Welcome to eyploia.aigaio-net.gr!

     On Line Πλοία
Για να δείτε τα πλοία
On line στο Αιγαίο
πατήστε εδώ.

     Ανακοίνωση
 ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ
Για να σωθεί η Σαντορίνη
και το Αιγαίο από
την τοξική βόμβα βυθού
Sea Diamond

 SIGN the PETITION
and help protect Santorini
and the Aegean Sea
from toxic dangers
 


     Κατηγορίες
?γρια Ζωή
Αεροδρόμια Λιμάνια
Αιολικά Πάρκα
Αλιεία
Ανανεώσιμες Π. Ε.
Απόβλητα
Απορ/τα-Ανακύκλωση
Απόψεις-Ιδέες
Βιοτοποι/βιοπ/λότητα
?γρια Ανάπτυξη
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Δάση
Διάνοιξεις Δρόμων
Διατροφή
Διάφορα
Δίκτυο
Εκδηλώσεις-Ενημέρωση
Ενέργεια
Έρωτας και Αιγαίο
Θάλασσα-Ακτές
Κεραίες
Κλίμα
Κοινωνία Πολιτών
Κτηνοτροφία
Κυνήγι
Μ.Μ.Ε.
Νερό
Οικολογική Γεωργία
Παραδοσιακοί Οικισμοί
Περιβάλλον
Πολιτισμός
Ρύπανση
Συγκοινωνία
Τουρισμός
Φίλοι των ζώων
Φυσικοί Πόροι
Χωροταξία

     Νησιά


     Επιλογές
·Θέματα
·Αρχείο ?ρθρων

·1ο Τεύχος
·2ο Τεύχος
·3ο Τεύχος
·4ο Τεύχος
·5ο Τεύχος
·6ο Τεύχος
·7ο Τεύχος
·8ο Τεύχος
·9ο Τεύχος
·10ο Τεύχος
·11ο Τεύχος
·12ο Τεύχος
·13ο Τεύχος
·14ο Τεύχος
·15ο Τεύχος
·16ο Τεύχος
·17ο Τεύχος
·18ο Τεύχος
·19ο Τεύχος
·20ο Τεύχος
·21ο Τεύχος
·22ο Τεύχος

     Who's Online
Υπάρχουν επί του παρόντος 10 Επισκέπτης(ες) και 0 Μέλος(η) που είναι συνδεδεμένος(οι)

Είσαστε ανώνυμος χρήστης. Μπορείτε να εγγραφείτε πατώντας εδώ

     Search



     Έπαθλο

Το περιοδικό της Πελοποννήσου


 Συγκοινωνία: Ναυμαχία στο Αιγαίο από τα καρτέλ των πλοιοκτητών

ΝησιάΕΝΩ ΤΟ ΑΡΜΟΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΕΙΧΝΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΛΕΓΞΕΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, ΟΙ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΝΑ ΞΑΝΑΜΟΙΡΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΠΙΤΑ
Τα καρτέλ του Αιγαίου οδηγούνται σε σύρραξη
Του Π. Δ. Υφαντή

Σε γενικευμένη «σύρραξη» μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών από το φθινόπωρο, σε όλες τις γραμμές του Αιγαίου και τις Αδριατικής, οδηγούν, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, τα εναλλακτικά σενάρια που εξετάζουν, ήδη, οι κύριοι «παίκτες» της αγοράς.

Η θρυλούμενη «ναυμαχία», όμως, των εταιρειών του κλάδου μένει να αποδειχθεί στην πράξη αν είναι πραγματική ή «εικονική». Κι αυτό καθώς η γενική διεύθυνση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, σε εισήγησή της για τον κλάδο της ακτοπλοΐας -ύστερα από σχετική έρευνα που δεξήγαγε- διαπίστωσε σοβαρότατες στρεβλώσεις, οι οποίες ισοδυναμούν πρακτικά με τη σύσταση «καρτέλ».

