Welcome to eyploia.aigaio-net.gr!

     On Line Πλοία
Για να δείτε τα πλοία
On line στο Αιγαίο
πατήστε εδώ.

     Ανακοίνωση
 ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ
Για να σωθεί η Σαντορίνη
και το Αιγαίο από
την τοξική βόμβα βυθού
Sea Diamond

 SIGN the PETITION
and help protect Santorini
and the Aegean Sea
from toxic dangers
 


     Κατηγορίες
¶γρια Ζωή
Αεροδρόμια Λιμάνια
Αιολικά Πάρκα
Αλιεία
Ανανεώσιμες Π. Ε.
Απόβλητα
Απορ/τα-Ανακύκλωση
Απόψεις-Ιδέες
Βιοτοποι/βιοπ/λότητα
¶γρια Ανάπτυξη
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Δάση
Διάνοιξεις Δρόμων
Διατροφή
Διάφορα
Δίκτυο
Εκδηλώσεις-Ενημέρωση
Ενέργεια
Έρωτας και Αιγαίο
Θάλασσα-Ακτές
Κεραίες
Κλίμα
Κοινωνία Πολιτών
Κτηνοτροφία
Κυνήγι
Μ.Μ.Ε.
Νερό
Οικολογική Γεωργία
Παραδοσιακοί Οικισμοί
Περιβάλλον
Πολιτισμός
Ρύπανση
Συγκοινωνία
Τουρισμός
Φίλοι των ζώων
Φυσικοί Πόροι
Χωροταξία

     Νησιά


     Επιλογές
·Θέματα
·Αρχείο ¶ρθρων

·1ο Τεύχος
·2ο Τεύχος
·3ο Τεύχος
·4ο Τεύχος
·5ο Τεύχος
·6ο Τεύχος
·7ο Τεύχος
·8ο Τεύχος
·9ο Τεύχος
·10ο Τεύχος
·11ο Τεύχος
·12ο Τεύχος
·13ο Τεύχος
·14ο Τεύχος
·15ο Τεύχος
·16ο Τεύχος
·17ο Τεύχος
·18ο Τεύχος
·19ο Τεύχος
·20ο Τεύχος
·21ο Τεύχος
·22ο Τεύχος

     Who's Online
Υπάρχουν επί του παρόντος 8 Επισκέπτης(ες) και 0 Μέλος(η) που είναι συνδεδεμένος(οι)

Είσαστε ανώνυμος χρήστης. Μπορείτε να εγγραφείτε πατώντας εδώ

     Search



     Έπαθλο

Το περιοδικό της Πελοποννήσου


 Χωροταξία: Σύρος 2003, Παντού στο νησί φυτρώνουν παράνομοι δρόμοι

ΣύροςΟι διανοίξεις δρόμων από ιδιώτες απαγορεύονται ρητώς, και διώκονται ποινικά και διοικητικά με βάση τις διατάξεις του νόμου 1650/1985 περί προστασίας του περιβάλλοντος. Σύμφωνα με την 4033/1998  απόφαση του ΣτΕ η οποία αφορά σε διάνοιξη ή κατάργηση δημοτικών ή κοινοτικών οδών, πρέπει απαραιτήτως να εκπονούνται τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες και να ακολουθείται η διαδικασία προέγκρισης χωροθέτησης και έγκρισης περιβαλλοντικών όρων.

1.  Εδώ και 2-3 χρόνια πωλούνται στη Σύρο μεγάλες ακαλλιέργητες εκτάσεις (σκληρωπά ή σκληρές), κυρίως βουνά, από ντόπιους σε διάφορους αγοραστές, (OFF SHORE εταιρείες, αθηναϊκά κεφάλαια κτλ).

2. Οι αγοραπωλησίες γίνονται, σε χαμηλές τιμές, αφού οι εκτάσεις αυτές δεν έχουν, σχεδόν πάντοτε, δρόμους  και σε πολλές περιπτώσεις ούτε οδούς πρόσβασης.
 
3. Το χαμηλό κόστος απόκτησης δίνει τη δυνατότητα στους αγοραστές να επενδύσουν κεφάλαια σε οικοδόμηση με μεγάλη προσδοκία κέρδους.
 
4. Για την "αξιοποίηση" των μεγάλων αυτών εκτάσεων, διανοίγονται παράνομοι δρόμοι προσπέλασης και κατάτμησης.
 
5. Περαιτέρω οι εκτάσεις αυτές, είτε ταυτόχρονα με την αρχική αγοραπωλησία, είτε μετέπειτα με πωλήσεις προς τρίτους, κατατέμνονται σε επί μέρους μικρότερα τεμάχια, των 4 ή και 2 στρεμμάτων.
 
6. Εκδίδονται παράνομα οικοδομικές άδειες, με συντελεστή δόμησης, όχι επί της αρχικής εκτάσεως, αλλά επί των επί μέρους μικρών τεμαχίων.
 
7. Κατ΄ αυτό τον τρόπο ενεργοποιείται ένας οικονομικός μηχανισμός που παράγει υψηλά κέρδη. Ήτοι η ενιαία αρχική, συνήθως βουνώδης έκταση, π. χ. των 30.000 Ευρώ αξίας, μετατρέπεται σε επί μέρους τεμάχια (οικόπεδα), αξίας έως και 300.000 Ευρώ.
 
8. Για να καταστεί δυνατή η κατάτμηση με την μέθοδο της διάνοιξης παράνομων οδών, (στην ουσία πρόκειται για καλυμμένη ιδιωτική πολεοδόμηση που απαγορεύεται στο νησί) είναι αναγκαία η ενεργητική ή παθητική συνέργια των αρμόδιων κρατικών (κεντρικών ή αποκεντρωμένων) αρχών. Αυτή συνήθως παρέχεται εύκολα, αφού τα μεγάλα περιθώρια κέρδους των αγοραστών, τους δίνουν και  μεγάλα περιθώρια προσβάσεων και ελιγμών στην περιφέρεια και εντός των αρμοδίων ελεγκτικών μηχανισμών. Υπουργεία, Περιφέρεια, Νομαρχία, Δήμοι, Εισαγγελία, ή κλείνουν τα μάτια ή κάνουν πως δεν βλέπουν.
 
9. Ως αποτέλεσμα: Η  ιδιωτική πολεοδόμηση των εκτός σχεδίου περιοχών αυξάνεται ραγδαία από χρόνο σε χρόνο. Βουνά ολόκληρα εξαφανίζονται. Συγκροτήματα οικοδομών εξαπλώνονται σε όλο το νησί, σκαρφαλώνοντας σε κλίσεις πάνω από 35 ή και 40%.  Η φέρουσα ικανότητα του νησιού πλήττεται καίρια στις βασικές της συνιστώσες.  Η Κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική αντικαθίσταται από το "Αθηναϊκό όνειρο" για εξοχικό, με θέα και πισίνα. Το Συριανό τοπίο καταβροχθίζεται αμάσητο. Η Σύρα, γίνεται γρήγορα μια "εξωραϊσμένη" Σαλαμίνα¨ με κερασάκι τα νεοκλασικά της Ερμούπολης.

10. Η αντιπαροχή, που κατέστρεψε την Αθήνα, εμφυτεύεται ως θεσμός και στο νησί (βλέπε: Φοίνικας, Φυρό Λαγγόνι, Αζόλιμνος, Δεντράρα, Χαρασσώνας, Τρία Λαγγόνια, Βώλακας, Δελφίνι, Πλατύ Βουνί).

