Welcome to eyploia.aigaio-net.gr!

     On Line Πλοία
Για να δείτε τα πλοία
On line στο Αιγαίο
πατήστε εδώ.

     Ανακοίνωση
 ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ
Για να σωθεί η Σαντορίνη
και το Αιγαίο από
την τοξική βόμβα βυθού
Sea Diamond

 SIGN the PETITION
and help protect Santorini
and the Aegean Sea
from toxic dangers
 


     Κατηγορίες
?γρια Ζωή
Αεροδρόμια Λιμάνια
Αιολικά Πάρκα
Αλιεία
Ανανεώσιμες Π. Ε.
Απόβλητα
Απορ/τα-Ανακύκλωση
Απόψεις-Ιδέες
Βιοτοποι/βιοπ/λότητα
?γρια Ανάπτυξη
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Δάση
Διάνοιξεις Δρόμων
Διατροφή
Διάφορα
Δίκτυο
Εκδηλώσεις-Ενημέρωση
Ενέργεια
Έρωτας και Αιγαίο
Θάλασσα-Ακτές
Κεραίες
Κλίμα
Κοινωνία Πολιτών
Κτηνοτροφία
Κυνήγι
Μ.Μ.Ε.
Νερό
Οικολογική Γεωργία
Παραδοσιακοί Οικισμοί
Περιβάλλον
Πολιτισμός
Ρύπανση
Συγκοινωνία
Τουρισμός
Φίλοι των ζώων
Φυσικοί Πόροι
Χωροταξία

     Νησιά


     Επιλογές
·Θέματα
·Αρχείο ?ρθρων

·1ο Τεύχος
·2ο Τεύχος
·3ο Τεύχος
·4ο Τεύχος
·5ο Τεύχος
·6ο Τεύχος
·7ο Τεύχος
·8ο Τεύχος
·9ο Τεύχος
·10ο Τεύχος
·11ο Τεύχος
·12ο Τεύχος
·13ο Τεύχος
·14ο Τεύχος
·15ο Τεύχος
·16ο Τεύχος
·17ο Τεύχος
·18ο Τεύχος
·19ο Τεύχος
·20ο Τεύχος
·21ο Τεύχος
·22ο Τεύχος

     Who's Online
Υπάρχουν επί του παρόντος 10 Επισκέπτης(ες) και 0 Μέλος(η) που είναι συνδεδεμένος(οι)

Είσαστε ανώνυμος χρήστης. Μπορείτε να εγγραφείτε πατώντας εδώ

     Search



     Έπαθλο

Το περιοδικό της Πελοποννήσου


 Χωροταξία: Γενικό Χωροταξικό Σχέδιο: παρατηρήσεις από 10 Μ.Κ.Ο.

?λλη ΕλλάδαΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ επί του σχεδίου Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασµού


H Ελλάδα έχει µείνει υπερβολικά πίσω στον χωροταξικό σχεδιασµό αλλά πλέον αυτός δεν µπορεί να είναι αποκοµµένος από το σχεδιασµό για τη βιωσιµότητα. Στόχος, όµως, δεν είναι να υπάρξει ένα οποιοδήποτε ΓΠΧΣΑΑ, µια και αυτό θα (πρέπει να) είναι κατευθυντήριο εργαλείο για την ανάπτυξη της χώρας τα επόµενα 15-30 χρόνια τουλάχιστον.
Το ΓΠΧΣΑΑ πρέπει να οδηγεί στην κατεύθυνση αλλαγής του σηµερινού αδιέξοδου αναπτυξιακού µοντέλου. Από το σχέδιο απουσιάζει ένα όραµα, για το πως επιθυµούµε να είναι η χώρα µετά από 15-20 χρόνια. Κατά συνέπεια, ουσιαστικά κινείται στους ίδιους άξονες και προσεγγίσεις ενός µοντέλου ανάπτυξης που ευθύνεται για τα προβλήµατα που έχουν δηµιουργηθεί στη χώρα, όπως παραδέχεται στην εισαγωγή του κειµένου ο συντάκτης του. Α. Προβλήµατα του υπό επεξεργασία σχεδίου Το σχέδιο που επεξεργάζεται το ΥΠΕΧΩΔΕ,

