Welcome to eyploia.aigaio-net.gr!

     On Line Πλοία
Για να δείτε τα πλοία
On line στο Αιγαίο
πατήστε εδώ.

     Ανακοίνωση
 ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ
Για να σωθεί η Σαντορίνη
και το Αιγαίο από
την τοξική βόμβα βυθού
Sea Diamond

 SIGN the PETITION
and help protect Santorini
and the Aegean Sea
from toxic dangers
 


     Κατηγορίες
?γρια Ζωή
Αεροδρόμια Λιμάνια
Αιολικά Πάρκα
Αλιεία
Ανανεώσιμες Π. Ε.
Απόβλητα
Απορ/τα-Ανακύκλωση
Απόψεις-Ιδέες
Βιοτοποι/βιοπ/λότητα
?γρια Ανάπτυξη
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Δάση
Διάνοιξεις Δρόμων
Διατροφή
Διάφορα
Δίκτυο
Εκδηλώσεις-Ενημέρωση
Ενέργεια
Έρωτας και Αιγαίο
Θάλασσα-Ακτές
Κεραίες
Κλίμα
Κοινωνία Πολιτών
Κτηνοτροφία
Κυνήγι
Μ.Μ.Ε.
Νερό
Οικολογική Γεωργία
Παραδοσιακοί Οικισμοί
Περιβάλλον
Πολιτισμός
Ρύπανση
Συγκοινωνία
Τουρισμός
Φίλοι των ζώων
Φυσικοί Πόροι
Χωροταξία

     Νησιά


     Επιλογές
·Θέματα
·Αρχείο ?ρθρων

·1ο Τεύχος
·2ο Τεύχος
·3ο Τεύχος
·4ο Τεύχος
·5ο Τεύχος
·6ο Τεύχος
·7ο Τεύχος
·8ο Τεύχος
·9ο Τεύχος
·10ο Τεύχος
·11ο Τεύχος
·12ο Τεύχος
·13ο Τεύχος
·14ο Τεύχος
·15ο Τεύχος
·16ο Τεύχος
·17ο Τεύχος
·18ο Τεύχος
·19ο Τεύχος
·20ο Τεύχος
·21ο Τεύχος
·22ο Τεύχος

     Who's Online
Υπάρχουν επί του παρόντος 10 Επισκέπτης(ες) και 0 Μέλος(η) που είναι συνδεδεμένος(οι)

Είσαστε ανώνυμος χρήστης. Μπορείτε να εγγραφείτε πατώντας εδώ

     Search



     Έπαθλο

Το περιοδικό της Πελοποννήσου


 Νερό: SOS από Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, του Γιώργου Κιούση

ΝησιάΑπειλή δίψας για 20 νησιά

Στο «κόκκινο» είκοσι νησιά των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, τα οποία αναμένεται να πουν το νερό νεράκι καθώς αναμένεται αύξηση των ελλειμμάτων νερού από 25-40% στα επόμενα χρόνια.

Παρά τη μεταφορά περίπου έξι εκατομμυρίων κυβικών μέτρων την τελευταία οκταετία, το πρόβλημα οξύνεται αφού συνολικά το ετήσιο υδατικό έλλειμμα στις Κυκλάδες (σε 20 χρόνια) υπολογίζεται γύρω στα 1,3 εκατ. κυβ. μέτρα και στα Δωδεκάνησα 1,6 εκατ. κυβ. μέτρα εφόσον δεν υπάρξει μέριμνα για μείωση του ελλείμματος με κατασκευή έργων ή λήψη διαχειριστικών μέτρων.

Μελέτη του ΕΜΠ

Σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στα άνυδρα νησιά συγκαταλέγονται τα κυκλαδονήσια Αμοργός, Κουφονήσι, Κίμωλος, Ηρακλειά, Σχοινούσσα, Φολέγανδρος, Τήνος, Σίκινος, Θηρασία, Δονούσα, Μήλος και από τα Δωδεκάνησα τα Αγαθονήσι, Λειψοί, Μεγίστη, Νίσυρος, Πάτμος, Σύμη, Χάλκη, Κάλυμνος και Ψέριμος. Τα παραπάνω νησιά σήμερα ξεδιψούν λόγω της μεταφοράς ποσοτήτων νερού από την Ελευσίνα, το Λαύριο ή τη Ρόδο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι νερό άρχισε να μεταφέρεται στην Τήνο και στη Σίκινο από το 2000 και μετά, ενώ στη Μήλο και τη Θηρασία από το 2001 και μετά. Αντίστοιχα, στη Λέρο, που δεν συγκαταλέγεται στα άνυδρα νησιά, μεταφέρθηκε μια σημαντική ποσότητα νερού από το 2004.

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, το ΥΠΕΧΩΔΕ και οι Νομαρχίες έχουν κατασκευάσει αρκετά έργα στο Αιγαίο, χωρίς όμως την αποτελεσματικότητα που απαιτείται. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα κατασκευής λιμνοδεξαμενών και φραγμάτων χωρίς να αποθηκεύουν παρά ελάχιστο νερό παρ' όλο το μέγεθος των έργων αυτών, ενώ σε άλλες περιπτώσεις λείπουν τα έργα που πρέπει να συνοδεύουν ένα έργο αποθήκευσης, π.χ. δίκτυα.

Οπως δηλώνει ο Γιώργος Τσακίρης, καθηγητής του ΕΜΠ, πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Διαχείρισης Υδατικών Πόρων, «και στις δύο αυτές περιπτώσεις τα έργα δεν φαίνεται να συμβάλλουν στην κάλυψη του ελλείμματος. Ταυτόχρονα, υπάρχει εμμονή των υπουργείων σε μεγάλα έργα επιφανειακής ταμίευσης όταν το μέσο ετήσιο βροχομετρικό ύψος είναι περί τα 400 mm και η ετήσια εξάτμιση πλησιάζει τα 2.000 mm. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό το γεγονός ότι ακόμη και σε πλούσιες σε βροχές χρονιές το κόστος του μεταφερόμενου νερού αυξάνει. Ακόμη και με μείωση της μεταφερόμενης ποσότητας το κόστος συνεχίζει να αυξάνει».