(*) Η κατάτμηση και η σύνταξη συμβολαίων αγοραπωλησίας προς τον σκοπό της ιδιωτικής πολεοδόμησης απαγορεύεται ρητά από τα άρθρα 1 και  20 του ν. δ 17 Ιουλίου/16 Αυγούστου 1923 και διώκεται ποινικά με βάση το άρθρο 4 παρ. 1 του ν. 651/1977).

Εύπλοια


---------------------------------------------------------------------------------------------------------
19-9-2001


ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
• Υπουργείο Αιγαίου-Γραφείο Γεν. Γραμματέα κ. Δ. Ερηνάκη
• Περιφέρεια Ν. Αιγαίου- Δ/ση ΠΕ. ΧΩ.
• Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας
• Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων

Περιβαλλοντική Ομάδα                                                                Προς:Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση 
Κυκλάδων  ΄΄ΓΑΙΑ΄΄                                                                              Κυκλάδων
Αθ. Κρίνου 11(πρώην Αθηνάς)                                                              Δ/ση Τεχνικών Υπηρεσιών
Ερμούπολη- Σύρος-Τ.Κ. 84100
 Τηλ.: (0281) 84657 – 82747                                                       Α.Π.:68/19-9-2001

ΘΕΜΑ: « Αίτηση για χορήγηση πληροφοριών σχετικά με τα ρέματα στη περιοχή Δελφίνι »
 
Αξιότιμοι κύριοι
Παρακαλούμε όπως μας πληροφορήσετε σχετικά με τα παρακάτω θέματα που αφορούν ρέματα στη περιοχή Δελφίνι:

1) Έχει γίνει διευθέτηση της κοίτης του ρέματος που βρίσκεται αριστερά του δρόμου προς το Δελφίνι; Επιτρέπεται η δόμηση εντός των ρεμάτων; (Φωτ. 1α , 1β )

2) Το ρέμα που καταλήγει στη παραλία του Δεφινιού από τα Χαρτιανά παραμένει χρόνια μπαζωμένο από τον δρόμο πού καταλήγει σε τουριστικά καταλύματα. Κατά πόσο αυτό επιτρέπεται; (Φωτ. 2)

3) Παρά την ακύρωση της έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του νέου δρόμου Κίνι – Δελφίνι από το Συμβούλιο της Επικρατείας μετά από προσφυγή του συλλόγου μας, ο Δήμος ¶νω Σύρου συνεχίζει να διατηρεί το ρέμα μπαζωμένο, στο σημείο όπου ο ΄΄νέος΄΄ διασταυρώνεται με τον παλιό. Κατά πόσο αυτό επιτρέπεται; (Φωτ. 3)

  Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την έγκαιρη και έγκυρη ανταπόκρισή σας στα ερωτήματά μας και παρακαλούμε να μας  ενημερώνετε για τις ενέργειες σας σε τυχόν παρανομίες.
Επισυνάπτουμε φωτογραφικό υλικό και φωτοαντίγραφο του Γ.Ο.Κ – ¶ρθρο 6 (Δόμηση κοντά σε ρέματα).

                                                                                                Με εκτίμηση
                                                                                                  Για το Δ.Σ.
                                                                                         Σαρτζετάκης Γιώργος
                                                                        

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

29 -5-2002


Περιβαλλοντική Ομάδα                                                     Προς:Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση 
Κυκλάδων  ΄΄ΓΑΙΑ΄΄                                                                   Κυκλάδων
Αθ. Κρίνου 11(πρώην Αθηνάς)                                                   υπόψη
Ερμούπολη- Σύρος-Τ.Κ. 84100                                         Αναπληρωτή Νομάρχη                                       
Τηλ.: (0281) 84657 – 82747                                              κ. Δημήτρη Μπάϊλα
e-mail : pokgaia@otenet.gr
Α.Π.: 83/ 29 -5-2002

ΘΕΜΑ:        «Διάνοιξη δρόμου στη περιοχή Αληθινή, νήσου Σύρου»

   Αξιότιμε κύριε Αναπληρωτή Νομάρχη,
Σας ενημερώνουμε ότι διανοίγεται δρόμος από την περιοχή της Αληθινής  με κατεύθυνση βόρεια  και καμία υπηρεσία δεν έχει γνώση του συγκεκριμένου έργου.
Προς το παρόν  η διάνοιξη έχει φτάσει μέχρι την ανεμογεννήτρια και τις εγκαταστάσεις του ΟΤΕ στο Πύργο.
Σας παρακαλούμε , αν γνωρίζετε , να μας ενημερώσετε εάν υπάρχει σχετική άδεια και το βασικότερο Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Τέλος , θα θέλαμε να γνωρίζουμε τους λόγους για τους οποίους πραγματοποιείται αυτή η διάνοιξη και αν προβλέπεται από την Ειδική Χωροταξική Μελέτη της Σύρου.
Σας ευχαριστούμε  εκ των προτέρων και είμαστε πάντα στη διάθεσή σας.
Σας επισυνάπτουμε και σχετικό φωτογραφικό υλικό.

                                                                                                                          
                                                                                                  Με εκτίμηση
                                                                                                    Για το Δ.Σ.
                                                                                            Σαρτζετάκης Γιώργος

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
Υπουργείο Αιγαίου- Γραφείο Γεν. Γραμματέα κ. Ειρηνάκη
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου – Δ/ση  ΠΕ. ΧΩ.
Επιμελητήριο Περιβάλλοντος & Βιωσιμότητας
Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

14-6-2002 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ             ΠΡΟΣ:
ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΄΄ΓΑΙΑ΄΄                          Διευθυντή Υποκαταστήματος
ΟΔΟΣ ΑΘ. ΚΡΙΝΟΥ  11                                                Ο.Τ.Ε. Σύρου                                           
ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ                                                               
Τ.Κ. 84100 ΣΥΡΟΣ
Α.Φ.Μ. 090355796                   
ΤΗΛ. 0281 84657- 0942400588    Α.Π.:86/ 14-6-2002 
e-mail : pokgaia@otenet.gr

ΘΕΜΑ: «Διάνοιξη δρόμου Αληθινή - Πύργος»

Αξιότιμε κύριε Διευθυντά,
Σας παρακαλούμε , αν είναι δυνατόν, να μας ενημερώσετε εγγράφως για τη διάνοιξη του δρόμου, η  οποία πραγματοποιείται μέσα από τις εγκαταστάσεις σας στη περιοχή του Πύργου.
Ο λόγος είναι ότι εκκρεμεί προσφυγή από τη πλευρά μας στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την περίπτωση του αιολικού πάρκου στο Σύριγγα και θέλουμε έγκυρη διαβεβαίωση ότι το προαναφερόμενο έργο (ο δρόμος) εκτελείται από τους αντίδικους , αφού τους έχετε δώσει σχετική άδεια όπως μας πληροφορήσατε τηλεφωνικώς .
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων και είμαστε στη διάθεσή σας.