1. Βασίζεται σε µη ρεαλιστικές παραδοχές
Ήδη από το προοίµιο του προτεινόµενου σχεδίου γίνεται φανερό πως η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ αρνείται να αντιµετωπίσει µε πολιτική παρρησία την κατάσταση στην οποία θα εκτυλιχθεί το Εθνικό Χωροταξικό. Για παράδειγµα, στο προοίµιο δηλώνεται ότι «εκτιµάται ότιη χώρα µας θα ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της που απορρέουν από το Πρωτόκολλο τουΚιότο και αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την µείωση των εκποµπών αερίων που συµβάλλουν στο φαινόµενο του θερµοκηπίου».
Λαµβάνοντας ως δεδοµένο ότι η χώρα έχει ήδη υπερβεί το δικαίωµα για αύξηση των εκποµπών αερίων του θερµοκηπίου, ενώ παράλληλα συνεχίζεται η πολιτική πριµοδότησης κλιµατικών ρυπαντών όπως ο λιγνίτης, ο λιθάνθρακας και το πετρέλαιο, αυτή η δήλωση ακούγεται µάλλον ως απολογία παρά ως ρεαλιστική βάση για σχεδιασµό πενταετίας των χρήσεων του εθνικού χώρου.

2. Αγνοεί βασικές Κοινοτικές πολιτικές και είναι προσκολληµένο σε ξεπερασµένες αντιλήψεις για την ανάπτυξη.
Δεν έχουν ενσωµατωθεί σε αυτό η ευρωπαϊκή «πολιτική της Λισσαβόνας» για τη βιωσιµότητα αλλά και άλλες ειδικές πολιτικές. Σε µια εποχή όπου η πληροφορική για παράδειγµα, οι οικολογικές ενότητες, η ποιότητα ζωής και οι φυσικές περιοχές, η ένταση του ανέµου ή η δυνατότητα παραγωγής καυσίµων από βιοµάζα διαµορφώνουν νέα κριτήρια και συγκριτικό πλεονέκτηµα για την οικονοµική και κοινωνική ανάπτυξη, το σχέδιο ΚΥΑ παραµένει προσκολληµένο σε έννοιες της δεκαετίας του ‘50 και του ‘60.
Χαρακτηριστικό παράδειγµα είναι η πρόταση των 9 κύριων αξόνων ανάπτυξης, (άρθρο5,2) που καθορίζονται αποκλειστικά µε βάση τους οδικούς άξονες, τα λιµάνια και τα αεροδρόµια. Τόσο στο προοίµιο, όσο και στην εξειδίκευσή του, το προτεινόµενο σχέδιο υποβαθµίζει την υποχρέωση της χώρας για εφαρµογή πολιτικών της ΕΕ µε σαφή χωρική διάσταση, όπως η Οδηγία Πλαίσιο για το Νερό και οι Οδηγίες για τους Οικοτόπους και για τα Πουλιά. Αγνοεί επίσης τις κατευθύνσειςτου σχεδίου Οδηγίας για τη Θαλάσσια Στρατηγική και της επικοινωνίας της Επιτροπής προς το Συµβούλιο «Ολοκληρωµένη διαχείριση της παράκτιας ζώνης: µία στρατηγική για την Ευρώπη» (COM/00/547).

3. Αγνοεί την κλιµατική αλλαγή.
Οι φυσικοί πόροι και ο φυσικός χώρος δεν αντιµετωπίζονται ως υποκείµενοι στην απειλή της κλιµατικής αλλαγής. Έτσι, δεν δίνεται προτεραιότητα στην αυξηµένη προστασία των υδάτινων και δασικών οικοσυστηµάτων, ούτε γίνεται τουλάχιστον µνεία στην ανάγκη σχεδιασµού της προσαρµογής τους στις νέες κλιµατικές συνθήκες. Τέλος, δεν αποτυπώνει καµία δέσµευση ή τουλάχιστον πολιτική κατεύθυνση για απεξάρτηση της χώρας από τα ορυκτά καύσιµα.

