκη.


Οι αυξήσεις του χειμώνα

Μέσα από τέτοιες απελευθερωμένες διαδικασίες, στις περισσότερες γραμμές της ακτοπλοΐας, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προχώρησαν τη χειμερινή περίοδο και μέχρι τις προηγούμενες ημέρες σε αυξήσεις από 6 ώς και 23%, με την επίκληση, κατά βάση, της ανόδου της τιμής του πετρελαίου και γενικότερα του λειτουργικού κόστους.

Μόνο που τα περισσότερα από τα πλοία που ταξιδεύουν στο Αιγαίο καίνε το κατά πολύ φθηνότερο μαζούτ, ρυπαίνοντας απολύτως ανενόχλητα την ατμόσφαιρα, οι μισθοί των πληρωμάτων δεν αυξήθηκαν σε αντίστοιχο επίπεδο και το (ενδεχομένως) αυξημένο κόστος συντήρησης οφείλεται στην παλαιότητα ορισμένων από τα πλοία, που πιο παλιά δεν γίνονται.

Έτσι – και για παράδειγμα – ενώ στο τέλος του περασμένου καλοκαιριού δυο άτομα με Ι.Χ. πλήρωναν 260 ευρώ για να πάνε στη Νάξο με συμβατικό πλοίο, ήδη πληρώνουν 280 ευρώ (περίπου 8% πιο ακριβά) και από την Πρωτομαγιά και μετά ακόμη ακριβότερα (σ.σ. είναι χαρακτηριστικό ότι οι εταιρείες δεν έχουν δώσει ακόμη τα νέα τους τιμολόγια στα πρακτορεία).

Αντίστοιχα, μια οικογένεια με δυο παιδιά για να πάει και να έρθει αυτές τις ημέρες στη Φολέγανδρο με συμβατικό πλοίο (που κάνει 13 ώρες να πάει και άλλες τόσες να έρθει) πρέπει να πληρώσει 360 ευρώ και με ταχύπλοο (που κάνει σε 3,5 ώρες τη διαδρομή) 400 ευρώ. Κόστος που αντιστοιχεί στο μισό δώρο Πάσχα ενός καλά αμειβόμενου εργαζόμενου...

Εξάλλου, για να περάσει ένα άτομο από τον Πειραιά στην Αίγινα το καλοκαίρι πλήρωνε 6 ευρώ με τα συμβατικά οχηματαγωγά και 11 με τα ταχύπλοα και τώρα ήδη πληρώνει δυο ευρώ περισσότερα και στις δυο περιπτώσεις, δηλαδή αύξηση που αγγίζει το 20%, ενώ για να φτάσει ώς τις Σπέτσες με ταχύπλοο (σ.σ. δεν υπάρχει και άλλο) αντί για 30 πρέπει να πληρώσει 37 ευρώ (αύξηση 23%) και από την Πρωτομαγιά και μετά… βλέπουμε.

Γενικώς από το προηγούμενο καλοκαίρι ώς τώρα (προ νέων αυξήσεων) οι τιμές έχουν τραβήξει την ανηφόρα, την ίδια περίοδο που τα οικονομικά των νοικοκυριών βυθίζονται «αύτανδρα».

Η επίδραση του ανταγωνισμού, μάλιστα, την οποία επικαλείται η κυβέρνηση και οι εφοπλιστές, είναι τέτοια ώστε στα πέντε χρόνια που ήδη υπάρχει στα εισιτήρια των πλοίων – ιδίως των συμβατικών και κατά κανόνα σαράβαλων – να έχουν εκτιναχθεί σε... επίπεδο αεροπορικών.

Eνδεικτικά στον πίνακα που δημοσιεύουμε παραπλεύρως οι τιμές «βγάζουν μάτι», βγάζουν όμως και διαμαρτυρίες από τα νησιά, όπου κάτοικοι και ιδίως επιχειρηματίες διαβλέπουν πως με τέτοιο κόστος μετακίνησης και μόνο δεν περισσεύουν χρήματα για να κάνουν κι αυτοί κάποιο τζίρο, με συνέπεια να γίνονται οι ίδιοι «βαπόρια».

 Μας δουλεύουν από πάνω!

Την ακρίβεια των εισιτηρίων αναγνωρίζουν και οι εφοπλιστές! Δεν κάνουμε πλάκα, το δήλωσε «νέτα-σκέτα» με ανακοίνωσή της μια από τις μεγάλες εταιρείες της ακτοπλοΐας, η οποία έσπευσε να ρίξει στην αγορά από τις 8 Απριλίου συνολικά 100.000 εισιτήρια για όλα τα «βαλάντια», που αρχίζουν από 15-20 ευρώ και έχουν προορισμό τις Κυκλάδες, την Κρήτη και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

Μόνο που τα φθηνά εισιτήρια, ώς και 50 ή και 65%, είναι μεσοβδόμαδα – Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη –, δηλαδή δεν είναι για τουρίστες και παραθεριστές που μοιραία μετακινούνται τις άλλες ημέρες της εβδομάδας, στην προσπάθεια να κερδίσουν καμιά ημέρα παραπάνω διακοπές μπάζοντας στο πρόγραμμα και κάποια αργία.

Η ίδια εταιρεία προσφέρει εναλλακτική λύση: έκπτωση με... προαγορά εισιτηρίων πολλαπλών διαδρομών (δηλαδή πληρώνεις τώρα μετρητά για ταξίδια που δεν ξέρεις πότε θα κάνεις με έκπτωση 10-20%) ή με έγκαιρη κράτηση και αγορά εισιτηρίου και αν, εν τέλει, δεν έχεις χρήματα, μην χολοσκάς, δεκτές γίνονται και οι πιστωτικές κάρτες και ξεπληρώνεις το ταξίδι με άτοκες δόσεις στο επόμενο διάστημα.

Κοινώς, πέσαμε στην «ξέρα» των οικονομικών των νοικοκυριών, αλλά κατά τα άλλα δεν το βάζουν κάτω. Αντίθετα βάζουν «πλώρη» για διαρκώς και ακριβότερα εισιτήρια, με την κυβέρνηση να παρακολουθεί ως θεατής, δηλώνοντας πως... έχουν γνώση οι φύλακες. Αυτή και αν είναι πλάκα.

(Ποντίκι, 17.4.2008)







Το άρθρο αυτό προέρχεται από eyploia.aigaio-net.gr
old.eyploia.gr

Το URL της ιστορίας αυτής είναι ο εξής
old.eyploia.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=1965