                                                                                                         Για το Δ.Σ.
                                                                                                Σαρτζετάκης Γιώργος

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
26-6-2002

Περιβαλλοντική Ομάδα                                                     Προς:Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση 
Κυκλάδων  ΄΄ΓΑΙΑ΄΄                                                                   Κυκλάδων
Αθ. Κρίνου 11(πρώην Αθηνάς)                                         υπόψη
Ερμούπολη- Σύρος-Τ.Κ. 84100                                         Αναπληρωτή Νομάρχη                                       
Τηλ.: (0281) 84657 – 82747                                              κ. Δημήτρη Μπάϊλα
e-mail : pokgaia@otenet.gr

Α.Π.: 88/26-6-2002

ΘΕΜΑ:        «Διάνοιξη δρόμων στις περιοχές Αληθινή, Κίνι και Δελφίνι νήσου Σύρου»

   Αξιότιμε κύριε Αναπληρωτή Νομάρχη,
Σας ευχαριστούμε για την παρέμβασή σας, με το υπ’ αριθμ. 1611/13-6-2002 έγγραφό σας και θεωρούμε υποχρέωσή μας  να σας ενημερώσουμε ότι στη διάνοιξη του δρόμου Αληθινή- Πύργος (φωτ. Α1 , Α2) εμπλέκεται η εταιρεία (ΑΙΟΛΙΚΗ ΝΕΩΡΙΟΥ), η οποία εγκαθιστά σήμερα το αιολικό πάρκο στο Σύριγγα.
Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με υπεύθυνους του υποκαταστήματος Ο.Τ.Ε. Σύρου μάθαμε ότι έδωσαν την άδεια στην εν λόγω εταιρεία να περάσουν τα φορτηγά της μέσα από τις εγκαταστάσεις τους στο Πύργο (Έχουμε ήδη ζητήσει έγγραφη διαβεβαίωση).
Έτσι  ο δρόμος έχει ενωθεί με τον παλαιό (φωτ. Β1) όπου έχουν γίνει και οι σχετικές διαπλατύνσεις  (φωτ Β2).
Επίσης, αν είναι δυνατόν, να μας ενημερώσετε για τρία ακόμη θέματα που αφορούν δρόμους:
Α) Τι ακριβώς συμβαίνει με το δρόμο που έχει διανοιχτεί πάνω από τη δεξαμενή του Κινιού
     (φωτ  Γ1)
Β) Ο νέος δρόμος Κίνι-Δελφίνι, ο οποίος σταμάτησε με απόφαση του ΣτΕ , χρησιμοποιήθηκε ως
     δρόμος ΄΄δουλείας΄΄ προκειμένου να ανεγερθεί οικοδομή, που σίγουρα δεν ταιριάζει  δίπλα στο
     παραδοσιακό εκκλησάκι της Αγίας Μαρίνας ( φωτ. Γ2)
Γ) Ο λόφος ( Βουνί) αριστερά του δρόμου που καταλήγει στο Δελφίνι έχει κυριολεκτικά
     τεμαχιστεί από τις διανοίξεις δρόμων (φωτ Δ1, Δ2).
Κατά την άποψή μας, οι συνεχείς και ανεξέλεγκτες  διανοίξεις δρόμων δεν συμβάλουν καθόλου στη βιωσιμότητα και την αειφόρο ανάπτυξη των νησιών μας.
Κλείνοντας, σας υπενθυμίζουμε την από με αρ. πρωτ. 68/ 19-9-2001 επιστολή μας στη οποία δεν λάβαμε έγγραφη απάντηση και σας την επισυνάπτουμε.
Σας ευχαριστούμε και είμαστε στη διάθεσή σας                                                                                         

                                                                            Με εκτίμηση
                                                                              Για το Δ.Σ.
                                                                    Σαρτζετάκης Γιώργος
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

30-8-2002

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ           ΠΡΟΣ:
ΟΜΑΔΑ ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΄΄ΓΑΙΑ΄΄                                     ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ 
Αθ. Κρίνου 11 (πρώην Αθηνάς) 
Τ.Κ. 84100 – Ερμούπολη- Σύρος
Τηλ. (02810)84657- 82747                                      
         81433 – κιν. 0942 400588
Α.Φ.Μ. 090355796                                                           
 e-mail : pokgaia@otenet.gr                                                     Α.Π.:89/ 30-8-2002


ΘΕΜΑ: « Αναπάντητες επιστολές »
 
 Αξιότιμοι κύριοι,
Σας κοινοποιούμε  την από 88/26-6-2002 αίτηση- επιστολή μας προς τον Αναπληρωτή Νομάρχη Κυκλάδων κ. Δημήτρη Μπάιλα , ο οποίος μέχρι σήμερα       30-8-2002  για άγνωστους λόγους δεν μας έχει απαντήσει.