4. «Φωτογραφίζει» µεγάλα έργα
Ειδικές αναφορές γίνονται στα εξής µεγάλα και αµφίβολης αποτελεσµατικότητας έργα: εκτροπή του Αχελώου, διαµετακοµιστικό λιµάνι Τυµπακίου (φαίνεται στον Χάρτη 6.2),αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, άλλα λιµάνια που δεν έχουν ακόµα υποβληθεί σε διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, εκτεταµένους οδικούς άξονες, και άλλα.

6. Υποβαθµίζει τις προοπτικές απεξάρτησης των νησιών από Αθήνα-Θεσσαλονίκη
Ενδεικτικά αναφέρουµε ότι στο άρθρο 5.Γ. «Κύριοι άξονες ανάπτυξης» όλοι οι άξονες αφορούν την ηπειρωτική χώρα, πλην του ?ξονα Κρήτης που αναπτύσσεται κατά µήκος του βόρειου οδικού άξονα της µεγαλονήσου.
Αγνοείται έτσι παντελώς οποιαδήποτε περίπτωση διαµόρφωσης αξόνων ανάπτυξης στο Ανατολικό, Κεντρικό και Νότιο Αιγαίο, στο πλαίσιο των οποίων θα διευκολυνόταν η ενίσχυση τοπικών δικτύων ακτοπλοϊκής σύνδεσης.
Αυτή η αναπτυξιακή ανισοκατανοµή και εξάρτηση από τα γνωστά µεγάλα αστικά κέντρα που τελικά απειλεί να βυθίσει τα νησιά σε µεγαλύτερη αποµόνωση, φαίνεται ξεκάθαρα στον «Χάρτη 8.1:Πολυκεντρική και ισόρροπη χωρική ανάπτυξη».

7. Αγνοεί προκλητικά το φυσικό περιβάλλον
Οι προβλέψεις που παρατίθενται στα κεφάλαια για το φυσικό περιβάλλον και τους υδάτινους πόρους εξαντλούνται σε απλή αναφορά των ήδη ισχυουσών υποχρεώσεων της χώρας για τις προστατευόµενες περιοχές, όπως για παράδειγµα η έγκριση των µελετών κήρυξης ζωνών προστασίας. Θυµίζουµε δε ότι λόγω της µη υλοποίησης αυτών των υποχρεώσεων, σε πολλές περιπτώσεις η χώρα µας έχει καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Έτσι, για περιπτώσεις όπως η κατάργηση και αποκατάσταση των ΧΑΔΑ σαφώς δεν αρκεί η απλή αναφορά στην υποχρέωση, αλλά πρέπει απαραιτήτως στο Εθνικό Χωροταξικό να υπάρξει εξειδίκευση πολιτικών και µέτρων επίτευξης των ήδη δεσµευτικών στόχων. Το σχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ δεν λαµβάνει καµία απολύτως πρόνοια για την προστασία του φυσικού χώρου και των φυσικών πόρων από τις αναπτυξιακές πιέσεις που εισηγείται. Ειδικά όσον αφορά στην προστασία των προστατευόµενων περιοχών Natura 2000 και του δασικού και του παράκτιου χώρου που δέχεται τη µεγαλύτερη πίεση για ασχεδίαστη τουριστική και παραθεριστική εκµετάλλευση, δεν περιλαµβάνεται καµία απολύτως ρύθµιση για προστασία και άµεση αποµάκρυνση των αυθαιρέτων.

8. Αυτοαναιρείται
Ο βασικός στόχος ενός Εθνικού Χωροταξικού Πλαισίου είναι να «βάλει τάξη στον χώρο». Προβλέψεις όπως η συνέχιση του δικαιώµατος για εκτός σχεδίου δόµηση, η άµεση πολεοδόµηση όπου υπάρχει ζήτηση και η κατά περίπτωση εξέταση αντιµε-τώπιση επενδυτικών σχεδίων (άρθρο 12) ανοίγουν τους ασκούς του Αιόλου για πρακτική κατάργηση κάθε ρύθµισης προστασίας του φυσικού χώρους και κάθε έννοιας χωροταξίας.

