Τρίτη νεκρή αρκούδα στην άσφαλτο σε διάστημα 10 ημερών!
Ημερομηνία Friday, May 08 @ 13:52:18 UTC
Θέμα ?λλη Ελλάδα


Καλλιστώ
περιβαλλοντική οργάνωση για
την άγρια ζωή και τη φύση                                        

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ                                     07/05/2009

ΤΡΙΤΗ ΝΕΚΡΗ ΑΡΚΟΥΔΑ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΤΟ ΣΕ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΔΕΚΑ ΗΜΕΡΩΝ!




Εκατόμβη αρκούδων στην Εγνατία οδό, αυτή τη φορά με μια αρσενική αρκούδα βάρους 175 κιλών και ηλικίας 13-15 ετών, που έπεσε θύμα τροχαίου όταν σήμερα στις 05:30 τα ξημερώματα προσπάθησε να διασχίσει τον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή κοντά στο ρέμα Γκιώνη και μάλιστα σε τμήμα του «κλειστού»….! αυτοκινητοδρόμου που πρόσφατα παραδόθηκε στην κυκλοφορία. Πρόκειται για το  τρίτο περιστατικό που σημειώνεται στην ίδια περιοχή σε διάστημα δέκα ημερών, γεγονός εξαιρετικά ανησυχητικό για την επιβίωση του είδους στη περιοχή του νομού Καστοριάς όπου υπάρχει μόνιμος πληθυσμός αρκούδας.

Η αρκούδα έπεσε σοβαρά τραυματισμένη στο οδόστρωμα ενώ ο οδηγός δεν σταμάτησε στο σημείο του ατυχήματος. Τις περιβαλλοντικές οργανώσεις ειδοποίησε η αστυνομία Καστοριάς. Όταν έφτασαν στην περιοχή εκπρόσωποι του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ και της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ, το ζώο ήταν ακόμα ζωντανό. Δυστυχώς, παρά τις προσπάθειες της ομάδας για ανάνηψη, το ζώο κατέληξε όπως έδειξε η νεκροψία, από ρήξη πνευμόνων και εσωτερική αιμορραγία.
 
Στο περιστατικό παραβρέθηκαν ακόμη, η δασική Υπηρεσία Καστοριάς, η Κτηνιατρική Υπηρεσία της Νομαρχίας Καστοριάς και η Τροχαία.
Η επιτόπια αυτοψία έδειξε ότι η αρκούδα στην προσπάθειά της να διασχίσει το οδόστρωμα, πέρασε πάνω από τον προστατευτικό φράχτη της καθέτου της Εγνατίας, ο οποίος αποδεικνύεται εντελώς ακατάλληλος να εμποδίσει τη διέλευση ειδών άγριας πανίδας. Διαπιστώθηκε μάλιστα πως οι αρκούδες έχουν χρησιμοποιήσει και άλλο σημείο του φράχτη προκειμένου να διασχίσουν το οδόστρωμα, ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι κατά μήκος του  κάθετου άξονα δεν έχει προβλεφθεί ούτε μία ειδική διάβαση πανίδας.

Ο τομέας όπου  σημειώθηκε το ατύχημα είναι ιδιαίτερα θανατηφόρος λόγω της παράλληλης όδευσης της παλιάς εθνικής οδού που είναι σχεδόν εφαπτόμενη του κάθετου άξονα της Εγνατίας αφήνοντας ελάχιστα περιθώρια μετακίνησης εκατέρωθεν στα είδη της άγριας πανίδας. Σημειώνουμε επίσης ότι σε κάποια σημεία του κάθετου άξονα της Εγνατίας οι κατασκευαστικές εταιρείες και οι υπεύθυνοι φορείς του έργου επέλεξαν να μετακινήσουν ολόκληρα βουνά, δημιουργώντας ορύγματα, προκειμένου να περάσει ο δρόμος αντί να κατασκευάσουν σήραγγες οι οποίες θα διευκόλυναν κατά πολύ τη διέλευση της άγριας πανίδας.

ΚΑΛΛΙΣΤΩ και ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ έχουν επανηλειμμένα αναδείξει το πρόβλημα της κατάτμησης των βιοτόπων των μεγάλων θηλαστικών (αρκούδα και λύκος) από τους οδικούς άξονες προτείνοντας σαφείς λύσεις, με υπομνήματα και τεχνικές εκθέσεις επισημαίνοντας την ακαταλληλότητα του φράχτη σε πολλά σημεία της Εγνατίας οδού. Η αδιαφορία των υπευθύνων για την τήρηση των κατάλληλων προδιαγραφών του φράχτη, μετατρέπει τους μεγάλους κλειστούς αυτοκινητόδρομους σε θανατηφόρα τεχνητά εμπόδια για την άγρια πανίδα αλλά και επικίνδυνες διαδρομές για τους ίδιους τους οδηγούς. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως πρόκειται για τη 19η νεκρή αρκούδα από τροχαίο σε συνολικά 21 περιστατικά την τελευταία δεκαετία στο οδικό δίκτυο της Δυτικής Μακεδονίας.

Οι μεγάλοι οδικοί άξονες διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο στη χώρα εντελώς εχθρικό και αφιλόξενο για την άγρια πανίδα. Η ραγδαία αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων με θύμα την άγρια πανίδα θα πρέπει επιτέλους να αφυπνίσει τους αρμόδιους για άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος της κατάτμησης των βιοτόπων από τους άξονες μεταφοράς, των καταστροφικών συνεπειών στους πληθυσμούς της άγριας πανίδας αλλά και του κινδύνου για την ασφάλεια των οδηγών. Προτείνεται για άλλη μια φορά η άμεση λήψη των ακόλουθων μέτρων:

* ?μεση τοποθέτηση φωτοσήμανσης και καμερών για όριο ταχύτητας από την τροχαία στα επίμαχα σημεία, τόσο στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού όσο και στην παλαιά ΕΟ προκειμένου να ελέγχεται η ταχύτητα των οχημάτων.
* Αντικατάσταση/ ενίσχυση του υφιστάμενου φράχτη βάσει των διεθνών προδιαγραφών: ύψος 2,4μ- βάθος 80 εκ-1μ. , στέψη με ανάποδη κλίση πλάτους τουλάχιστον 50 εκ. , έτσι ώστε να μην μπορεί ένα άγριο ζώο να τον υπερπηδήσει.
* Συντήρηση των υφιστάμενων υπόγειων διαβάσεων
* Διερεύνηση για προσθήκη νέων τεχνικών περασμάτων για την πανίδα.

Υπενθυμίζουμε ότι ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ και η ΚΑΛΛΙΣΤΩ υλοποιούν αντίστοιχα ερευνητικά  προγράμματα παρακολούθησης των επιπτώσεων των οδικών δικτύων Εγνατίας Οδού και Ε 65 στα μεγάλα θηλαστικά στην περιοχή σύνδεσής τους, στα Γρεβενά, σημείο κομβικό για τις μετακινήσεις και την διαβίωση των υποπληθυσμών της αρκούδας.

Για περισσότερες πληροφορίες:
Δρ. Γιώργος Μερτζάνης/ Επιστημονικός Υπεύθυνος «Καλλιστώ», 6999-230693
Ηλιάνα Μπουσιάκη/ Υπεύθυνη Τύπου και Επικοινωνίας «Καλλιστώ»
2310252530 και 6972-694147





Το άρθρο αυτό προέρχεται από eyploia.aigaio-net.gr
old.eyploia.gr

Το URL της ιστορίας αυτής είναι ο εξής
old.eyploia.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=2908