Με λίγα λόγια το ιστορικό της υπόθεσης:
Στις αρχές Μαρτίου 2002 ξεκίνησε διάνοιξη δρόμου στην περιοχή Αγ. Παρασκευή Αληθινής Σύρου, ως δρόμου ΄΄δουλείας΄΄ υποτίθεται, αφού στην περιοχή εκτελούνταν οικοδομικές εργασίες (ανέγερση οικοδομών).
Μέχρι τα τέλη Μαΐου όμως ο δρόμος είχε φτάσει (1km μήκος περίπου) μέχρι τις εγκαταστάσεις του Ο.Τ.Ε. στη περιοχή Πύργος.
Στις 29-5-2002 αποστέλλουμε την πρώτη επιστολή (με Α.Π. 83/29-5-2002) στο κ. Αν/τή Νομάρχη ο οποίος μας απαντά με το 1611/13-6-2002 έγγραφο.
Την επομένη αποστέλλουμε την 86/14-6-2002  επιστολή προς τη Διεύθυνση του Υποκαταστήματος Ο.Τ.Ε. Σύρου η οποία και δεν απαντήθηκε ποτέ επίσημα.
Μέχρι τις 25-6-2002 ο ΄΄νέος δρόμος΄΄ είχε ολοκληρωθεί, αφού ενώθηκε με τον παλαιό ο οποίος  οδηγεί στις εγκαταστάσεις του Ο.Τ.Ε. από τη πλευρά του παραδοσιακού οικισμού της ¶νω Σύρου.
Έτσι στις 26-6-2002 αποστέλλουμε την αναπάντητη, όπως προαναφέραμε,  επιστολή με αρ. πρωτοκόλλου 88 όπου θίγουμε και  3 (τρεις) ακόμα περιπτώσεις διανοίξεων δρόμων. Στην ίδια επιστολή επισυνάπτουμε,  υπενθυμίζοντας  στον κ. Αν/τή Νομάρχη ,  μια παλαιότερη (υπ’ αριθμ. 68/19-9-2001),  η οποία και αυτή παραμένει αναπάντητη και αφορά κάποια ρέματα στη περιοχή Δελφίνι Δήμου ¶νω Σύρου, παρά την εντολή του προς τον Προϊστάμενο της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών (σας  κοινοποιούμε και τη συγκεκριμένη εντολή).      
Πληροφοριακά:
• Ο λόγος που μας έκανε να απευθυνθούμε κατευθείαν στον κ. Αναπληρωτή Νομάρχη ήταν ότι καμία υπηρεσία δεν γνώρισε για τον δρόμο Αληθινή – Πύργος ( προηγουμένως είχαμε απευθυνθεί προφορικά σε υπεύθυνες υπηρεσίες προκειμένου να συντάξουμε σχετικό έγγραφο).
• Όταν ολοκληρώθηκε, σχεδόν, ο παραπάνω δρόμος, έφτασαν και τα πρώτα φορτηγά με τα εξαρτήματα των ανεμογεννητριών όπου η ΑΙΟΛΙΚΗ Α.Ε. σήμερα έχει εγκαταστήσει βορειότερα, στη περιοχή Σύριγγας Δήμου ¶νω Σύρου (περιοχή NATURA και Σημαντική Περιοχή για τα Πουλιά ).
• Ίσως η διάνοιξη έγινε μετά από συμφωνία των ιδιοκτητών της γης με την παραπάνω εταιρία, ώστε αργότερα (ήδη συμβαίνει σήμερα) να ΄΄κοπούν΄΄ οικόπεδα.
• Για το τμήμα του δρόμου   (60 μέτρων περίπου) που ενώνει το ΄΄νέο΄΄ με το παλαιό (έγγραφο 88/26-6-2002 , φωτ Β1) , έχει κατατεθεί μήνυση από τη Διεύθυνση Δασών Νομού Κυκλάδων.
• Όσον αφορά το 3Ο (τρίτο) θέμα στην 68/19-9-2001 επιστολή μας , ο κ. Αν/της Νομάρχης μας είχε αναφέρει τηλεφωνικά ότι λόγω της απόφασης του ΣτΕ για το νέο δρόμο Κίνι- Δελφίνι,  δεν μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις στο ρέμα . Παρ’ αυτά,  το ρέμα μετά την προαναφερόμενη απόφαση έχει ανοιχτεί και κλειστεί τουλάχιστον  από 1 ( μία) φορές και ο δρόμος χρησιμοποιείται συνεχώς από την διάνοιξή του  μέχρι σήμερα για τη διέλευση φορτηγών και μπετονιέρων . Στο χάρτη δεν υπάρχει σχετική σημείωση. Η τοποθεσία (φωτ 3) πάντως, είναι περίπου ανάμεσα στο εκκλησάκι της Αγ. Μαρίνας και το λόφο Βουνί.
Ε1:
Περιέχει όσα έγγραφα συλλέξαμε από τις διάφορες υπηρεσίες και αφορούν τη διάνοιξη δρόμου Αληθινή – Πύργος καθώς και την αναπάντητη επιστολή μας προς τον Δ/τη Υπ/τος Ο.Τ.Ε. Σύρου.
Ε2:
Περιέχει όσα έγγραφα  συλλέξαμε από τις διάφορες υπηρεσίες και αφορούν το δρόμο πάνω από τη δεξαμενή, που χρησιμεύει για την ύδρευση του Κινίου , στη θέση Αγ. Γεώργιος. Υπάρχουν η ένσταση του Αν/τη Νομάρχη , η ανάκληση της ένστασης από τον Νομάρχη κ. Παναγιώτη Ρήγα καθώς και παλαιότερο φωτογραφικό υλικό.
Σήμερα στο συγκεκριμένο δρόμο έχουν κατασκευαστεί και άλλοι σε ακτινωτή διάταξη, αφού όπως πληροφορηθήκαμε στην έκταση των 52.100,00 τ.μ. πρόκειται να κατασκευαστούν 33 ( τριάντα τρία ) μπαγκαλόου (bungalow).Έχουν εκδοθεί (εγκριθεί)  και οι σχετικές άδειες από η Πολεοδομία και σύντομα θα  ζητήσουμε αντίγραφα  αυτών με αίτηση μας.  
Χάρτης:
Στο  χάρτη είναι σημειωμένες οι περιοχές που αναφέρονται στις επιστολές μας .
Με κίτρινο των δρόμων και με μοβ  των ρεμάτων.
   Παρακαλούμε, αν είναι δυνατόν, να μεσολαβήσετε προκειμένου να απαντηθούν τα ερωτήματα που θέτουμε στις επιστολές τις οποίες σας κοινοποιούμε (υπ’ αριθμ. 68/19-9-2001, 83/29-5-2002 και 88/26-6-2002) και να διερευνήσετε αν υπάρχουν τυχόν παρανομίες σε κάθε μία περίπτωση ξεχωριστά. Επίσης, αν είναι δυνατόν, να παρέμβετε προκειμένου να  απαντηθεί και η 86/14-6-2002 επιστολή μας. 
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων και είμαστε στη διάθεσή σας για τυχόν περαιτέρω διευκρινίσεις . 
                                                                           Με εκτίμηση
                                               Για τη Περιβαλλοντική Ομάδα Κυκλάδων ΄΄ΓΑΙΑ΄΄
                                                                    Σαρτζετάκης Γιώργος
                                                                          Πρόεδρος Δ.Σ.
     

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

11.11.2002

ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
ΑΒΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ

      Αρ.πρωτ.: 17079/03.09.02
      Αρ.εγγρ.: 17079.2
      Χειριστές: N.Βίττης
                        Κ. Βλάχου
                 ?7289612, 7289615
      Ημερομηνία: 11.11.02
Κύριο
Παναγιώτη Ρήγα
Νομάρχη Κυκλάδων
Γραφείο Νομάρχη
Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων
Ερμούπολη, 84100
Σύρος

Κοινοποιήσεις:
1. προς  Δ/νση Πολεοδομίας & Περιβάλλοντος
Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων
Ερμούπολη, 84 100
Σύρος
2. προς Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών
Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων

Θέμα: Διανοίξεις δρόμων στις περιοχές Αληθινή, Κίνι και Δελφίνι νήσου Σύρου. Καταπάτηση ρεμάτων στην περιοχή Δελφίνι.