Πρόστιμα για 14 εταιρείες

Στην εισήγησή της αναφέρεται μεταξύ άλλων σε «οριζόντια σύμπραξη αναφορικά με την τιμολογιακή τους πολιτική, σε προσφορές συμπαιγνίας (έμμεσο καθορισμό ναύλων) και τον περιορισμό της παραγωγής και διάθεσης δρομολογίων».

Εισηγείται, μάλιστα, την επιβολή προστίμων σε 14 ακτοπλοϊκές εταιρείες. Σε ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σημειώνεται ότι η εισήγηση της γενικής διεύθυνσης ανταγωνισμού δεν είναι δεσμευτική για την Επιτροπή. Παρά τη σοβαρότητα του θέματος, ωστόσο, η Επιτροπή ανακοίνωσε ότι πρόκειται να συνεδριάσει για το θέμα στις 9 Οκτωβρίου! Επιτρέποντας επί δυόμισι μήνες στις εταιρείες να λειτουργούν υπό την κατηγορία ότι δρουν σε συννενόηση μεταξύ τους. Κατηγορία, όμως, η οποία μπορεί να επιβεβαιωθεί ή και να ανατραπεί τον Οκτώβριο.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού κινητοποιήθηκε ύστερα από την κατάσταση που διαμορφώθηκε τα τρία τελευταία χρόνια στην ακτοπλοΐα μετά τη σταδιακή απελευθέρωση των ναύλων. Σύμφωνα με αυτή:

*Οι εταιρείες έχουν περάσει στον έλεγχο ελάχιστων επιχειρηματιών.

*Στις περισσότερες γραμμές η επιβατική κίνηση μοιράζεται ανάμεσα σε δύο εταιρείες, ενώ μία από αυτές ελέγχει μερίδια αγοράς άνω του 70% στις γραμμές του Σαρωνικού και των Σποράδων.

*Οι τιμές οικονομικής θέσης στα πλοία αυξήθηκαν έως και 179% από το 2004 μέχρι σήμερα, όπως είχε αποκαλύψει η «Οικονομία».

*Οι τιμές των εταιρειών βρίσκονται πολύ κοντά η μία στην άλλη.

*Ακόμα και ακτοπλοϊκές με γερασμένα πλοία ορίζουν τιμές εισιτηρίων ακριβότερες από αυτές σύγχρονων σκαφών, εκμεταλλευόμενες την έλλειψη πλοίων και επαρκών δρομολογίων το καλοκαίρι.

*Οι εταιρείες περικόπτουν δρομολόγια ή βάζουν τα πλοία τους να κόβουν ταχύτητα για να γλιτώνουν καύσιμα, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται οι επιβάτες, που υποχρεώνονται να ταξιδεύουν ακόμα περισσότερες ώρες.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι διαπιστώσεις της γενικής διεύθυνσης ανταγωνισμού μπορούν να αποτελέσουν τη θρυαλλίδα ραγδαίων αλλαγών που φθάνουν μέχρι του σημείου εταιρείες του χώρου να αλλάξουν χέρια.

Οι εξελίξεις

Ηδη κυοφορούνται τέτοιες εξελίξεις και μια εταιρεία φέρεται μάλιστα να έχει πουληθεί. Παράγοντες της αγοράς θυμίζουν ότι ο όμιλος Vibardia άλλαξε χέρια εν μέσω του θορύβου που προκλήθηκε για το καρτέλ στον χώρο του γάλακτος δίνοντας ένα μέτρο των σαρωτικών αλλαγών που ενδέχεται να ακολουθήσουν στον χώρο της ακτοπλοΐας.

Να σημειωθεί ότι την κατάσταση εμφανίζεται να «ανέχεται» η ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΕΝΝΠ). Και αυτό γιατί έχει καταργήσει στην πράξη τη λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Θαλάσσιων Ενδομεταφορών (ΡΑΘΕ), η οποία κανονικά έπρεπε να εποπτεύει την αγορά σε καθημερινή βάση, μη επιτρέποντας στις εταιρείες να «αλωνίζουν» κυριολεκτικά εις βάρος των καταναλωτών-επιβατών.