Υπολογίζεται ότι το υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχει δαπανήσει περί τα 13 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά νερού από την Αττική στα νησιά των Κυκλάδων και 20 εκατ. ευρώ για μεταφορά νερού στα νησιά της Δωδεκανήσου από τη Ρόδο. Το θέμα της κάλυψης των ελλειμμάτων νερού στα άνυδρα νησιά είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και σχετίζεται με παράγοντες, όπως: η χωρητικότητα των πλοίων, οι αποστάσεις από τα σημεία υδροδότησης, η υποδομή για την παραλαβή και αποθήκευση του νερού σε κάθε νησί, αλλά και πολλούς άλλους παράγοντες που διαμορφώνουν το κόστος μεταφοράς, χωρίς να λησμονείται η ανάγκη για διατήρηση υψηλού επιπέδου υγιεινής αφού πρόκειται για πόσιμο νερό.

Τον χειμώνα του 2004/05 το υπουργείο Αιγαίου αναθέτει στο Πολυτεχνείο (Εργαστήριο Εγγειοβελτιωτικών Εργων και Διαχείρισης Υδατικών Πόρων) ερευνητικό πρόγραμμα για τη διερεύνηση όλων των πτυχών και των παραμέτρων της μεταφοράς του νερού στα άνυδρα νησιά με στόχο τον εξορθολογισμό της διαδικασίας μεταφοράς του νερού, με στρατηγικό στόχο τη σταδιακή μείωση των μεταφερόμενων ποσοτήτων νερού και του αντίστοιχου κόστους, με βελτιστοποίηση όλων των παραμέτρων του προβλήματος.

«Δυστυχώς», όπως λέει ο Γιώργος Τσακίρης, «ο νέος υπουργός δεν ήθελε, για άγνωστους λόγους, να προχωρήσει το πρόγραμμα και το διέκοψε περί τους 9 μήνες από την έναρξή του. Η επίσημη δικαιολογία ήταν "η αλλαγή πολιτικής στους υδατικούς πόρους" που ήθελε να εφαρμόσει ο κ. Παυλίδης, ο οποίος φέρεται να λέει ότι "όλοι γνωρίζουν τι κάνουν οι μαουνιέρηδες. Τι θέλει να ανακαλύψει το Πολυτεχνείο;", εννοώντας ίσως ότι η διερεύνηση του θέματος θα αποκάλυπτε κάποιες πλευρές του θέματος που δεν ήταν σκόπιμο να διορθωθούν. Το πρόγραμμα είχε δύο μέρη, το ένα ήταν ο στρατηγικός σχεδιασμός του συστήματος μεταφοράς με τη διαμόρφωση προδιαγραφών και κανόνων ώστε να εξασφαλίζεται σε βάθος χρόνου η επάρκεια καλής ποιότητας νερού στα άνυδρα νησιά.

Το δεύτερο μέρος θα διαμόρφωνε ένα επιχειρησιακό εργαλείο για την πρόβλεψη των αναγκών κάθε νησιού από τον Μάρτιο-Απρίλιο κάθε χρόνου και επομένως θα διαμόρφωνε κανόνες ορθολογικής μεταφοράς με το μικρότερο δυνατό κόστος. Η πρόκληση για την ερευνητική μου ομάδα ήταν μεγάλη και οι εργασίες μέχρι τη διακοπή, σημαντικές.

Πιστεύω ότι, ανεξαρτήτως από το τι θέλει και τι δεν θέλει ένας υπουργός, η πολιτεία οφείλει να κοιτάξει πιο προσεκτικά αυτές τις μειονεκτικές από πλευράς υδατικών πόρων περιοχές. Τέτοιου αντικειμένου προγράμματα εξορθολογισμού της διαδικασίας μεταφοράς, που τώρα γίνεται εντελώς εμπειρικά με μεγάλες δαπάνες, αλλά και χωρίς εξασφάλιση για έγκαιρη μεταφορά, αλλά και ικανοποιητική ποιότητα του νερού, είναι, κατά τη γνώμη μου, εντελώς απαραίτητα εφόσον στις προτεραιότητες της χώρας παραμένει ο τουρισμός, που με τη σειρά του δίνει ζωή σ' αυτά τα μικρά νησιά του Αιγαίου».

πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 04/06/2005



Σημείωση 9ο Τεύχος



 
     Συσχετιζόμενοι Σύνδεσμοι
· Περισσότερα για Νησιά
· Νέα administrator


Πιο δημοφιλής είδηση για Νησιά:
Για τη φώκια μονάχους - μονάχους, της Ναυσικάς Καραγιαννίδη


     Article Rating
Average Score: 0
Αριθμός Ψήφων: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


     Επιλογές

 Εκτύπωση αρχικής σελίδας Εκτύπωση αρχικής σελίδας


Associated Topics

Νησιά

"SOS από Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, του Γιώργου Κιούση" | Κωδικός Εισόδου / Δημιουργία Λογαριασμού | 0 Παρατηρήσεις
Οι παρατηρήσεις είναι ιδιοκτησία του αποστολέα. Δεν ευθυνόμαστε για το περιεχόμενο τους.

Δεν επιτρέπεται η αποστολή σχολίων για τους Ανώνυμους Χρήστες. Παρακαλώ γραφτείτε πρώτα στην υπηρεσία.




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Παραγωγή Σελίδας: 0.03 Δευτερόλεπτα