         Κύριε Νομάρχη,

    Στο Συνήγορο του Πολίτη κατατέθηκε αναφορά με αρ.πρωτ.: 17079/03.09.02 σχετικά με διανοίξεις δρόμων στις περιοχές Αληθινή, Κίνι και Δελφίνι νήσου Σύρου, καθώς και με καταπατήσεις ρεμάτων στην περιοχή Δελφίνι.
    Σύμφωνα με τα στοιχεία της υπόθεσης στις αρχές Μαρτίου 2002 ξεκίνησε διάνοιξη δρόμου στην περιοχή Αγ. Παρασκευής Αληθινής Σύρου, εκτός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως, προκειμένου να εξασφαλιστεί δουλεία διόδου για τη διέλευση φορτηγών της Αιολικής Νεωρίου η οποία εγκαθιστά αιολικό πάρκο στο Σύριγγα και χωρίς να υπάρχει σχετική άδεια.
     Στο υπ’αρ.1611/13.06.02  έγγραφο  από το γραφείο Αναπληρωτή Νομάρχη Κυκλάδων γίνεται επίκληση της παραγράφου 3 του άρθρου 20 του ΝΔ 17.07.23 (ΦΕΚ 228Α/23) στο οποίο γίνεται επίκληση της δυνατότητας σχηματισμού ιδιωτικών οδών για μεταφορά των προϊόντων  σε περιπτώσεις καλλιεργούμενων γηπέδων. Αυτό όμως δεν αναιρεί την αδιαμφισβήτητη υποχρέωση της τήρησης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης σύμφωνα με την ΚΥΑ 69269/90 για διάνοιξη δρόμου εκτός οικισμών και εκτός σχεδίου πόλεως όπως προκύπτει και από την πάγια νομολογία του ΣτΕ .
     Επίσης, στην αναφορά γίνεται λόγος για δρόμο που έχει  διανοιχτεί πάνω από τη δεξαμενή του Κινιού.  Ακόμη καταγγέλλονται διανοίξεις δρόμων στο λόφο Βουνί αριστερά του δρόμου που καταλήγει στο Δελφίνι καθώς και οικοδόμηση εντός του ρέματος.  Το ρέμα που καταλήγει στην παραλία του Δελφινιού από τα Χαρτιανά είναι επίσης μπαζωμένο. Αναφέρεται ότι τμήμα της περιοχής αυτής ανήκει στο δίκτυο Natura 2000, ενώ πρόκειται για περιοχή Σημαντική για τα Πουλιά. 
     Όσον αφορά τη δόμηση κοντά σε ρέματα, ισχύει το άρθρο 6 του νέου κτιριοδομικού  κανονισμού που εγκρίθηκε με την υπ’αρ. 3046/304/30.01.89 ΦΕΚ 59Δ/03.02.89, όπως τροποποιήθηκε με την υπ’αρ. 49977/3068/27.06.89 ΦΕΚ 535Δ/89 με το οποίο «απαγορεύεται απολύτως η δόμηση μέσα στην έκταση που περικλείεται από τις οριογραμμές του ρέματος».  Επίσης το ΣτΕ στην υπ’αρ.4577/98 απόφασή του αναφέρει ότι «εκ της συνταγματικής προστασίας των ρευμάτων συνάγεται ότι το κράτος υποχρεούται να διατηρεί ταύτα εις την φυσικήν των κατάστασιν προς διασφάλισιν της λειτουργίας αυτών ως οικοσυστημάτων, επιτρεπομένης μόνον της εκτελέσεως των απολύτως αναγκαίων έργων διευθετήσεως της κοίτης και των πρανών αυτών προς διασφάλισιν της ελευθέρας ροής των υδάτων, αποκλειομένης δε πάσης αλλοιώσεως της φυσικής των καταστάσεως δι' επιχώσεως ή καλύψεως της κοίτης των, ή τεχνικής επεμβάσεως εις τα σημεία διακλαδώσεώς των».  Σύμφωνα δε με το άρθρο 3, το οποίο παραπέμπει στο παράρτημα της ΥΑ 82819/97 απόφασης και συγκεκριμένα στις παρ. 4 και 5 για τα έργα σε ρέματα απαιτείται η σύνταξη Μ.Π.Ε. είτε πρόκειται για περιοχές εντός σχεδίου πόλεως είτε εκτός σχεδίου.
   Ενεργώντας στο πλαίσιο της διαμεσολαβητικής μας αποστολής  σας παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για το κατά πόσον έχει ακολουθηθεί η προβλεπόμενη από την ΚΥΑ 69269/90 διαδικασία προέγκρισης χωροθέτησης, σύνταξης μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για τη διάνοιξη των ανωτέρω δρόμων και σε περίπτωση που δεν έχει ακολουθηθεί να προχωρήσετε στην επιβολή των  προβλεπόμενων από τα άρθρα 28, 29 και 30 του Ν.1650/86 κυρώσεων. Όσον αφορά τα ρέματα παρακαλούμε να μας γνωρίσετε αν έχει γίνει οριοθέτηση αυτών και σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε για την επαναφορά αυτών στην προτεραία κατάσταση. Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία και παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε πληροφορία.
 
                                                                      Με τιμή
                            Γιάννης Μιχαήλ
    Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη
     
(*)  υπ’αρ.995/2002 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας «το οδικό δίκτυο υπόκειται σε συνολικό σχεδιασμό και διαχείριση τόσο σε επίπεδο εθνικών ή επαρχιακών οδών όσο και σε επίπεδο μονάδας τοπικής αυτοδιοικήσεως προκειμένου για δημοτικές ή κοινοτικές οδούς….σε κάθε περίπτωση τα κριτήρια σχεδιασμού και διαχειρίσεως του οδικού δικτύου πρέπει να είναι σαφή, … απαιτεί για τη σχεδίαση  και τη διαχείριση του βιώσιμου οδικού δικτύου μονάδας ΟΤΑ την προηγούμενη  κατάρτιση μελέτης για τη  χωροθέτησή του καθώς και την έγκριση περιβαλλοντικών όρων… αποκλείονται οι αποσπασματικές και απρογραμμάτιστες πράξεις διαχειρίσεως του οδικού δικτύου, όπως η διάνοιξη και κατάργηση οδών βάσει εντετοπισμένων εκτιμήσεων οι οποίες αποκλίνουν των προεκτεθέντων νομίμων κριτηρίων».

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
25-11-2002

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ           ΠΡΟΣ:
ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΄΄ΓΑΙΑ΄΄                                                    ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ 
Αθ. Κρίνου 11 (πρώην Αθηνάς) 
Τ.Κ. 84100 – Ερμούπολη- Σύρος
Τηλ. (22810)84657- 82747                                      
         81433 – κιν. 0942 400588
Α.Φ.Μ. 090355796                                                           
 e-mail : pokgaia@otenet.gr                                                     Α.Π.:93/ 25-11-2002

ΘΕΜΑ: « Ενημέρωση αναφοράς με αριθμό πρωτοκόλλου: 17079 »
 
 Αξιότιμοι κύριοι,
Με την παρούσα επιστολή , επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε για τα παρακάτω δύο θέματα , τα οποία αφορούν την αναφορά μας.
1)Διάνοιξη δρόμου Αγ. Παρασκευή Αληθινής - Πύργος. 
Στις 17 Νοεμβρίου, μετά από  επίσκεψη στην περιοχή, αντιληφθήκαμε ότι ο δρόμος          χρησιμοποιείται αλλά δεν επικοινωνεί πλέον με τον παλαιό , αφού αποκαταστάθηκε, κατά κάποιο τρόπο,  ο συρμάτινος διχτυωτός φράχτης που περικλείει τις εγκαταστάσεις του Ο.Τ.Ε.
Στο συνημμένο φωτογραφικό υλικό φαίνονται πρόσφατα ίχνη από τροχοφόρο (φωτ. Α1,Α2) , καθώς και μέρος του αποκατεστημένου συρμάτινου διχτυωτού φράχτη των εγκαταστάσεων του Ο.Τ.Ε. , στο σημείο που καταλήγει ο επίμαχος δρόμος από την Αληθινή (φωτ Α3).
Τα υπόλοιπα 60 περίπου μέτρα, που ενώνουν τον επίμαχο δρόμο με τον παλαιό,  εποπτεύονται από την Δασική Υπηρεσία Κυκλάδων. Επειδή από  την εν λόγω υπηρεσία έχει κατατεθεί μήνυση και υπάρχει σχετικός φάκελος, παρακαλούμε όπως μας ενημερώσετε αν θα χρειαστεί να τον ζητήσουμε με σχετική αίτηση.    
2)Διάνοιξη δρόμου στη περιοχή Αγ. Γεώργιος Κινίου, πάνω από τη δεξαμενή του   Κινίου.
Στις 18 Νοεμβρίου , μετά από  επίσκεψη στην περιοχή, αντιληφθήκαμε ότι πραγματοποιούνται εκτεταμένες διανοίξεις δρόμων και χωματουργικές εργασίες.
Στις 21 Νοεμβρίου καταθέτουμε αίτηση στη Διεύθυνση Πολεοδομίας – Τμήμα Περιβάλλοντος (αρ.πρωτ. Δ/σης Πολ/μίας 8692/21-11-02 )  όπου, μεταξύ άλλων θεμάτων,  ζητάμε ενημέρωση  και για τη συγκεκριμένη περίπτωση. 
Σας επισυνάπτουμε φωτοαντίγραφο της αιτήσεώς μας και φωτογραφικό υλικό (Β1,Β2,Β3) , όπου διακρίνεται και η κατασκευή δρόμου πάνω σε ρέμα (φωτ Β4).
Παρακαλούμε όπως μας ενημερώσετε, εάν χρειάζονται Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων  εργασίες τόσο εκτεταμένες , γιατί στα νησιά μας υπάρχουν δεκάδες τέτοια  περιστατικά.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων και είμαστε στη διάθεσή σας για τυχόν περαιτέρω διευκρινίσεις . 

