Welcome to eyploia.aigaio-net.gr!

     On Line Πλοία
Για να δείτε τα πλοία
On line στο Αιγαίο
πατήστε εδώ.

     Ανακοίνωση
 ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ
Για να σωθεί η Σαντορίνη
και το Αιγαίο από
την τοξική βόμβα βυθού
Sea Diamond

 SIGN the PETITION
and help protect Santorini
and the Aegean Sea
from toxic dangers
 


     Κατηγορίες
?γρια Ζωή
Αεροδρόμια Λιμάνια
Αιολικά Πάρκα
Αλιεία
Ανανεώσιμες Π. Ε.
Απόβλητα
Απορ/τα-Ανακύκλωση
Απόψεις-Ιδέες
Βιοτοποι/βιοπ/λότητα
?γρια Ανάπτυξη
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Δάση
Διάνοιξεις Δρόμων
Διατροφή
Διάφορα
Δίκτυο
Εκδηλώσεις-Ενημέρωση
Ενέργεια
Έρωτας και Αιγαίο
Θάλασσα-Ακτές
Κεραίες
Κλίμα
Κοινωνία Πολιτών
Κτηνοτροφία
Κυνήγι
Μ.Μ.Ε.
Νερό
Οικολογική Γεωργία
Παραδοσιακοί Οικισμοί
Περιβάλλον
Πολιτισμός
Ρύπανση
Συγκοινωνία
Τουρισμός
Φίλοι των ζώων
Φυσικοί Πόροι
Χωροταξία

     Νησιά


     Επιλογές
·Θέματα
·Αρχείο ?ρθρων

·1ο Τεύχος
·2ο Τεύχος
·3ο Τεύχος
·4ο Τεύχος
·5ο Τεύχος
·6ο Τεύχος
·7ο Τεύχος
·8ο Τεύχος
·9ο Τεύχος
·10ο Τεύχος
·11ο Τεύχος
·12ο Τεύχος
·13ο Τεύχος
·14ο Τεύχος
·15ο Τεύχος
·16ο Τεύχος
·17ο Τεύχος
·18ο Τεύχος
·19ο Τεύχος
·20ο Τεύχος
·21ο Τεύχος
·22ο Τεύχος

     Who's Online
Υπάρχουν επί του παρόντος 10 Επισκέπτης(ες) και 0 Μέλος(η) που είναι συνδεδεμένος(οι)

Είσαστε ανώνυμος χρήστης. Μπορείτε να εγγραφείτε πατώντας εδώ

     Search



     Έπαθλο

Το περιοδικό της Πελοποννήσου


 Πολιτισμός: Γενεαλογία της «πειραματικής» ποίησης

?λλη ΕλλάδαΠολιτισμός:
Γενεαλογία της «πειραματικής» ποίησης
Μια ανεκτίμητη δεξαμενή πληροφοριών για τις διάφορες τάσεις του 20ού αι. και τη σχέση τους με τη μουσική και την εικόνα

Της Τιτίκας Δημητρούλια

 

Η ηλεκτρονική ποίηση, κινητική, πολυμεσική, διαδραστική, συνδυασμένη ή όχι με εγκατάσταση και περφόρμανς, είναι για κάποιους μια ποίηση που «δημιουργείται» και «βλέπεται» (Alain Vuillemin), σε αντίθεση με την παραδοσιακή ποίηση που «διαβάζεται». Υπό μία έννοια, αυτό ισχύει. Την ηλεκτρονική ποίηση τη βλέπουμε την ώρα που δημιουργείται από ένα λιγότερο ή περισσότερο ειδικό πρόγραμμα (flash ή γεννήτρια, πρόγραμμα δηλαδή αυτόματης παραγωγής κειμένου) στην οθόνη. Πολύ συχνά, η ηλεκτρονική αυτή ποίηση στηρίζεται κατά κύριο λόγο στα σημαίνοντα και όχι στα σημαινόμενα, στους φθόγγους και στα φωνήματα αλλά και στα γράμματα στην εικονιστική τους διάσταση, αναλόγως διατασσόμενα και αναδιατασσόμενα. Εξίσου συχνά εντάσσεται σε μια ευρύτερη καλλιτεχνική δράση, που παρεμβαίνει σε κλειστούς ή ανοιχτούς χώρους. Δεν είναι λοιπόν αλήθεια ότι η παράδοση της ποίησης αυτής φτάνει προς τα πίσω μόνο ώς το Εργαστήρι Δυνητικής Λογοτεχνίας ή στα πειράματα του Τεό Λουτς, στη δεκαετία του '50. Αντιθέτως, ριζωμένη σε άλλα ποιητικά κινήματα του 20ού αιώνα, όπως η συγκεκριμένη, η οπτική, η ηχητική ποίηση και η ποίηση-περφόρμανς μοιράζεται μαζί τους, κοινή κληρονομιά, όλα τα έργα, ανά τους αιώνες, που έθεσαν ως στόχο την πολυπλοκότητα και το άνοιγμα, όλα εκείνα τα κείμενα που απαιτούν μια ειδική προσπάθεια για την κατανόησή τους (Espen Aarseth), από το Ι-τσινγκ ώς το νταντά και από τις «Λειτουργίες της Παρθένου» του Ζαν Μεσινό στα έργα του Ραιημόν Κενώ, του Φρανσουά Λε Λιονναί ή του Μπόρχες.