9. Δεν προβλέπει σαφείς µηχανισµούς υλοποίησης
Το σχέδιο κινείται σε επίπεδα αοριστίας, καθώς δεν περιλαµβάνει σαφή χρονοδιαγράµ-µατα και µηχανισµούς υλοποίησης, ειδικά σε ζητήµατα συγκρουσιακά, όπως η κατεδάφιση των τελεσίδικα αυθαιρέτων και η έστω και σταδιακή κατάργηση της εκτός σχεδίου δόµησης. Παράλληλα, λείπει και η οποιαδήποτε ιεράρχηση των ήδη γενικόλογων προτεραιοτήτων.

Β. Απαραίτητες τροποποιήσεις

- Ρητή αναφορά στις Οδηγίες 2000/60/ΕΚ, 92/43/ΕΟΚ και 70/409/ΕΚ, καθώς και στις αντίστοιχες πολιτικές της ΕΕ για την προστασία του θαλάσσιου και παράκτιου περιβάλλοντος.

- Ρητή αναφορά στην ανάγκη µείωσης των εκποµπών αερίων του θερµοκηπίου από τις προτεινόµενες πολιτικές για τις µεταφορές

- Ρητή αναφορά στις επιπτώσεις της κλιµατικής αλλαγής και στην ανάγκη για αυξηµένη προστασία των υδάτινων και δασικών πόρων και προσαρµογής των φυσικών οικοσυστηµάτων στις αναµενόµενες επιπτώσεις των νέων κλιµατικών συνθηκών.

- Ρητή αναφορά στην ανάγκη διευκόλυνσης της χωροθέτησης υποδοµών ΑΠΕ και περιγραφή του πλαισίου που θα εξειδικευθεί µε το Ειδικό Χωροταξικό για τις ΑΠΕ. Προτεραιότητα στη χωροθέτηση υποδοµών ΑΠΕ στις περιοχές Αττικής και Θεσσαλονίκης.

- Πρόβλεψη για τήρηση κανόνων βιοκλιµατικής αρχιτεκτονικής σε όλα τα νέα κτίρια του δηµοσίου τοµέα.

- ?µεση κατάργηση της εκτός σχεδίου δόµησης στις προστατευόµενες περιοχές του δικτύου Natura 2000

- Οριοθέτηση παρόχθιας ζώνης 150 µέτρων (εκτός και ειδικές µελέτες προβλέπουν µεγαλύτερη) σε όλους τους ποταµούς και τις λίµνες της χώρας, και οριοθέτηση της έκτασης όλων των τύπων υδάτινων συστηµάτων (πχ υγρότοποι, υδατορέµατα, κλπ), στην οποία θα απαγορεύεται παντός είδους οικοδοµική δραστηριότητα, πλην όσων κρίνονται αναγκαίες για την προστασία αυτών των ευπαθών οικοσυστηµάτων καθώς και χρήσης αγρο-χηµικών.

- Σταδιακή και µε σαφές χρονοδιάγραµµα δεκαετίας για κατάργηση της εκτός σχεδιου δόµησης στο σύνολο της επικράτειας- Ξεκάθαρο χρονοδιάγραµµα ολοκλήρωσης του Εθνικού Κτηµατολογίου και Δασολογίου-Δασικών Χαρτών

- Αφαίρεση κάθε αναφοράς σε προβληµατικά µεγάλα έργα, όπως η εκτροπή του Αχελώου, και σε έργα που δεν έχουν υποβληθεί σε διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

- Διατύπωση συγκεκριµένων µέτρων αντιµετώπισης του προβλήµατος των αυθαιρέτων παλιάς και νέας γενιάς. Προτείνεται η πρόβλεψη για δηµιουργία κεντρικής υπηρεσίας κατεδάφισης αυθαιρέτων, σύµφωνα και µε τη σχετική εισήγηση του Γενικού Επιθεωρητή Δηµόσιας Διοίκησης (Ετήσια Έκθεση 2006, Μάιος 2007).