                                                                        Με εκτίμηση
                                                  Για τη Περιβαλλοντική Ομάδα Κυκλάδων ΄
                                                                   Σαρτζετάκης Γιώργος
                                                                          Πρόεδρος Δ.Σ.
     
----------------------------------------------------------------------------------------------------------13-2-2003

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ           ΠΡΟΣ:
ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΄΄ΓΑΙΑ΄΄                                                    ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ 
Αθ. Κρίνου 11 (πρώην Αθηνάς) 
Τ.Κ. 84100 – Ερμούπολη- Σύρος
Τηλ. (22810)84657- 82747                                      
         81433 – κιν. 6974 041297
Α.Φ.Μ. 090355796                                                           
 e-mail : pokgaia@otenet.gr                                                     Α.Π.: 96/ 13-2-2003

ΘΕΜΑ: «Περί αναφοράς με αριθμό πρωτοκόλλου: 17079 »
   Αξιότιμοι κύριοι,
  Παρακαλούμε, αν είναι δυνατόν,  όπως μας ενημερώσετε σχετικά με την εξέλιξη της αναφοράς μας με αριθμό πρωτοκόλλου 17079.
  Συμπληρωματικά , θεωρούμε αναγκαίο να σας καταθέσουμε και τις επιφυλάξεις μας, όσον αφορά την ευαισθησία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων σε σχέση με την διευθέτηση των ρεμάτων , αν λάβουμε υπόψη ότι ο Νομικός Σύμβουλός της εν λόγω Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης,  κ. Χρήστος Καλημέρης , έχει οικοδομήσει οικία με ιδιωτικό ναό μέσα σε ρέμα , στη περιοχή Πλάτανος , Ποσειδωνίας ( φωτ Α1, Α2, Α3 )
  Γεγονός είναι ότι οι δραστηριότητες μέσα στα ρέματα είναι συχνό φαινόμενο. Στη φωτ  Β1    φαίνεται οικία σε ρέμα πλησίον της προαναφερόμενης του κ Χ. Καλημέρη (το ρέμα έχει σχήμα Υ), ενώ στη φωτ  Β2  σε ρέμα ανάμεσα στους οικισμούς Βήσσα και Ποσειδωνία,  ο Δήμος Ποσειδωνίας έχει δημιουργήσει εγκαταστάσεις και πάρκινγκ της υπηρεσίας καθαριότητας.
 Τέλος , πρέπει να σας αναφέρουμε ότι Νομάρχης Κυκλάδων εξελέγη ο κ. Δημήτρης Μπάιλας και αναπληρωτής Νομάρχης ο κ. Νικήτας Γρυπάρης . Ο κ. Παναγιώτης Ρήγας είναι σήμερα  Πρόεδρος του Νομαρχιακού Συμβουλίου Κυκλάδων.  
                                                                        Με εκτίμηση
                                                  Για τη Περιβαλλοντική Ομάδα Κυκλάδων ΄
                                                                        Σαρτζετάκης Γιώργος
                                                                          Πρόεδρος Δ.Σ.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

13-2-2003

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ           ΠΡΟΣ:
ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΄΄ΓΑΙΑ΄΄                                                    ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ 
Αθ. Κρίνου 11 (πρώην Αθηνάς) 
Τ.Κ. 84100 – Ερμούπολη- Σύρος
Τηλ. (22810)84657- 82747                                      
         81433 – κιν. 6974 041297
Α.Φ.Μ. 090355796                                                           
 e-mail : pokgaia@otenet.gr                                                     Α.Π.: 97/ 13-2-2003

ΘΕΜΑ: «Αναπάντητη αίτηση περί αλίευσης βράχων στη θαλάσσια περιοχή της                  
                στη Σύρο»

   Αξιότιμοι κύριοι,
Με την παρούσα επιστολή μας επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε για το παρακάτω περιστατικό:
 Το καλοκαίρι του 2002, ένας πλωτός γερανός ξεκίνησε εργασίες αλίευσης βράχων στην θαλάσσια περιοχή του όρμου του Φοίνικα Σύρου και συγκεκριμένα  πλησίον ακρωτηρίου ΄΄Ατσιγγανόκαστρον΄΄ . Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του στη περιοχή , μεταφέρθηκε στη περιοχή του όρμου Κινίου , όπου συνέχισε τις εργασίες.
Αμέσως κινητοποιήθηκε ο κ. Κυριάκος Μπούκας , μέλος της Ένωσης Πολιτών Σύρου και συνέταξε αναφορά – καταγγελία προς το Λιμενικό Ταμείο Κυκλάδων και την Κτηματική Υπηρεσία Κυκλάδων ( την απάντηση της οποίας σας επισυνάπτουμε).
Πληροφορίες έλεγαν ότι η αλίευση βράχων πραγματοποιούνταν για την κατασκευή λιμενικών έργων στις περιοχές Φάμπρικα και Αχλάδι (φωτ  Α1 και Β1              αντίστοιχα)
 Στα τέλη Σεπτεμβρίου , αφού το γεγονός μας είχε καταγγελθεί επανειλημμένως, ερχόμαστε σε επαφή με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. Από αρμόδιο γραφείο μας πληροφορούν ότι η αλίευση βράχων επιτρέπεταιι από ένα μόνο σημείο  (περιοχή ) και μόνο αν υπάρχει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) που προβλέπει αυτή τη δραστηριότητα . Έτσι μας πρότειναν να υποβάλλουμε αίτηση προκειμένου οι αρμόδιες υπηρεσίες να μας χορηγήσουν αντίγραφα των Μ.Π.Ε.
 Στις 8 Οκτωβρίου 2002 , υποβάλλουμε σχετική αίτηση στο Λιμενικό Ταμείο Κυκλάδων με αριθμό πρωτοκόλλου της εν λόγω υπηρεσίας  4132/ 8-10-2002 , όπου μέχρι σήμερα παραμένει αναπάντητη. Δυστυχώς, αντίγραφο δεν μπορούμε να σας επισυνάψουμε , διότι την είχαμε συμπληρώσει επιτόπου και χειρόγραφα .
 Σας παρακαλούμε , όπως μεσολαβήσετε προκειμένου να έχουμε μια απάντηση στη προαναφερόμενη αίτησή μας.
  Ενημερωτικά , σας αναφέρουμε τα εξής:
α) Αλίευση βράχων απ’ όσο γνωρίζουμε είχε πραγματοποιηθεί και για την κατασκευή λιμενικού έργου στο Φοίνικα ( φωτ  Γ1 )
β) Ρίψη βράχών (μπάζωμα) και επάνω σε παλαιά εγκαταλελειμμένα τσιμεντένια μπλόκια ,  είχε πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο στην θαλάσσια περιοχή πίσω από Ιερό Ναό της Ευαγγελίστριας των Καθολικών , έξω από το λιμάνι της Ερμούπολής, χωρίς να υπάρχουν οι σχετικές άδειες. Έτσι τουλάχιστον είχαμε πληροφορηθεί από το Λιμεναρχείο Σύρου, οπού και μας παρακάλεσαν να μην προβούμε σε ενέργειες , διότι υπήρχε άμεσος κίνδυνος για τις οικίες τις οποίες η θάλασσα διάβρωνε στα θεμέλια .
 Τέλος , σας επισυνάπτουμε ερώτηση του Βουλευτή Κυκλάδων κ  Ι. Χωματά  προς τους Υπουργούς Εσωτερικών και Εμπορικής Ναυτιλίας και αφορά διάβρωση ακτογραμμής στη νήσο Σαντορίνη, από κατασκευή αλιευτικού καταφυγίου . Είναι προφανής η έλλειψη μελετών η τουλάχιστον σοβαρών μελετών .
 