Η μέθοδος Μέιλερ

Αυτή τη γενεαλογία της «πειραματικής» ποίησης στον 20ό αιώνα ανασυστήνει στη μελέτη του ο Ζακ Ντονγκύ, επιδιώκοντας να αναδείξει τη συνέχειά της και τη διακαλλιτεχνικότητα που ορίζει η σχέση της με τη μουσική και την εικόνα. Ακόμα περισσότερο, επιδιώκει να φωτίσει τη ριζοσπαστικότητα της ποίησης, ως γένους, και τον πρωτοποριακό της ρόλο σε ολόκληρη τη λογοτεχνία του 20ού αιώνα. Δηλώνει ότι επιλέγει τη μέθοδο του Νόρμαν Μέιλερ, της συσσώρευσης των λεπτομερειών από την οποία προκύπτει η αλήθεια. Στην ουσία δηλαδή επιλέγει την απλούστερη δόμηση του υλικού του, που οργανώνεται θεματικά, στη συνέχεια κατά εθνική σχολή και χρονολογικά και καταλήγει σε κάθε κεφάλαιο σε μια ανθολογία. Δίνοντας έμφαση στο παράδειγμα, από το οποίο συνάγεται το όλον, η μελέτη αυτή είναι προφανές ότι δεν έχει θεωρητικό προσανατολισμό, με όλα τα καλά και τα κακά που αυτό συνεπάγεται. Δεν στηρίζεται δηλαδή σε μια θεωρητική τοποθέτηση περί συναίρεσης των τεχνών ή περί των συνεχειών και των ασυνεχειών των συγκεκριμένων ρευμάτων. Αποτέλεσμα συστηματικής δουλειάς όμως, συνιστά μια ανεκτίμητη δεξαμενή πληροφοριών για την ανάπτυξη των εν λόγω τάσεων ανά τον κόσμο.

Στο πλαίσιο αυτό, έχει ιδιαίτερη σημασία η αναφορά στην ελληνική ομάδα της οπτικής ποίησης, που συγκροτείται από το 1981 και περιλαμβάνει μια πλειάδα ποιητών, τον Δημοσθένη Αγραφιώτη, τον Τηλέμαχο Χυτήρη, την Ερση Σωτηροπούλου, τη Νατάσα Χατζιδάκη, τον Μιχαήλ Μήτρα, τον Στάθη Χρυσικόπουλο, τη Γιούλια Γαζετοπούλου, την Αλεξάνδρα Κατσιάνη, τον Κύριλλο Σαρρή, τον Θανάση Χόνδρο, τη Σοφία Μαρτίνου τον Κωστή Τριανταφύλλου (έργα του οποίου ανθολογούνται). Η αναφορά αυτή από τη μια πιστοποιεί τη δυναμική μιας τάσης της ελληνικής «πειραματικής» ποίησης. Κι από την άλλη, αναδεικνύει το γεωγραφικό εύρος που καλύπτουν τα πειραματικά αυτά κινήματα - θέτοντας έτσι πιεστικά το ερώτημα της ερμηνευτικής τους, με επίγνωση ότι η άρνηση του νοήματος στον μοντερνισμό δεν είναι παρά δόλος για την ενίσχυσή του.

