ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ για τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα
Χαριστική βολή στον Καϊάφα
Της Χαράς Τζαναβάρα
Σοβαρές αντιρρήσεις διατυπώνονται για το τμήμα Πύργου-Τσακώνας του νέου αυτοκινητόδρομου Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, που διέρχεται από καμένες περιοχές αλλά και ζώνες υψηλού οικολογικού ενδιαφέροντος.
Η σύμβαση του έργου, που έχει κατατεθεί στη Βουλή και πρόκειται να επικυρωθεί από την Ολομέλεια, προβλέπει διαπλάτυνση του υπάρχοντος δρόμου, που σήμερα έχει μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και δεν διαθέτει ενδιάμεσο στηθαίο ασφαλείας. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική, καθώς και σύγχρονη ζώνη ασφαλείας, το πλάτος των οποίων θα ξεπερνά τα 20 μέτρα. Ειδικά σε ένα τμήμα 300 μέτρων, που βρίσκεται ανάμεσα στην παραλιακή ζώνη και τη λίμνη Καϊάφα, είχε προβλεφθεί πριν από τις πυρκαγιές η κατασκευή τούνελ.
Στα καμένα
«Το Νομαρχιακό Συμβούλιο έχει απορρίψει την περιβαλλοντική μελέτη για τα 60 χιλιόμετρα που βρίσκονται στα όρια της Ηλείας», δήλωσε στην «Ε» ο νομάρχης Χαρ. Καφύρας. Μας εξήγησε ότι στο μεγαλύτερο μέρος του διέρχεται από δασικές περιοχές, πολλές από τις οποίες κάηκαν τον περασμένο Αύγουστο. «Θα χρειαστεί να κοπούν δένδρα, ενώ σε άλλο σημείο ο δρόμος διχοτομεί την πόλη της Ζαχάρως», μας εξήγησε και συμπλήρωσε ότι η Νομαρχία είχε προτείνει να παραμείνει ο σημερινός δρόμος ως έχει και ο νέος αυτοκινητόδρομος να κατασκευαστεί στην ανατολική πλευρά της λίμνη Καϊάφα, προς τους οικισμούς Αρήνη, Σχίνο και Ανήλιο. Το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ δεν έλαβε υπόψη του την άποψη της Νομαρχίας και κατέληξε στη διαπλάτυνση, επικαλούμενο την αύξηση του κόστους του έργου που υπολογίζεται σε 150 εκ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι για την προστασία της αρκούδας και του λύκου, ο προϋπολογισμός του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, που εγκρίθηκε πρόσφατα, αυξήθηκε κατά 120 εκ. ευρώ.
«Τα έργα είναι πιθανόν να έχουν επιπτώσεις στις ιαματικές πηγές της περιοχής», μας εξήγησε ο νομάρχης Ηλείας και μας ενημέρωσε ότι ήδη ετοιμάζονται προσφυγές κατά του έργου από οικολογικές οργανώσεις της περιοχής της Ζαχάρως.
Νέα μελέτη
«Ζητήσαμε να γίνει νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, γιατί τα δεδομένα έχουν αλλάξει μετά τις πυρκαγιές», είπε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Σπύρος Κουβέλης κατά τη χθεσινή συνάντησή του με δημοσιογράφους που καλύπτουν το ρεπορτάζ του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ. Διατύπωσε ερωτηματικά για τις επιπτώσεις των υπογείων έργων στον υδροφόρο ορίζοντα της γύρω περιοχής. Δεν απέκλεισε τη λύση για την ανατολική διέλευση του δρόμου, σημείωσε ωστόσο ότι ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Θ. Ξανθόπουλος, μιλώντας στην επιτροπή της Βουλής κατά τη συζήτηση της σύμβασης του αυτοκινητόδρομου, υποστήριξε ότι η ανατολική χάραξη δεν μπορεί να προχωρήσει λόγω σαθρών εδαφών.
Στη χθεσινή συνάντηση γνωριμίας με τους δημοσιογράφους παραβρέθηκε ο επικεφαλής του κοινοβουλευτικού τομέα του ΠΑΣΟΚ σε θέματα υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ Γ. Μανιάτης. Αναφέρθηκε κυρίως στο υπό συζήτηση εθνικό χωροταξικό σχέδιο και παρατήρησε ότι το ΕΣΠΑ, γνωστότερο ως Δ' ΚΠΣ, είναι ήδη υπό έγκριση. «Ο Αλογοσκούφης πρόλαβε και ...χωροθετεί», είπε χαρακτηριστικά και εξήγησε ότι θα έπρεπε να προηγηθεί ο χωροταξικός σχεδιασμός και το σχέδιο ανάπτυξης για να ακολουθήσει το πρόγραμμα χρηματοδότησης.
Το ΠΑΣΟΚ δίνει έμφαση στο εθνικό χωροταξικό και την επόμενη εβδομάδα πρόκειται να συναντηθούν με το Εθνικό Συμβούλιο για να ενημερωθούν. Οι εκπρόσωποί του θεωρούν ότι το σχέδιο που παρουσίασε το υπουργείο δεν έχει σαφείς κατευθύνσεις. Παρατήρησαν ότι δεν προβλέπεται η επικύρωση από τη Βουλή των ειδικών σχεδίων για τον τουρισμό, τη βιομηχανία και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ειδικά για το σχέδιο για τον τουρισμό ζήτησαν να αποσυρθεί, συντασσόμενοι με τις θέσεις των οικολογικών φορέων.
Τέλος, για το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας, ο κ. Μανιάτης τόνισε ότι δεν είχε συγκροηθεί εδώ και 3,5 χρόνια και η ενημέρωσή του για τις θέσεις του υπουργείου έγινε την περασμένη εβδομάδα, ενώ χαρακτήρισε στενά τα περιθώρια του ενός μήνα που ανακοινώθηκε για τον απαραίτητο διάλογο.
(πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 15/11/2007)