 Ευχαριστούμε και είμαστε πάντα στη διάθεσή σας.
                                                                         Με εκτίμηση
                                                  Για τη Περιβαλλοντική Ομάδα Κυκλάδων ΄
                                                                       Σαρτζετάκης Γιώργος
                                                                          Πρόεδρος Δ.Σ.
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
25-2-2003

ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
ΑNΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ

Κοιν:
Περιβαλλοντική Ομάδα Κυκλάδων «Γαία»
Αθ. Κρίνου 11
841 00 Ερμούπολη

Θέμα: Εκβραχισμοί στην περιοχή του όρμου Φοίνικα και ρίψη βράχων στις περιοχές Κινίου και Ι.Ν. Ευαγγελίστριας στην Ερμούπολη

Στον Συνήγορο του Πολίτη έχει κατατεθεί αναφορά σχετικά με παράνομους εκβραχισμούς στην περιοχή του όρμου Φοίνικα, θέση «Ατσιγγανόκαστρο» και τη ρίψη βράχων στις περιοχές Κινίου και του Ι.Ν. Ευαγγελίστριας στην Ερμούπολη. Σύμφωνα με το υπ’ αρ. 4561/26-8-2002 έγγραφο της Κ.Υ. Κυκλάδων δεν έχει χορηγηθεί καμία άδεια για την αλίευση βράχων.

Παρακαλούμε να ενημερώσετε τον ΣτΠ, για την ύπαρξη ή μη μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων στη δεύτερη περίπτωση (ρίψη βράχων), για τις ενέργειες της Κ.Υ. Κυκλάδων και του λιμεναρχείου (επιβολή κυρώσεων) και γενικά για τις ενέργειες αποκατάστασης του περιβάλλοντος.

Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία.

Με τιμή
Γιάννης Μιχαήλ
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

7-4-2003
ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
ΑNΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ

Θέμα: α) Διάνοιξη δρόμων και οικοδόμηση σε ρέματα
β) Διάνοιξη δρόμων χωρίς άδεια και χωρίς έγκριση περιβαλλοντικών όρων
γ) Εκβραχισμοί και κατασκευή κυματοθραύστη στη Φάμπρικα, στο Αχλάδι και στο Φοίνικα χωρίς έγκριση περιβαλλοντικών όρων

Σε συνέχεια των συναντήσεων των μελών του επιστημονικού προσωπικού του ΣτΠ, που επισκέφτηκαν τις υπηρεσίες σας στις 28-3-2003, μετά από αυτοψία που διενήργησαν στις 27-3-2003, έχουμε να σας θέσουμε υπόψη τα εξής:
α) Διαπιστώθηκε ότι ρέματα χρησιμοποιούνται κατά κόρον ως αγροτικοί δρόμοι (πχ «δρόμος» από Κίνι προς την περιοχή «Δελφίνι», «δρόμοι» στην περιοχή «Δελφίνι», «οδοί» στο Γαλησσά ) ή δημοτικοί οδοί («οδοί» στο Κίνι, «οδοί» στη Βάρη) οι οποίοι ήταν, σχεδόν όλοι, λίγο ή πολύ πλημμυρισμένοι και καλυμμένοι με τσιμέντο. Η τσιμεντόστρωση, πέρα από την καταστροφή της κοίτης, τον περιορισμό, σε ορισμένες περιπτώσεις, του ανοίγματος του ρέματος και την οπτική υποβάθμιση, περιορίζει την απορρόφηση των υδάτων από το έδαφος με αποτέλεσμα η μεγαλύτερη ποσότητα να καταλήγει στη θάλασσα. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι στις περιοχές του Κινίου και του «Θώλακα» έχουν διανοιχτεί δρόμοι, ο ένας μάλιστα εντός ρέματος, που οδηγούν σε τοποθεσίες ανέγερσης κατοικιών . Για όλες αυτές τις περιπτώσεις, αλλά και για όσες άλλες, έλθουν σε γνώση των υπηρεσιών, είτε αυτεπάγγελτα, είτε κατόπιν καταγγελιών, η Δ.Τ.Υ. οφείλει να ενεργήσει για τη διατήρηση των ρεμάτων.
Για την περίπτωση των κατοικιών στις περιοχές «Θώλακας», Κίνι και «Δελφίνι» η Διεύθυνση Πολεοδομίας οφείλει να διενεργήσει έλεγχο και να αποστείλει αντίγραφα των διαγραμμάτων διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου. Τέλος, σε μικρό ρέμα που καταλήγει στο μεγαλύτερο ρέμα του Γαλησσά, έχει κατασκευαστεί δρόμος που ουσιαστικά καταστρέφει τόσο το ρέμα όσο και το τοπίο. Σύμφωνα με πληροφορίες ο δρόμος αυτός διανοίχτηκε κατόπιν εγκρίσεως(;) από τη Διεύθυνση Δασών χωρίς όμως να υπάρχει σχετική μελέτη. Σύμφωνα με την υπ’ αρ. 4577/98 απόφαση του ΣτΕ «εκ της συνταγματικής προστασίας των ρευμάτων συνάγεται ότι το κράτος υποχρεούται να διατηρεί ταύτα εις την φυσικήν των κατάστασιν προς διασφάλισιν της λειτουργίας αυτών ως οικοσυστημάτων, επιτρεπομένης μόνον της εκτελέσεως των απολύτως αναγκαίων έργων διευθετήσεως της κοίτης και των πρανών αυτών προς διασφάλισιν της ελευθέρας ροής των υδάτων, αποκλειομένης δε πάσης αλλοιώσεως της φυσικής των καταστάσεως δι' επιχώσεως ή καλύψεως της κοίτης των, ή τεχνικής επεμβάσεως εις τα σημεία διακλαδώσεώς των».