Οι νέες τεχνολογίες

Σε επίπεδο πιο θεωρητικό, υπάρχουν κάποιες πολύ σωστές επισημάνσεις, με τις οποίες δεν μπορεί κανείς παρά να συμφωνήσει, όπως αυτή που αφορά τον ρόλο των τεχνολογιών στην εξέλιξη της τέχνης γενικώς και των τεχνολογιών γραφής στην ποίηση. Το παράδειγμα του Απολλιναίρ και εν γένει της μοντερνιστικής ποιητικής πρωτοπορίας των αρχών του αιώνα είναι εύστοχο και η κυβερνοποίηση όντως αποτελεί την απόληξη, σήμερα, μιας πολύ μακράς διαδικασίας συνδυασμού των τεχνών και ανοίγματος του έργου τέχνης. Υπάρχουν όμως και σημεία που γεννούν απορίες. Στο εισαγωγικό σημείωμα λόγου χάρη, ορίζεται η πειραματική ποίηση ως η ποίηση που ερευνά τη γλώσσα και αναδέχεται την επιστήμη, σε αντιπαράθεση προς την ποίηση που επανέρχεται σε μορφές του παρελθόντος και τις συνεχίζει.
Διερωτάται λοιπόν εύλογα κανείς: η μη-πειραματική ποίηση δηλαδή, υπό την έννοια αυτή, δεν εστιάζει στη γλώσσα ή συνολικά αδυνατεί να αναδεχτεί και να επεξεργαστεί την επιστήμη; Ποια είναι τα ακριβή όρια μεταξύ της πειραματικής και της μη-πειραματικής ποίησης; Προφανώς, μια τέτοια θεωρητική συζήτηση και απαραίτητη και ενδιαφέρουσα θα ήταν. Από την άλλη, μιλώντας για τον Μαλλαρμέ και την προδρομική θέση που κατέχει ως προς την πειραματική αυτή ποίηση με το έργο του «Ενα ρίξιμο απ' τα ζάρια ποτέ να καταργήσει δεν πρόκειται το τυχαίο», πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας πολλές παραμέτρους, που ενδεχομένως προσανατολίζουν σε διαφορετικές ερμηνείες. Οσο για τη νομιμοποίηση που προσφέρει ο Ντονγκύ στην πειραματική ποίηση δηλώνοντας ότι η είναι η πραγματική ποίηση του 20ού αιώνα, είναι εξίσου κατανοητή όσο και απορριπτέα στην υπερβολή της.
Δεν θα μπούμε στη συζήτηση των αναπόδραστων σφαλμάτων ή ελλείψεων που εμπεριέχει μια τέτοια δουλειά και που ενδεχομένως θα επισημανθούν από τους άμεσα ενδιαφερομένους στις διάφορες χώρες. Αλλωστε, είναι γνωστό ότι οι παράφορες αιτιάσεις εναντίον ανάλογων μελετών-ανθολογιών δεν είναι πάντα ανυστερόβουλες αφενός και σπανίως αναιρούν την αξία των έργων. Θα σταθούμε στο πιο σημαντικό: στο εύρος της τεκμηρίωσης που ανάγει το εν λόγω πόνημα σε σημαντικό βιβλίο αναφοράς στο πεδίο το οποίο εξετάζει.

(*) Jacques Donguy, Poesies experimentales. Zone numerique (1953-2007)
εκδ. Les presses du reel
----------------------------------------
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_2_15/06/2008_273703
(πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 15-06-08)

 




 
     Συσχετιζόμενοι Σύνδεσμοι
· Περισσότερα για ?λλη Ελλάδα
· Νέα administrator


Πιο δημοφιλής είδηση για ?λλη Ελλάδα:
Οι βρώμικες παραλίες της Αττικής


     Article Rating
Average Score: 0
Αριθμός Ψήφων: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


     Επιλογές

 Εκτύπωση αρχικής σελίδας Εκτύπωση αρχικής σελίδας


"Γενεαλογία της «πειραματικής» ποίησης" | Κωδικός Εισόδου / Δημιουργία Λογαριασμού | 0 Παρατηρήσεις
Οι παρατηρήσεις είναι ιδιοκτησία του αποστολέα. Δεν ευθυνόμαστε για το περιεχόμενο τους.

Δεν επιτρέπεται η αποστολή σχολίων για τους Ανώνυμους Χρήστες. Παρακαλώ γραφτείτε πρώτα στην υπηρεσία.




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Παραγωγή Σελίδας: 0.03 Δευτερόλεπτα