Απόψεις της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Ημερομηνία Sunday, March 16 @ 02:17:28 UTC
Θέμα Νησιά


στη φάση διαλόγου για το ειδικό χωροταξικό των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας

                     Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς μελέτησε όσο καλύτερα μπορούσε, μέσα στο βραχύ χρονικό διάστημα που της δόθηκε, το προσχέδιο Νόμου για το Νέο Θεσμικό και Αδειοδοτικό Πλαίσιο για την παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας (H.E.) από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και Μονάδες Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας (Σ. Η.Θ.Υ.Α).

 Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ δεν είναι ειδική στην τεχνολογία της ενέργειας, και δεν έχει σχέση με οποιαδήποτε οικονομικά συμφέροντα που προωθούν ή καταπολεμούν τις ΑΠΕ, ενώ είμαστε οργάνωση η οποία βλέπει πολυδιάστατα τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Πρωτεύων στόχος μας είναι η αντιμετώπιση μέσα από τις παραμέτρους του Πρωτοκόλλου του Κιότο της τεράστιας προκλήσεως που προέρχεται από την συνεχή  εντατικοποίηση του καταναλωτικού τρόπου ζωής στις εύπορες χώρες, από την ραγδαία- και ευτυχή- εξάπλωση του πλεονεκτήματος της οικονομικής ανάπτυξης στις πολυπληθέστερες περιοχές του πλανήτη (Ινδία, Κίνα, Λατινική Αμερική) και, κρισιμότερο, από τις επακόλουθες και επικινδυνέστατες συνέπειες στο κλίμα, ίσως και ακόμα για την ύπαρξη του ανθρώπινου γένους, από τις δύο προηγούμενες εξελίξεις. Δεν είναι όμως αυτή η μόνη κατεύθυνση ενδιαφέροντος της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ.

Σε σχέση με τον πρώτο μας στόχο θεωρούμε ότι η προσπάθεια του Υπουργείου να δημιουργήσει νομικό πλαίσιο που να αποβλέπει στην προώθηση των ΑΠΕ είναι αξιέπαινη και την χαιρετίζομε.

 Θεωρούμε ουσιαστική και θετική την δέσμευση του κράτους για τη θέσπιση ενός ελάχιστου ποσοστού παραγωγής Η.Ε. από Α.Π.Ε Το ποσοστό αυτό δεν μπορεί παρά να είναι 20.1% ή κάπως ανώτερο.

 Θα σταθούμε όμως στο ?ρθρο 4 του προτεινόμενου νομοσχεδίου που, σε σχέση με προηγούμενο σχέδιο, μείωσε κατά σημαντικότατο ποσοστό, το ανώτατο όριο παραγωγής Η.Ε. σταθμών που θα εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής, χωρίς αυτό ούτε να αναφέρεται στο Δελτίο Τύπου του Υπουργείου της 16 Ιανουαρίου, πολύ λιγότερο να δικαιολογείται σ’ αυτό. Δεν αμφισβητούμε ότι μπορεί να υπάρχουν πειστικοί λόγοι για την αναμόρφωση της αρχικής πρότασης και συμφωνούμε ότι οι μικρότερες μονάδες μπορεί να δημιουργήσουν πρόβλημα και δεν πρέπει να μένουν ανεξέλεγκτες. Όμως οι μικρές μονάδες είναι εκείνες που προξενούν κατά κανόνα λόγω μεγέθους λιγότερη χωροταξική, πολιτιστική, φυσική ή αισθητική όχληση που, όπως θα τονίσομε παρακάτω, θα πρέπει να αποτελέσουν τις κύριες παραμέτρους  περιορισμού της εξάπλωσης συγκεκριμένα της αιολικής ενέργειας. Επί πλέον είναι ακριβώς οι μικροί παραγωγοί που πρέπει να ενθαρρύνονται περισσότερο και μια χώρα που έπασχε πάντα από γραφειοκρατία δεν υπάρχει μεγαλύτερο κίνητρο από την εξαίρεση από την υποχρέωση λήψης άδειας, ιδιαίτερα διότι οι αυστηροί χρονικοί περιορισμοί στην ανταπόκριση της διοίκησης έχουν αποδειχθεί σε πλείστες όσες άλλες περιπτώσεις, απλώς θεωρητικοί. Γι’ αυτούς τους λόγους ζητούμε τη διευκρίνηση του σκεπτικού σας.

 Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ εξετάζει το νομοσχέδιο αυτό από οπτική γωνία διαφορετική των περισσότερων που έχουν εκφρασθεί δημόσια μέχρι στιγμής, δηλαδή από την οπτική γωνία της επιθυμίας  διατήρησης της απαράμιλλης ελληνικής φύσης και των στοιχείων του πολιτισμού της χώρας. Κύριος λόγος είναι η υψηλή αξία των δύο αυτών στοιχείων για ημάς τους ίδιους αλλά και για όλη την ανθρωπότητα. Ένας επί πλέον λόγος είναι ότι η φύση και ο πολιτισμός μας αποτελούν  από τα κυριότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, ιδίως στις επόμενες δεκαετίες όταν όλος ο δυτικός κόσμος θα υφίσταται τον ανταγωνισμό χωρών με πολύ χαμηλότερα μισθολόγια, ενώ συγκεκριμένα η χώρα μας δεν χαίρει ακόμα εκείνων των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων που απορρέουν από την πιο προηγμένη έρευνα και τεχνολογία, εκτός στην περίπτωση της εμπορικής ναυτιλίας.

 Έτσι λοιπόν και για λόγους αρχής και για λόγους εθνικού οικονομικού συμφέροντος, το χωροταξικό πρόβλημα που ήδη προκύπτει από την ανεξέλεγκτη εξάπλωση μεγάλων αιολικών εγκαταστάσεων πρέπει έγκαιρα να αντιμετωπισθεί, έτσι ώστε να ληφθούν υπ’ όψη οι πιθανές οχλήσεις από την εγκατάσταση και λειτουργία τους για να μην χειροτερέψει η ποιότητα ζωής στις γειτνιάζουσες περιοχές.

  Ειδικότερα όσον αφορά τον Χωροταξικό Σχεδιασμό είναι γνωστό σε όλους ότι δεν έχει συνέλθει για 23 μήνες τώρα το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας αλλά ότι έχει ανατεθεί σε διακεκριμένους χωροτάκτες η σύνταξη γενικού χωροταξικού σχεδίου και συγχρόνως επί μέρους σχεδίων για τη βιομηχανία, τον τουρισμό, και τις ΑΠΕ. Το λιγότερο που θα αναμέναμε είναι το  νομοσχέδιό να προβλέπει τη συμμόρφωση των οργάνων της διοίκησης με αυτόν τον ήδη εν εξελίξει χωροταξικό σχεδιασμό. Αντίθετα κάποιες διατάξεις του νομοσχεδίου πιστεύομε ότι θα μπορούσαν στο μέλλον να χρησιμοποιηθούν για να αχρηστεύσουν το τόσο σημαντικό έργο χωροταξικού σχεδιασμού το οποίο σχετικά σύντομα πρέπει να ολοκληρωθεί.

 Το χωροταξικό πρόβλημα όσον αφορά τις ανεμογεννήτριες δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά έχει απασχολήσει τις Κυβερνήσεις και την κοινή γνώμη σε πολλές χώρες της Ευρώπης, όπως την Βρετανία, τη Γαλλία, τη Δανία. Επισυνάπτομε ψήφισμα της EUROPA NOSTRA, ομοσπονδίας διακοσίων και πλέον οργανώσεων περιβάλλοντος και κληρονομιάς στην Ευρώπη για το θέμα.

 Το πρόβλημα όμως είναι ήδη και Ελληνικό. Υπάρχουν πλείστες όσες αιολικές  εγκαταστάσεις που δεν ενοχλούν. Δεν λείπουν  όμως και οι περιπτώσεις όπου έχει δημιουργηθεί πρόβλημα. Μια περίπτωση, που ήδη απασχολεί το Συμβούλιο Επικρατείας, αποτελεί ευτυχώς μόνο τμήμα προτεινόμενης αιολικής εγκατάστασης πάνω από την Βυζαντινή Μονή του Αγίου Μελετίου στην Αττική, μαζί με το δάσος και τα βυζαντινά του προσκυνητάρια. ?λλη αφορά το σημαντικό για τις αρχαιότητες Πυθαγόρειο της Σάμου.

 Έτσι προτείνομε μερικές συγκεκριμένες τροποποιήσεις του νομοσχεδίου.

 Πρώτον, πρέπει να διαφοροποιηθεί ριζικά η διαδικασία αδειοδότησης στις περιοχές όπου το υπό εκπόνηση χωροταξικό σχέδιο θα προβλέπει κυρίως βιομηχανική χρήση ή συγκεκριμένα την εγκατάσταση ΑΠΕ, από άλλες περιοχές όπου άλλα θα είναι τα πρωτεύοντα στοιχεία, κατά το γενικότερο χωροταξικό σχέδιο το οποίο ήδη εκπονείται.