β) Διαπιστώθηκε ότι σε όλες τις περιπτώσεις που μας υποδείχθηκαν οι δρόμοι, είτε ήταν σε ρέμα, είτε όχι διανοίχτηκαν, χωρίς έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Η αρχική αιτιολογία  ότι υπάρχει η δυνατότητα σχηματισμού ιδιωτικών οδών για μεταφορά των προϊόντων σε περιπτώσεις καλλιεργούμενων γηπέδων βάσει της παρ. 3, του άρθρου 20, του από 17-07-23 π.δ., όπως και η μεταγενέστερη αιτιολογία ότι πρόκειται για δουλεία διόδου και για το λόγο αυτό δεν χρειάζεται άδεια των αρχών, δεν είναι σύννομες. Και αυτό διότι, στην πρώτη περίπτωση, οι δρόμοι εξυπηρετούν την κατασκευή κατοικιών ή τη διέλευση των φορτηγών που μετέφεραν τις ανεμογεννήτριες  και όχι την καλλιέργεια εδαφών, ενώ στη δεύτερη περίπτωση η δουλεία διόδου αφορά σε σύμβαση μεταξύ ιδιωτών για την άδεια διέλευσης και όχι για την κατασκευή έργου. Αν για να εκπληρωθεί ο σκοπός της δουλείας απαιτείται η κατασκευή έργου ή διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου, τότε θα πρέπει οι ιδιώτες να ενεργήσουν σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το άρθρο 3ΑΚ  «η ιδιωτική βούληση δεν μπορεί να αποκλείσει την εφαρμογή κανόνων δημόσιας τάξης»  , δηλαδή, η αυτονομία της ιδιωτικής βούλησης είναι ανενεργής όταν θίγεται διάταξη που υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, και στην προκειμένη περίπτωση το δημόσιο συμφέρον είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Σε κάθε περίπτωση που υπάρχει διαπιστωμένη επίπτωση απαιτείται η εκπόνηση μελέτης, σύμφωνα με τον ν.1650/86 (παρ. 1, αρ. 3 ) όπως αυτός τροποποιήθηκε με τον ν.3010/02, αλλά και τις ΚΥΑ 69269/90 (αρ.3 ) και 15393/02 (αρ. 2 ) οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων εκπονούνται τόσο για τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά έργα. Για κάθε διαπιστωμένη επίπτωση απαιτείται η εκπόνηση μελέτης. Η διάνοιξη δρόμων ανεξάρτητα από το σκοπό για τον οποίο δημιουργούνται (είτε για την πρόσβαση σε καλλιεργούμενες εκτάσεις, είτε λόγω δουλείας διόδου) πρέπει να επιφέρουν τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση στο περιβάλλον. Όπως μάλιστα αναφέρει το ΣτΕ στην υπ’αρ.995/02 απόφασή του «αποκλείονται οι αποσπασματικές και απρογραμμάτιστες πράξεις διαχειρίσεως του οδικού δικτύου, όπως η διάνοιξη και κατάργηση οδών βάσει εντετοπισμένων εκτιμήσεων οι οποίες αποκλίνουν των προεκτεθέντων νομίμων κριτηρίων ». Σύμφωνα με την ΚΥΑ 15393/02 οι αγροτικές οδοί  υπάγονται στην 3η υποκατηγορία  για τις οποίες απαιτείται εκπόνηση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Ακόμη και σε μεμονωμένα (μικρά) οικόπεδα, εφόσον πρόκειται για περιορισμένες και τοπικές επεμβάσεις θα έπρεπε προηγουμένως να εκδοθεί οικοδομική άδεια διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου σύμφωνα με την παρ. 1 , του άρθρου 22, του ΓΟΚ.
 Σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με την παρ. 4,του άρθρου 17, του ΓΟΚ «όλοι οι υποχρεωτικοί ακάλυπτοι χώροι του οικοπέδου πρέπει να προσαρμόζονται στη μορφολογία του εδάφους του οικοδομικού τετραγώνου».Αυτό όμως δε συνέβαινε σε όλες τις περιπτώσεις καθώς υπήρχε σημαντική αλλοίωση του τοπίου. Η προστασία του οποίου όμως είναι ένας από τους παράγοντες που πρέπει να συνεκτιμώνται κατά τη διάνοιξη ενός δρόμου, ακόμη και αγροτικού, καθώς τα κυκλαδίτικα νησιά είναι, μικροί ή μεγάλοι, βραχώδεις όγκοι και η οποιαδήποτε επέμβαση είναι άμεσα ορατή. Επιπλέον, παρακάμπτοντας το στάδιο της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, παραβιάζεται η νομοθετική πρόβλεψη που σχετίζεται με την ενημέρωση του κοινού και τη διατύπωση γνώμης για την προτεινόμενη επέμβαση. Σημειώνεται ότι η παράλειψη εκπόνησης Μ.Π.Ε. και ενημέρωσης του κοινού δεν αποτελεί μόνο παράβαση του εθνικού δικαίου αλλά και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας . Πρέπει τέλος να τονιστεί ότι παρά το γεγονός ότι ο ΣτΠ απέστειλε στη ΝΑ Κυκλάδων την υπ’ αρ. 17079.02.2/11-11-2002 επιστολή καμία ενέργεια δεν έγινε εκ μέρους των υπηρεσιών της νομαρχίας. Θεωρούμε πως αντί η νομαρχία να φέρει επιχειρήματα υπέρ των παρανομούντων θα έπρεπε να επιβάλλει κυρώσεις σύμφωνα με τα άρθρα 28, 29 και 30, του ν.1650/86 ή τουλάχιστον να λάβει μέτρα για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος, λαμβάνοντας υπόψη την αρχή ότι «ο ρυπαίνων πληρώνει».

γ) Διαπιστώθηκε ότι στις περιοχές «Φάμπρικα» και «Αχλάδι» έχουν γίνει ρίψεις βράχων ως κυματοθραύστες ενώ και στο Φοίνικα είχε γίνει ρίψη βράχων ως κυματοθραύστη στο πρόσφατο παρελθόν και πιθανότατα έγινε νεότερη συμπλήρωση. Όπως μας ενημέρωσε το Τμήμα Περιβάλλοντος της νομαρχίας, δεν έχει υποβληθεί καμία σχετική Μ.Π.Ε. Συνεπώς, θα πρέπει να κινηθεί η διαδικασία επιβολής κυρώσεων και να εξεταστεί τι είδους επίπτωση επέρχεται στο περιβάλλον καθώς, ανεξάρτητα από το πότε έγινε η ρίψη βράχων ή αν υπάρχει ή όχι σχετική μελέτη, σύμφωνα με την παρ. 1, του άρθρου 14, της υπ’ αρ. Η.Π.11014/703/Φ104/14-3-2003 ΚΥΑ «για τα υφιστάμενα έργα και δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα ΙΙ του άρθρου 5, της υπ’ αρ. Η.Π.15393/2332/2002 ΚΥΑ (Β’1022) η χορηγηθείσα σ’ αυτά έγκριση περιβαλλοντικών όρων ανεξάρτητα από το χρόνο λήξης της, επανεξετάζεται και υπόκειται στις διατάξεις και ούτω καθεξής και ούτω καθεξής...



Σημείωση 17ο Τεύχος



 
     Συσχετιζόμενοι Σύνδεσμοι
· Περισσότερα για Σύρος
· Νέα administrator


Πιο δημοφιλής είδηση για Σύρος:
Η ερωτική ζωή στην Απάνω Μεριά


     Article Rating
Average Score: 0
Αριθμός Ψήφων: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


     Επιλογές

 Εκτύπωση αρχικής σελίδας Εκτύπωση αρχικής σελίδας


"Σύρος 2003, Παντού στο νησί φυτρώνουν παράνομοι δρόμοι" | Κωδικός Εισόδου / Δημιουργία Λογαριασμού | 0 Παρατηρήσεις
Οι παρατηρήσεις είναι ιδιοκτησία του αποστολέα. Δεν ευθυνόμαστε για το περιεχόμενο τους.

Δεν επιτρέπεται η αποστολή σχολίων για τους Ανώνυμους Χρήστες. Παρακαλώ γραφτείτε πρώτα στην υπηρεσία.




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Παραγωγή Σελίδας: 0.04 Δευτερόλεπτα