Παράγοντες της αγοράς αναρωτιούνται αν το αρμόδιο υπουργείο είναι σε θέση να ελέγξει το «ξέφραγο αμπέλι» της ακτοπλοϊκής αγοράς που περιγράφει στην ανακοίνωσή της η γενική διεύθυνση ανταγωνισμού. Σε μια χρονική στιγμή, μάλιστα, που οι εταιρείες πιέζονται ασφυκτικά από το κόστος των καυσίμων και επιδιώκουν να μεγιστοποιήσουν τα έσοδά τους μέσω νέων αυξήσεων στους ναύλους.

Μονόδρομος για τους ισχυρούς «παίκτες», ωστόσο, είναι η σημαντική αύξηση των μερίδίων αγοράς που ελέγουν στις επιμέρους χρυσοφόρες γραμμές της Κρήτης (Ηράκλειο, Χανιά), των Κυκλάδων (Παροναξία και Μύκονο, Σαντορίνη), των Δωδεκανήσων (Κως, Ρόδος) και του βορείου Αιγαίου (Χίος, Μυτιλήνη).

Για να συμβεί αυτό, όμως, εξηγούν στελέχη της αγοράς, οι ισχυρές εταιρείες οφείλουν να «καταπιούν» την πελατεία των μικρότερων εταιρειών ή και τις ίδιες τις εταιρείες όπου αυτό κριθεί σκόπιμο. Με τον τρόπο αυτόν άλλωστε αποφεύγεται ο κίνδυνος πολέμου τιμών.

Από τον οποίο θα έτρωγε η μια τις σάρκες της άλλης, αλλά, τελικά, καμία δεν θα κατάφερνε να βάλει στο ταμείο της τα έσοδα που χρειάζεται για να νιώθει σίγουρη για το μέλλον.

Οι εξελίξεις αναμένεται να έχουν καταιγιστικό ρυθμό από το φθινόπωρο. Εμπειροι παράγοντες του κλάδου υποστηρίζουν ότι οι κύριοι «παίκτες» θα υποχρεωθούν να πορευθούν «έχοντας στο ένα χέρι κλάδο ελαίας και στο άλλο το όπλο». Κι αυτό καθώς, όπως υποστηρίζουν, το νέο τοπίο στην ακτοπλοΐα θα διαμορφωθεί κυρίως μέσω στρατηγικών κινήσεων με τις οποίες θα ασκούνται πιέσεις στους αντιπάλους πριν οδηγηθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, όπου θα (ξανα)μοιραστεί η ακτοπλοϊκή «πίτα».

Οι εξελίξεις θα καθοριστούν από τις κινήσεις που θα κάνουν τα στρατηγεία των τεσσάρων ισχυρότερων εταιρειών του κλάδου που σχηματίζουν «γεωγραφικά» ένα τετράγωνο: από τη Βούλα (όμιλος Attica) ως τον Πειραιά (Hellenic Seaways) κι απ' το Ηράκλειο (Μινωικές Γραμμές) ως τα Χανιά (ΑΝΕΚ).

Τρία πρόσωπα ελέγχουν τις τέσσερις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες:

*Ο Γ. Σ. Βαρδινογιάννης, που ελέγχει τις δύο από τις ισχυρότερες εταιρείες του κλάδου (ΑΝΕΚ, Hellenic Seways), μέσω της κυπριακής Sea Star.

*Ο Ανδρ. Βγενόπουλος της Marfin Investment Group (MIG), που ελέγχει τον όμιλο Attica, στον οποίο ανήκουν η Blue Star Ferries και η Superfast Ferries.

*Ο Ναπολιτάνος Ε. Grimaldi, ο οποίος κατέχει περίπου το 30% των Μινωικών Γραμμών.

Η κύρια «σύγκρουση», σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, αναμένεται να διεξαχθεί στο Αιγαίο μεταξύ του Γ. Σ. Βαρδινογιάννη και του Ανδρ. Βγενόπουλου. Μια «ναυμαχία», δηλαδή, μεταξύ των πλοίων της ΑΝΕΚ και της Helenic Seaways (HSW) από τη μια και των Blue Star Ferries και Superfast Ferries από την άλλη.