–Ρητή υποχρέωση της Διοίκησης για διαµόρφωση ενός αξιόπιστου, µε επιστηµονικά κριτήρια και προϋποθέσεις δοµηµένου χρονοδιαγράµµατος ενεργειών για τη χωροθέτηση σύγχρονων εγκαταστάσεων διαλογής, ανακύκλωσης, κοµποστοποίησης και εν τέλει ταφής των απορριµµάτων.

- Ρητή αναφορά στην απαγόρευση µέσα στο 2008 της περαιτέρω λειτουργίας των χιλιάδων χώρων ανεξέλεγκτης απόρριψης απορριµµάτων και διατύπωση αστικών και ποινικών ευθυνών για τους ΟΤΑ που δεν συµµορφώνονται.

- Ρητή κατεύθυνση για ολοκληρωµένο σχέδιο αναβάθµισης του σιδηροδροµικού δικτύου της χώρας, µε προτεραιότητα στην ανάπτυξη της «σιδηροδροµικής Εγνατίας» και ειδική µνεία στην ανάγκη σιδηροδροµικής διασύνδεσης µε την Αλβανία.

- Ειδική µνεία στην υποχρέωση διάρθρωσης δικτύου ποδηλατοδρόµων στα µεγάλα αστικά κέντρα και παράλληλα µε σηµαντικούς οδικούς άξονες, µε βάση συγκεκριµένους ποσοτικούς στόχους και χρονοδιαγράµµατα για κάθε περιοχή. Θα πρέπει επίσης, να διασφαλίζεται ότι όλα τα ΜΜΜ θα διευκολύνουν τη συνδυασµένη µεταφορά µε ποδήλατο.

Γ. Ζητάµε

• Από τους βουλευτές:
 
Να καταψηφίσουν την πρόταση νόµου, αν προηγουµένως δεν υποβληθεί σε σοβαρές και επί της ουσίας αλλαγές, προς την κατεύθυνση των προαναφερόµενων απαραίτητων τροποιήσεων.

• Από το ΥΠΕΧΩΔΕ: Να αποσύρει το σχέδιο Εθνικού Χωροταξικού, το οποίο θεωρούµε επικίνδυνο για το περιβάλλον και για την πορεία της χώρας προς µια πραγµατικά αειφόρο ανάπτυξη.

Δ. Δηλώνουµε

Οι δέκα περιβαλλοντικές οργανώσεις δηλώνουµε σαφώς ότι θεωρούµε το Εθνικό Χωροταξικό ως κορυφαίο εργαλείο προστασίας του περιβάλλοντος και ρύθµισης των παραγωγικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων στον φυσικό χώρο. Θα σταθούµε στο πλευρό της οποιασδήποτε πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος που θα κινήσει διαδικασίες διαµόρφωσης ενός επιστηµονικά άρτιου Εθνικού Χωροταξικού µέσα από ανοιχτές διαδικασίες διαβούλευσης.




 
     Συσχετιζόμενοι Σύνδεσμοι
· Περισσότερα για ?λλη Ελλάδα
· Νέα administrator


Πιο δημοφιλής είδηση για ?λλη Ελλάδα:
Οι βρώμικες παραλίες της Αττικής


     Article Rating
Average Score: 5
Αριθμός Ψήφων: 1


Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


     Επιλογές

 Εκτύπωση αρχικής σελίδας Εκτύπωση αρχικής σελίδας


"Γενικό Χωροταξικό Σχέδιο: παρατηρήσεις από 10 Μ.Κ.Ο." | Κωδικός Εισόδου / Δημιουργία Λογαριασμού | 0 Παρατηρήσεις
Οι παρατηρήσεις είναι ιδιοκτησία του αποστολέα. Δεν ευθυνόμαστε για το περιεχόμενο τους.

Δεν επιτρέπεται η αποστολή σχολίων για τους Ανώνυμους Χρήστες. Παρακαλώ γραφτείτε πρώτα στην υπηρεσία.




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Παραγωγή Σελίδας: 0.03 Δευτερόλεπτα