 Δεύτερον, πρέπει να απαγορεύεται οι ανεμογεννήτριες να εγκαθίστανται  σε κορυφογραμμές, όπως επίσης σε χώρους όπου υπάρχει οπτική επαφή με οικισμούς, εάν τούτο δεν έχει την συγκατάθεση της πλειοψηφίας των κατοικούντων εκεί κατά την εποχή της εγκατάστασης. Μια τέτοια πρόβλεψη είναι ιδιαίτερα αναγκαία εν  όψει των τεχνικών εξελίξεων που επιτρέπουν όλο και υψηλότερες ανεμογεννήτριες.

 Τρίτον, σε αντίθεση με σταθμούς παραγωγής Η.Ε., από  ΑΠΕ θεωρούμε σε όλες τις περιπτώσεις, απαράδεκτο σταθμοί παραγωγής Η.Ε. από Σ.Η.Θ.Υ.Α, που εκ της φύσεως τους είναι βαριές μονάδες, να εγκαθίστανται και να λειτουργούν σε δάση ή σε δασικές εκτάσεις. (?ρθρο 8.1)

Τέταρτον, πιστεύομε ότι στις περιπτώσεις όπου πρόταση εγκατάσταση σταθμού παραγωγής αιολικής ενέργειας σχετίζεται η γειτνιάζει με αρχαιολογική περιοχή, ή περιοχή σημαντική για την φύση (όπως οι περιοχές NATURA 2000) οι διαδικασίες που προσδιορίζονται (?ρθρα 24 έως 28) θα πρέπει να συγκεκριμενοποιηθούν προς το αυστηρότερο. Θα έπρεπε να ζητείται η σύμφωνος γνώμη και να γίνεται σεβαστή η  γνώμη ειδικών, όπως του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου η της Επιτροπής Φύσης, ανάλογα με την περίπτωση. Στην περίπτωση περιοχών που θα ορισθούν από το χωροταξικό σχεδιασμό ως κατάλληλα για τουριστική ανάπτυξη θα έπρεπε να έχει λόγο το Υπουργείο Τουρισμού.

 Έχομε μερικά επί πλέον ερωτηματικά. Συμφωνούμε (?ρθρο 14) ότι θα πρέπει να επιδοτείται δια υψηλότερης τιμολόγησης η παραγωγή Η.Ε. από ΑΠΕ σε τέτοιο βαθμό ώστε να ενθαρρύνεται η επένδυση σ’ αυτά. Όμως πιστεύομε ότι τούτο πρέπει να γίνεται με τρόπο όσο το δυνατό διαφανή, και που δεν θα επηρεάζεται από μελλοντικές εξελίξεις στις τιμές. Ως εκ τούτου προτείνομε να μελετηθεί ένα μεικτό σύστημα που θα προβλέπει μια κατώτερη τιμή αλλά επίσης ένα σταθερό ποσοστό επιδότησης.

Μας εντυπωσιάζει επίσης η έλλειψη οποιασδήποτε διάταξης για το ανώτατο ποσοστιαίο όριο της ενέργειας που θα παράγεται από Α.Π.Ε., στα Μη Συνδεδεμένα Δίκτυα των  Νησιών.

Τέλος, θεωρούμε ότι το  σημαντικό αυτό νομοσχέδιο θα έπρεπε να μελετηθεί σε συνδυασμό με νομοσχέδιο  που θα ενσωματώσει την Οδηγία 2002/91/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων στο Εθνικό Δίκαιο καθώς και τις οδηγίες για τα βιοκαύσιμα. Σε αντίθεση με την παραγωγή ενέργειας, όπου όλες ή σχεδόν όλες οι δυνατές μορφές παραγωγής παρουσιάζουν κάποιο πρόβλημα, η μείωση της σπατάλης ενέργειας στα κτίρια έχει μόνο ευνοϊκές επιπτώσεις, όπως αποδείχθηκε από τις πρόσφατες ειδικές επιστημονικές εκδηλώσεις της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ για την βιοκλιματική αρχιτεκτονική. Εξ’ άλλου η σύγκριση μεταξύ της χώρας μας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών πείθει ότι αποτελεί επείγουσα ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα σ’ αυτήν την πλευρά του ενεργειακού και κλιματικού προβλήματος.

(15-02-2007)



19ο Τεύχος



Το άρθρο αυτό προέρχεται από eyploia.aigaio-net.gr
old.eyploia.gr

Το URL της ιστορίας αυτής είναι ο εξής
old.eyploia.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=1729