Οι πρώτες «αψιμαχίες» άρχισαν, ήδη, από τις αρχές του καλοκαιριού με αφορμή την απόφαση της ΑΝΕΚ να δρομολογήσει πλοία της και στο Αιγαίο, εκτός από τις γραμμές της Κρήτης όπως γινόταν μέχρι πρόσφατα. Ετσι, τα πλοία της Blue Star Ferries, που κυριαρχούσαν στις Κυκλάδες, άρχισαν να περικυκλώνονται από πλοία της Hellenic Seaways και της ΑΝΕΚ.

Κόντρες

Είναι χαρακτηριστικό ότι η HSW απέσυρε αιφνιδιαστικά πλοίο της από το Ρέθυμνο και το «έριξε» στην πρώτη γραμμή του μετώπου, δηλαδή στα δρομολόγια της Παροναξίας. Εκεί όπου η ΑΝΕΚ είχε τοποθετήσει επίσης το πλοίο της «Πρέβελης».

Για να διατηρήσει τα μερίδια αγοράς της η Blue Star σήκωσε το «γάντι» παγώνοντας τις αυξήσεις που θα επέβαλλε από τον Ιούλιο (είχε αυξήσει, ήδη, τους ναύλους τον Μάρτιο) και στη συνέχεια πρόσφερε ειδικές εκπτώσεις για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Η ΑΝΕΚ, από την πλευρά της, πρόσφερε σημαντικά φθηνότερο ναύλο από την Blue Star.

Ταυτόχρονα η ΑΝΕΚ μπήκε και στις γραμμές του βόρειου Αιγαίου (Χίος, Μυτιλήνη) και έντονη φημολογία έφερνε τη διοίκησή της να κάνει απλώς ένα «τεστ ντράιβ» πριν επιτεθεί στην Blue Star και στη γραμμή των Δωδεκανήσων (Κως, Ρόδος). Γι' αυτό ακριβώς το ενδεχόμενο προετοιμάζονται, ήδη, στον όμιλο Attica, η διοίκηση του οποίου φέρεται να σχεδιάζει γενική αντεπίθεση σε όλα τα μέτωπα του Αιγαίου (συμπεριλαμβανομένης της Κρήτης) από το φθινόπωρο.

Στελέχη της αγοράς, ωστόσο, επισημαίνουν ότι για το τι θα συμβεί στο Αιγαίο πολλά θα κριθούν από τις εξελίξεις στην Αδριατική.

..........................................................................................................................

Η σύγκρουση στην Αδριατική

Η ΠΙΟ ΚΡΙΣΙΜΗ ναυμαχία, στην ακτοπλοΐα μεταξύ των «τριών» αναμένεται να διεξαχθεί σε διεθνή ύδατα: στην Αδριατική. Εκεί απ' όπου αντλούν μεγάλο μέρος των ετήσιων εσόδων τους οι τρεις μεγάλοι του χώρου Attica Group, Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ.
 
Τον έλεγχο της συγκεκριμένης αγοράς θέλουν οι Μινωικές Γραμμές, οι οποίες προετοιμάζονται για σκληρή ναυμαχία με τους δύο αντιπάλους τους. Από τη φύση των πλοίων τους (μεγάλα, με μεγάλο γκαράζ και πολλούς επιβάτες και προδιαγραφές κρουαζιερόπλοιων) οι Μινωικές Γραμμές δεν μπορούν εύκολα να διεκδικήσουν μερίδιο στις χρυσοφόρες γραμμές των Κυκλάδων, όπου κυριαρχούν μικρότερα, πιο ευέλικτα πλοία.

Οι γραμμές μεγάλων αποστάσεων του Αιγαίου προς Βόρειο Αιγαίο (Χίος, Μυτιλήνη) και Δωδεκάνησα (Κως, Ρόδος) βρίσκονται, επίσης, στο στόχαστρο των Μινωικών. Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, ωστόσο, στην παρούσα φάση η είσοδος της εταιρείας σε αυτές είναι απαγορευτική. «Χρειάζεται να επενδύσουμε επί δύο χρόνια τουλάχιστον σε μια γραμμή μέχρι να αρχίσει να αποδίδει καλά για μας. Υπό τις παρούσες συνθήκες, όμως, με τις τιμές των καυσίμων σε αυτά τα ύψη, κάτι τέτοιο είναι απαγορευτικό. Κανείς δεν θέλει να μπαίνει μέσα σε τέτοιες εποχές...», ανέφερε πηγή προσκείμενη στη διοίκηση της εταιρείας.

Οι Μινωικές εμφανίζονται να διατηρούν το πλεονέκτημα των κινήσεων στην Αδριατική, καθώς έχουν τη στήριξη του Ναπολιτάνου E.Grimaldi, του οποίου διακαής πόθος είναι να κυριαρχήσει στην Αδριατική. Αυτός, άλλωστε, ήταν και ο λόγος που εισήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο των Μινωικών Γραμμών, όπου ελέγχει το 30% μέσω της Atlantica Di Navigazione SpA.

Μινωικές Γραμμές και όμιλος Γκριμάλντι σχεδιάζουν, ήδη, τις κινήσεις τους στη συγκεκριμένη κατεύθυνση, αλλά οριστικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν το φθινόπωρο. Στο επίκεντρο των σχεδιασμών είναι η αναδιάρθρωση του στόλου της εταιρείας, ώστε να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερα πλοία, με μεγαλύτερο γκαράζ και δυνατότητα μεταφοράς ακόμα περισσότερων επιβατών. Τη λογική των κινήσεων εξηγούσε πηγή της εταιρείας στην «Οικονομία», λέγοντας ότι «πλοία σαν αυτά που έχουμε στο μυαλό μας έχουν 50% μεγαλύτερο γκαράζ, μεταφέρουν περισσότερους επιβάτες (περί τους 2.500) αλλά το λειτουργικό τους κόστος είναι το ίδιο με των πλοίων που διαθέτουμε σήμερα». Με τέτοια πλοία η εταιρεία υπολογίζει ότι μπορεί να αυξήσει περί το 30% τα έσοδά της, λόγω των περισσότερων φορτηγών που θα μεταφέρει, ενώ ταυτόχρονα θα διατηρήσει τη φυσιογνωμία που έχουν τα πλοία της ως «κρουαζιερόπλοια». Κι αυτό καθώς τα νέου τύπου πλοία είναι πολυτελέστατα, αλλά κοστίζουν περί τα 150 εκατ. ευρώ το καθένα.

Ο Ομιλος Γκριμάλντι έχει, ήδη, σε εξέλιξη εκτεταμένο πρόγραμμα ναυπήγησης τέτοιων πλοίων. Δύο από αυτά συζητείται να δρομολογηθούν στην Αδριατική είτε σε συνεργασία με τους δύο ομίλους (Μινωικές, Γκριμάλντι) είτε με τα χρώματα της κρητικής εταιρείας.

--------------------------------
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - 20/07/2008


 




 
     Συσχετιζόμενοι Σύνδεσμοι
· Περισσότερα για Νησιά
· Νέα administrator


Πιο δημοφιλής είδηση για Νησιά:
Για τη φώκια μονάχους - μονάχους, της Ναυσικάς Καραγιαννίδη


     Article Rating
Average Score: 0
Αριθμός Ψήφων: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


     Επιλογές

 Εκτύπωση αρχικής σελίδας Εκτύπωση αρχικής σελίδας


"Ναυμαχία στο Αιγαίο από τα καρτέλ των πλοιοκτητών" | Κωδικός Εισόδου / Δημιουργία Λογαριασμού | 0 Παρατηρήσεις
Οι παρατηρήσεις είναι ιδιοκτησία του αποστολέα. Δεν ευθυνόμαστε για το περιεχόμενο τους.

Δεν επιτρέπεται η αποστολή σχολίων για τους Ανώνυμους Χρήστες. Παρακαλώ γραφτείτε πρώτα στην υπηρεσία.




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Παραγωγή Σελίδας: 0.04 Δευτερόλεπτα